Waarom de nieuwe smartwatch van adidas bestaansrecht heeft

Smartwatch, smartwatch, smartwatch. Dagelijks duiken er overal berichten op over nieuwe smartwatches. Apple, Samsung, Sony en de crowdfunded Pebble watch, de één kan nog meer dan de ander. Meer is niet altijd beter en zeker niet tijdens het sporten. Gijsbregt Brouwer beschreef immers eerder dit jaar al de trend Back to Basics. Gister meldde zich een nieuwe speler: adidas betreedt de markt met de miCoach Smart Run. Het slimme hardloophorloge bevat alleen die functionaliteiten waar je als loper op zit te wachten. Less is more?

Disconnected
Smartwatches worden zo langzamerhand de nieuwe smartphones, een trendy markt voor technologiebedrijven om de consument aan zich te binden met slick vormgegeven apparaten. Het gemak van een smartphone om de pols spreekt de informatiejunkies van tegenwoordig aan. Altijd connected en nooit meer die lastige smartphone uit de zak halen. Het lijkt daarom een vreemde keuze van adidas om het slimme horloge niet aan de smartphone te verbinden. Maar niets is minder waar.

Less is more
Er is namelijk een duidelijke trend zichtbaar dat mensen zich tijdens het sporten, bijvoorbeeld hardlopen, buitensluiten voor alle hectiek en informatie die de hele dag door op ons afkomt vliegen. Even het hoofd leegmaken en dan is er geen ruimte voor e-mail, telefoontjes, of berichten op Twitter die om aandacht schreeuwen. In die gedachte heeft het miCoach Smart Run watch op papier alles wat een slim horloge vandaag de dag moet hebben. Naast GPS, hartslagmonitor, MP3-speler en Bluetooth zit ook het persoonlijke trainingssysteem van adidas, miCoach, erin verwerkt. SMART RUN stemt de trainingen specifiek af op de loper om zo het maximale resultaat eruit te halen. Het horloge stuurt met trillingen en via de headset.

Lees ook: Back to Basics

Featurewatch vs Smartwatch 
Het beeld van het modewoord smartwatch, gedicteerd door de Apple's, Samsung's en Pebble's van deze wereld, geven een vertekend beeld. De huidige generatie smartwatches is nog geen match voor de echte feature watches. Het horloge is met de uitgebreide functionaliteiten zeker smart, maar voor een niche doelgroep. Vergelijkbare producten zijn eerder Nike en Garmin. Voor de echte sportliefhebbers dus en de prijs is dat ook: $400. De feature watch is vanaf 1 november in de Verenigde Staten te verkrijgen.

Bronnen: Engadget - Venturebeat - Forbes
Afbeeldingen: Adidas (via Latinopost)