Waarom bezoeken Nederlanders steeds meer vrouwentopsportwedstrijden?

Nederlandse topsportwedstrijden van vrouwenteams hebben steeds hogere bezoekersaantallen. Zo trok het Nederlands FED Cup team in april tegen Australië in Den Bosch 4.800 fans, trokken de dames van het Nederlandse volleybal team in oktober 10.000 bezoekers naar de EK-finale in Rotterdam en trok FC Twente in de Grolsch Veste 15.637 supporters naar de Champions League-wedstrijd tegen FC Barcelona. Fantastisch! Maar: hoe komt dit? Komt het omdat er steeds meer sportende vrouwen zijn, door de kans op succes of door het succes zelf? Laten we eens twee voorbeelden onder de loep nemen.

FC Twente en de Volleybal dames

Als we kijken naar de laatste twee internationale wedstrijden van de FC Twente vrouwen. In de vorige ronde, op 7 oktober, brachten nog 6.500 mensen een bezoek aan de Grolsch Veste voor de eerste ronde van de Champions League tegen Bayern München. Terwijl een een maand later en een ronde verder, het aantal bezoekers verdubbelde.

Ook de volleybal dames krijgen steeds meer publiek. Het aantal bezoekers steeg bij hen met 6,67% tussen 1992 en 1996. En tussen 1996 en 2015 met nog eens 4.17%.

Komt het door de groei van de sport?

Komen er steeds meer bezoekers naar deze wedstrijden, omdat er simpelweg steeds meer sportende vrouwen zijn? Vult het stadion zich dus met actieve sporters, omdat hun sport aandacht krijgt? En halen zij daar erkenning uit halen?

Dit zien we deels terug in onderzoeken onder voetballende meiden. Echter, dit kan niet de complete verklaring zijn. In de Grolsch Veste zaten namelijk ook heel veel mannen. En het aantal mannen dat actief voetbal speelt, stijgt de laatste jaren niet bijzonder hard. Daar staat tegenover dat het aantal voetballende vrouwen wel enorm stijgt. Maar dan alsnog: de stijging van het aantal bezoekers is vele maten groter.

Jaartal
Aantal meiden / vrouwen
% toename
Totaal aantal bezoekers
Aantal wedstrijden
Gemiddeld per wedstrijd
% toename
2013 (seizoen 2012'13)
131.948
-
14.455
4
3.614
-
2014 (seizoen 2013'14)
137.525
4,23%
19.578
5
3.916
7,71%
2015 (seizoen 2014'15)
146.090
6,23%
38.152
6
6.359
38,42%

Vrouwenvoetbal is in 2014 met 4,23% gegroeid en het aantal toeschouwers bij wedstrijden van het nationale team met 7,71%. In 2015 heeft de sport een enorme groei doorgemaakt met een groei van 6,23%. De toeschouwers zijn, met gemiddeld ruim 6.000, nog sterker gegroeid. In de zes wedstrijden van 2015 zat ook een enorme uitschieter met 13.109 bezoekers. Dat was de play-off wedstrijd voor het WK tussen Nederland en Italië. Maar zelfs zonder die uitschieter zou het gemiddelde in 2015 op 5.000 bezoekers uitgekomen zijn. De groei van de sport lijkt dus niet de meest bepalende factor te zijn.

Chauvinisme en succes?

“Wij hunkeren naar succes. Wij zijn Calvinistisch chauvinisten. Wij juichen pas op het moment dat er succes is en wij klampen ons vast aan mensen zoals Dafne Schippers. Die zich opeens mondiaal manifesteren. En dat willen we graag!” - Jack van Gelder, 2015.

Gaat het dan om juichen als er succes is? Dat lijken bovenstaande cijfers ook niet helemaal aan te geven. FC Twente heeft de Champions League immers nog niet gewonnen. Maar FC Twente had wel een kans. Een kans om in eigen huis tegen een van de grootste voetbalclubs ter wereld uit te blinken. Net als de OranjeLeeuwinnen tegen Italië. Zij hadden de kans om voor het eerst in de geschiedenis naar het WK te gaan. Net als de kans die de volleybal dames hadden op Europees goud. De kans dat Dafne Schippers wereldkampioen zou worden, kluisterde veel Nederlandse 21.63 seconden aan de buis.

Juist de kans op succes lijkt voor de Nederlandse vrouwensport de succesfactor te zijn. Dan willen Nederlanders aanwezig zijn.

Spanning?

Uit kwantitatief onderzoek (Bron: 2014 Tracker meisjes en vrouwenvoetbal, Blauw Research) blijkt dat personen die geïnteresseerd zijn het Nederlandse vrouwenvoetbalelftal (OranjeLeeuwinnen) in veel op de gemiddelde Nederlander lijken. Alleen hebben ze meer interesse in voetbal, voetballen ze vaak zelf en bezoeken ze vaker wedstrijden.

Echter, bij een gemiddelde wedstrijd van de OranjeLeeuwinnen is deze bezoeker niet oververtegenwoordigd aanwezig. Uit kwalitatief onderzoek blijkt dan ook dat deze bezoeker pas naar het stadion komt als het spannend wordt.

In de communicatie met potentiële mannelijke bezoekers dient voldoende aandacht te worden besteed aan de wijze waarop vrouwenvoetbal beleefd kan worden: spannend, gezelligheid met gelijkgestemden, interessant om live bij te wonen (Bron:2015 Verdieping Bezoeker OranjeLeeuwinnen, Motivaction).

Deze trend gaat zich doorzetten

Door kans op succes en de spanning die deze kans met zich mee brengt, stijgt het aantal bezoekers bij vrouwelijke topsportevenementen. Als we de kans op succes goed overbrengen op het potentiële publiek, verwacht ik dat we de komende jaren nog vele records kunnen breken bij vrouwentopsportwedstrijden.
 


Foto header: Twitter Nicole Bekkers (@nbekkers)