Wat bereikten de Oranjeleeuwinnen nu eigenlijk wel tijdens het EK?

Inzet was een finaleplaats, droom was de Europese titel. Het werden uiteindelijk 270 doelpuntloze minuten en slechts één enkel punt (weliswaar tegen de nummer twee van de wereldranglijst). Dat de Oranjevrouwen op het Europees Kampioenschap in Zweden beneden verwachting hebben gepresteerd, hebben we inmiddels overal uitgebreid kunnen zien en horen. Maar wat bereikten de Oranjeleeuwinnen nu eigenlijk wel? We zoomen in op de kijkcijfers en de social media accounts.

Live wedstrijden bij de NOS
Vrouwenvoetbal is, mede dankzij de ontwikkelingen van de Oranjevrouwen en de komst van een profcompetitie in Nederland, al enkele jaren de snelst groeiende tak van sport in ons land. Een belangrijk gevolg van de groeispurt die het vrouwenvoetbal in Nederland heeft doorgemaakt is het feit dat de groepswedstrijden van de Oranjeleeuwinnen op dit EK alle drie live zijn uitgezonden door de NOS (inclusief promotiecampagne). Het is voor het eerst dat vrouwenvoetbal zo uitgebreid via een vertegenwoordigende sportomroep te volgen is geweest. Wel zo interessant wanneer je bekijkt dat de Oranjevrouwen pas voor de tweede keer in hun geschiedenis deelnemen aan het Europees Kampioenschap.

De Oranjeleeuwinnen stelden, zoals we inmiddels allemaal hebben kunnen zien, helaas teleur op het veld, maar deden het goed op televisie. De openingswedstrijd tegen Duitsland van vorige week donderdag trok 770.000 kijkers. Het goede resultaat van dit eerste duel bleef niet onopgemerkt, want naar de tweede groepswedstrijd tegen Noorwegen afgelopen zondag keken al bijna 1 miljoen mensen. Helaas verloren de vrouwen dat duel, waardoor er naar het laatste en uiteindelijk fatale duel tegen IJsland slechts 540.000 mensen keken. Kanttekening daarbij is wel dat deze wedstrijd op woensdagavond om 18.00 uur werd uitgezonden, niet bepaald een tijd waarop veel mensen voor de buis kruipen.

Oranjeleeuwinnen op sociale media
Wat de KNVB goed heeft gedaan rondom de Oranjevrouwen is het claimen van de naam ‘Oranjeleeuwinnen’, wat tevens een mooie naam is om je sociale media accounts aan op te hangen. Zowel op Twitter als Facebook is men dan ook actief met een Oranjeleeuwinnen account. Rondom de wedstrijden werden daarop met regelmaat relevante Facebook posts geplaatst en tijdens de wedstrijden werd er volop mee getweet. De actieve sociale media aanpak rondom het EK heeft geleid tot een groei van 29,48% in het aantal volgers op Twitter (1.311 volgers) en een groei van 32,89% wat betreft het aantal likes op de Facebookpagina (1.046 likes). In totaal hebben de Oranjeleeuwinnen nu 5.777 Twittervolgers en 4.275 Facebook likes.

De posts op de Oranjeleeuwinnen Facebook-pagina die tijdens het EK werden geplaatst genereerden gemiddeld zo’n 200 likes en 10 reacties, wat relatief gezien nog altijd vrij weinig is. Wat dan echter wel opvalt zijn de bijna 1000 likes en 85 reacties op de post die werd geplaatst na het knappe gelijkspel tegen Duitsland. Dat bevestigt nogmaals wat we al wisten: sportief succes scoort. Ook rondom het cruciale duel tegen IJsland nam de interesse rondom de Facebook posts toe, met name wat betreft de aanmoedigingen.

Oranje-Twitterkoningin Anouk Hoogendijk
Wanneer we inzoomen op de selectiespeelsters zelf, dan zien we dat 65% (15 van de 23 speelsters) van hen aanwezig is op Twitter. Rondom en tijdens het EK hebben zij ook alle 15 tweets geplaatst. Relatief gezien maakte Dyanne Bito tijdens het EK de grootste groei in volgers door. De verdedigster van Telstar zag haar aantal volgers met 61% stijgen. Absoluut gezien komt dat echter slechts neer op een stijging van 86 volgers. Peanuts wanneer je dat vergelijkt met Anouk Hoogendijk. De middenveldster van Ajax kreeg er rondom het EK bijna 1400 volgers bij, wat neerkomt op een groei van 10,31%. Dat Hoogendijk populair was wisten we al, maar met een totaal aantal van 14.895 twittervolgers is ze ook na het tegenvallende EK nog altijd de absolute Twitterkoningin onder de Nederlandse Oranje-speelsters.

Aanvoerster Daphne Koster (Ajax) mocht na Anouk Hoogendijk de meeste nieuwe volgers verwelkomen. De verdedigster van Oranje kreeg er 336 volgers bij (7,13% groei) tijdens het EK en komt daarmee op een totaal van 5.066 volgers uit. Dat de meest gevolgde sportster niet altijd de meest actieve twitteraar hoeft te zijn toonde Claudia van de Heiligenberg (SC Telstar) aan. Zij slingerde rondom het EK in totaal 220 berichten de wereld in. Die actieve aanwezigheid zorgde ervoor dat haar aantal volgers met 31% gegroeid is. In totaal kregen de Oranjevrouwen er tijdens hun EK optreden 3.006 volgers bij (11% groei) en samen hebben ze nu 30.609 volgers (niet uniek). De grootste stijging in aantal volgers vond plaats na het duel tegen Duitsland.

Vrouwenvoetbal heeft voldoende potentie
Uit bovenstaande cijfers blijkt maar weer eens dat populariteit van een sport hand in hand gaat met de sportieve successen die behaald worden. De knappe prestatie van de Oranjeleeuwinnen tegen Duitsland zorgde direct voor een stijging in het aantal kijkcijfers, zorgde voor een bovengemiddeld aantal likes en reacties op de gerelateerde Facebook posts en zorgde tevens voor de grootste stijging in aantal volgers op de social media accounts. Ondanks het teleurstellende verloop van het toernooi, vallen de kijkcijfers van het vrouwenvoetbal niet tegen. De impact op sociale media daarentegen wel. De volgeraantallen zijn in zijn totaliteit nog altijd laag. Met uitzondering van Anouk Hoogendijk en Daphne Koster hebben de meeste speelsters amper 1000 volgers. Vrij lage aantallen wanneer je dit vergelijkt met andere sporten en sporters. Op social media gebied zijn er voor de Oranjeleeuwinnen dan ook zeker nog kansen te benutten.

De populariteit van het vrouwenvoetbal is in ons land nog altijd stijgende. Sportief succes op het EK zou ongetwijfeld behoorlijke impact gehad hebben op de (sociale) media, wat weer enorm had kunnen bijdragen aan de bekendheid van deze tak van sport. Helaas lieten de Oranjevrouwen het afweten op het veld tijdens het EK in Zweden, maar door de groei van het aantal voetballende vrouwen in ons land, de actieve inzet van de KNVB en ING en wellicht de prestaties van het nationale elftal in de toekomst heeft het vrouwenvoetbal als sport in zijn geheel zeer zeker nog voldoende potentie in zich. Vooral gezien dat laatste is het erg jammer dat de Oranjevrouwen op dit EK roemloos ten onder gingen.

Speelster Club           # groei in
volgers*
% groei in
volgers
Totaal #
volgers na EK
# Tweets
tijdens EK
Dyanne Bito SC Telstar 86 60,65% 228 43
Anouk Dekker FC Twente 82 24,26% 420 14
Daniëlle v.d. Donk OSV/FCE 183 37,97% 665 60
Loes Geurts Vittsjö GIK  107 13,82% 881 24
Claudia v.d. Heiligenberg SC Telstar 200 30,86% 848 220
Anouk Hoogendijk Ajax 1392 10,31% 14.895 51
Daphne Koster Ajax 337 7,13% 5.5066 66
Diseree van Lunteren Ajax 169 7,55% 2.406 50
Maayke Heuver FC Twente 92 19,17% 572 19
Chantal de Ridder Ajax 135 12,58% 1.208 43
Sylvia Smit PEC Zwolle 58 7,71% 810 53
Leonne Stentler Ajax 96 10,23% 1.034 57
Mandy Versteegt Ajax 148 15,26% 1.118 57
Siri Worm  FC Twente 117 41,79% 397 52
Oranje Leeuwinnen  Account 1.311 29,48% 5.758  

*Gemeten vanaf de uitzwaaiwedstrijden vooraf aan het EK.