Vrouwenvoetbal heeft de toekomst: creëren van een positief ‘voetbaleffect’

De jeugd heeft de toekomst. Een credo dat wij allemaal kennen en dat door niemand in twijfel wordt getrokken. Bij deze introduceer ik graag een nieuwe variant: vrouwenvoetbal heeft de toekomst. Na het wereldkampioenschap van 2015 in Canada en met het Europees kampioenschap 2017 in eigen land in het verschiet, is het meisjes- en vrouwenvoetbal op dit moment erg hot. Dat dit het geval is, blijft nu ook bij de NOS niet onopgemerkt. Eindelijk? Dat denk ik niet. Volgens mij is dit het juiste moment om nu in te stappen; het niveau van het voetbal heeft de stijgende lijn te pakken, de toeschouwersaantallen nemen toe en ook de interesse en betrokkenheid van bestuurders en betaald voetbalorganisaties neemt toe. En in aanloop naar het EK van 2017 is het een mooie en goede zet van onze publieke omroep om de Eredivisie voor vrouwen uit te zenden.

De cijfers zijn onder de meeste sportliefhebbers ondertussen wel bekend en deze liegen er zeker niet om. Aan het begin van het huidige voetbalseizoen (2016-17) stonden bij de KNVB al meer dan 151.000 voetballende meisjes en vrouwen geregistreerd, een toename van maar liefst 4% ten opzichte van het seizoen daarvoor. Het aantal voetballende jongens en mannen liet daarentegen een lichte daling (0,24%) zien (Bron: KNVB). Belangrijke toevoeging is dat deze aanwas vooral bij de pupillen en jongste junioren zit. Ook hier geldt dus ook dat de jeugd de toekomst heeft. Dat deze ontwikkeling 'werelds' is, toont het wereldwijd aantal voetballende meisjes en vrouwen wel aan: 29 miljoen!

Referentiekader

Alvorens u verder gaat met het lezen van dit betoog, wil ik in ieder geval één ding meegeven: laat het referentiekader met het mannenvoetbal los. Dit is een vergelijking die volledig mank gaat. Zo viert de Eredivisie (mannen) dit seizoen haar 60-jarige bestaan. De Eredivisie Vrouwen viert volgend seizoen pas haar 10-jarige jubileum, waarvan het drie seizoenen lang een 'BeNe-league jasje' heeft aangehad. Sinds het seizoen 2015-16 heeft de KNVB, in overleg met de betrokken Nederlandse betaald voetbalorganisaties (BVO’s), besloten om voor een 'eigen' topcompetitie te gaan. Een stap die ik, en velen met mij, volledig toejuich.

Het bedrijfsleven en media-aandacht

Intersport is tot dusver de eerste partner in Nederland die exclusief het domein vrouwenvoetbal sponsort. Intersport verbindt zich hiermee tot en met het WK van 2019 aan de KNVB als partner. Afhankelijk van de verdere activatie van dit partnership is dit een hele sterke zet van het internationale sportmerk. 'Sport to the people', het credo waarmee het sportmerk zich positioneert, wordt hiermee daadwerkelijk en daadkrachtig nagestreefd. Velen omschrijven dit als een 'gedurfde' stap, maar mijns inziens is dit vooral een strategisch sterke stap. Kijkend naar het aantal voetballende meisjes en vrouwen, toenemende media-aandacht, stijgende toeschouwersaantallen in de stadions, 'beslissingsbevoegden' in de huishoudens (veelal vrouwen) en bovenal de ontzettende potentie die het meisjes- en vrouwenvoetbal heeft.

ZIE OOK: Intersport wil als eerste KNVB-partner vrouwenvoetbal bijdrage leveren aan verdere groei

"Deze positionering, stoer, ambitieus en laagdrempelig, is er één waar elke organisatie zich mee wil associëren, toch?"

Een mooi voorbeeld van deze beslissingsbevoegdheid buiten de landsgrenzen is Duitsland. Verzekeringsmaatschappij Allianz Group zag dit enkele jaren geleden al in en verbond zich daarom aan de Frauen-Bundesliga (Duitse variant van de Eredivisie Vrouwen). Allianz schijnt jaarlijks +/- 2,5 miljoen euro (1,2 miljoen + 100k per club, met een totaal van 12 clubs) te investeren in het vrouwenvoetbal. Hiermee is het dan onder andere naamgever van de nationale competitie. Enkele mooie voorbeelden voor Nederland, kijkend naar de positionering en branche van verschillende organisaties, volgen later in dit betoog.

Indien de huidige lijn van ontwikkeling van het meisjes- en vrouwenvoetbal in Nederland wordt doorgetrokken is het slechts een kwestie van tijd dat er meer (media-)aandacht ontstaat. Zo blijkt nu ook uit de stap van de NOS. En daarom is het juist nú, of eigenlijk gister al, het moment om hierin te participeren. Het biedt het bedrijfsleven, maar bijvoorbeeld ook (toonaangevende) sportnieuwsplatformen, de mogelijkheid om een nog groter bereik te creëren, dan wel fans/klanten nog beter te bereiken, bedienen en te activeren. Natuurlijk vraagt dit ook wel enigszins om lef, innovatiedrang en geduld. Het feit dat het meisjes- en vrouwenvoetbal nog relatief in de kinderschoenen staat, waar de meningen overigens over verdeeld zijn, biedt 'ons' de mogelijkheid om zaken op een geheel nieuwe en eigen manier op te bouwen.

De kracht van vrouwenvoetbal

Dat meisjes- en vrouwenvoetbal steeds meer ingebed wordt binnen het verenigingsleven mag duidelijk zijn. Of dit het resultaat is van de groei of de reden, dat laten we voor nu even in het midden. Waar het om gaat, is dat steeds meer jonge meiden de mogelijkheid wordt geboden om georganiseerd samen te kunnen voetballen. Voetbal dat zich kenmerkt door een laagdrempelig karakter en waar technisch goed voetbal wordt gespeeld. Voetbal dat zich ook kenmerkt door weinig 'spelbederf', zoals tijdrekken, schwalbes en gejammer richting de leiding.

"Ikzelf, als rasoptimist- én realist, durf het meisjes- en vrouwenvoetbal gerust ook een 'groeibriljant' te noemen"

Het is voetbal om van te houden, zoals de KNVB positioneert. Ambitieuze stoere meiden die dag in dag uit (5 á 6 keer per week) keihard trainen en daarnaast ook nog een (fulltime) studie en/of baan hebben, verdient zeker waardering. Deze positionering, stoer, ambitieus en laagdrempelig, is er één waar elke organisatie zich mee wil associëren, toch? Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan partijen, zoals Rituals. Of wat te denken van luchtvaartmaatschappij Tui, dat onlangs een naamsverandering onderging?

Ook is het succes van de OranjeLeeuwinnen (bijvoorbeeld kwalificatie WK 2015) en de goede resultaten van FC Twente Vrouwen in Europa van grote invloed op de mate van berichtgeving in de media, zo blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut (Vrouwenvoetbal en de media, 2015):

Vooral voor televisie-aandacht is Nederlandse deelname aan een internationaal vrouwenvoetbaltoernooi een voorwaarde. De nationale competitie wordt – met uitzondering van de start van de vrouwencompetitie met BVO-teams in 2007 - niet voldoende nieuwswaardig gevonden. De interviews bevestigen een kwalitatieve analyse van de berichtgeving in de dagbladen dat het vrouwenvoetbal niet alleen meer, maar ook meer serieuze en meer neutrale aandacht krijgt. Voorheen was vrouwenvoetbal vooral een rariteit en berichtte slechts een enkeling binnen een sportredactie serieus over vrouwenvoetbal. Tegenwoordig verschijnen ook 'gewone' wedstrijdverslagen en berichten over clubs (FC Utrecht stopt met vrouwenvoetbal) of transfers (Miedema naar Bayern München). Tegelijkertijd blijft de aandacht enigszins ambivalent. (p.2)

Online geniet het vrouwenvoetbal steeds meer aandacht, maar hierbij blijft het lastig vindbaar. Zo luidde de conclusie van het Mulier Instituut. Een analyse die vandaag de dag nog steeds, maar in mindere mate, opgaat. Dat succes 'verkoopt' blijkt bijvoorbeeld ook uit het succes van Max Verstappen het afgelopen kalenderjaar.

Figuur 1. Impact succes Max Verstappen (bron: Mulier Instituut)

Conclusie

Dat meisjes- en vrouwenvoetbal volop in ontwikkeling is, kan zelfs door de grootste doemdenkers niet ondermijnd worden. Ikzelf, als rasoptimist- én realist, durf het gerust ook een 'groeibriljant' te noemen. Het heeft geen zin het meisjes- en vrouwenvoetbal als ondergeschoven kindje te bestempelen. Simpelweg omdat dit niet zo is. Het is volop in ontwikkeling, zowel in de top- als breedtesport. Door te blijven investeren in de opleiding en begeleiding, en de juiste (sponsor)fits te creëren met het bedrijfsleven en de fans, zal het slechts een kwestie van tijd zijn voordat het de waardering krijgt die het verdient.

Hierin is een rol weggelegd voor de gevestigde (online) media, maar ook voor de KNVB en de betaald voetbalorganisaties, om een positief-eerlijk beeld te geven van het vrouwenvoetbal in Nederland. En laten wij het EK in eigen land dit jaar omarmen om hiermee de gewenste legacy te creëren en de OranjeLeeuwinnen de steun geven die zij verdienen.

Namens een sportgepassioneerde, maar vooral ook als liefhebber van de voetbalsport. Of beter gezegd; als voetbalman.

Lees alle blogs en columns over meisjes- en vrouwenvoetbal via de nieuwe tag: Vrouwenvoetbal.


Headerfoto: KNVB/Eredivisie voor Vrouwen. Foto in tekst: Lute Bruinenberg