Wat is voor sporters de (media)waarde van hun social media bereik?

Influencer marketing is in 2016 mainstream geworden. Sporters, maar ook invloedrijke bloggers of vloggers worden door bedrijven ingeschakeld om hun merk of product te promoten op social media. Deze bedrijven zijn logischerwijs vooral geïnteresseerd in het effect van influencer marketing. Voor atleten is het nu een stuk makkelijker geworden de waarde van hun social media bereik te meten. De smartphone app BrandMe laat de mediawaarde zien van Facebook-, Instagram- en Twitter posts.

Onderzoek van Repucom uit 2015 toonde al aan dat een gesponsord Facebook-bericht van Dafne Schippers €2628 waard is. Daarmee viel de Nederlandse atlete in het niet bij supersterren als LeBron James en Cristiano Ronaldo, die tussen de €100.000 en €200.000 konden opstrijken voor een gesponsorde tweet.

Ronaldo promootte het afgelopen jaar in 21,7 procent van zijn berichten zijn persoonlijke sponsor Nike door middel van een hashtag, mention of logo. De populariteit op social media van Ronaldo leverde Nike dit jaar in totaal al 474 miljoen dollar op! Ronaldo’s meest waardevolle post van 2016 was een afbeelding op Instagram nadat hij het Portugese elftal als aanvoerder aan de EK-titel had geholpen in Frankrijk. Het leverde Nike 5,8 miljoen dollar in mediawaarde op.

ZIE OOK: Cristiano Ronaldo goud waard voor Nike op social media

Inzicht in commerciële waarde

Nu kunnen ook Nederlandse atleten eenvoudig de mediawaarde zien van hun posts op de sociale media. "Daarmee geven we atleten inzicht in hun commerciële waarde en willen we sporters een steuntje in de rug geven in hun jacht naar financiële ondersteuning", zegt Hans de Leeuw, een van de initiatiefnemers van BrandMe.

"Het is onze overtuiging dat de sport en de sporters de kracht van de sociale media nog beter kunnen benutten. En dat begint met inzicht in de werkelijke commerciële waarde hiervan." Daarnaast is het de bedoeling dat BrandMe de sporters gaat helpen om deze waarde te benutten en te vergroten. "Samen brengen we op deze manier extra geld naar de sport."

Hoe werkt het?

Sporters koppelen eenmalig hun sociale media aan BrandMe en krijgen direct de gemiddelde waarde van hun posts te zien. De app geeft een gevalideerde berekening obv het daadwerkelijk bereik en is hiermee uniek. Het totaalaantal volgers is volgens BrandMe niet echt relevant.

"Met BrandMe tonen we aan dat de mediawaarde van een post van een handballer, hockeyer of schermer, die een hoge betrokkenheid van de fans scoort, behoorlijk kan oplopen. Niet alleen in de top-, maar juist ook in de breedtesport. Elke community kent haar influencers en die ondersteunen wij en brengen we in kaart; ten gunste van de sport en geïnteresseerde sponsoren/adverteerders" vult Jaap Boender, mede-oprichter van BrandMe, aan.

Campagnes

De app levert de sporter primair de informatie om zelfstandig betere commerciële deals te maken. Maar BrandMe zal ook bemiddelen naar grote marktpartijen zoals mediabureaus om sporters als influencers in te zetten. Volgens BrandMe is dit segment nog relatief onbekend en onbenut. En sporters staan juist voor authenticiteit waar zo veel behoefte aan is.

Ondersteuning Triple Double

Sportmarketingbureau Triple Double uit Eindhoven is een van de partners van BrandMe. Directeur Bob van Oosterhout: "BrandMe sluit naadloos aan op alles waar we als bureau voor staan. Uiteindelijk doen we het allemaal 'for the love of sports' en deze tool laat merken zien welke kracht de inzet van een sporter in een campagne kan hebben. Daarnaast is dit voor ons een mooie manier om de sport commercieel te laten denken en kunnen we atleten hiermee empoweren."

BrandMe is gratis te downloaden in zowel de App Store als de Google Play Store.


Headerfoto: Twitter@PaulRaats