De wil om te innoveren en de daadkracht om te innoveren zijn binnen grote (sport)organisaties twee totaal verschillende begrippen. Een krant die investeert in online en TV-maatschappijen die investeren in Youtube, het lijkt gedoemd om te mislukken. Toch is de Britse broadcaster Sky (van BSkyB) de horizon aan het verbreden en investeert 7 miljoen dollar in het Youtube netwerk Whistle Sports (goed voor 1.2 miljard views). Wordt dit een pilot voor de toekomst?
De investering in Whistle Sport staat niet op zichzelf. Sky investeerde eerder 5 miljoen dollar in een startup genaamd Sharetrough (online advertenties) en het online video platform Pluto. Whistle Sports is niet de eerste de beste. Het is een Youtube netwerk met sportvideo's gericht op jonge mensen en heeft samenwerkingen met NFL, PGA Tour, MLB, MLS en andere Amerikaanse sportcompetities.
In totaal meer dan 195 channels, 28,700 video's en 1.2 miljard views. "Whistle Sports heeft zich in een snel tempo opgewerkt tot een groot nieuw sportnetwerk." Want Whistle Sports is meer dan Youtube. Het gaat om een netwerk van Facebook (9.3 miljoen fans), Twitter (1.3 miljoen volgers), Instagram (2.5 miljoen volgers), Vine (2.2 miljoen volgers) en Google Plus (2.4 miljoen volgers). Daarnaast is er een app voor de Xbox 360 en Xbox One komt eraan. De kracht zit in de combinatie van de verschillende platformen.
Laat voorop staan dat de investering voor Sky slechts een kleine uitgave is die eigenlijk zonder risico's gepaard gaat. Youtube loopt als een trein, nieuwe platformen ontvangen miljoenen views en hebben daadwerkelijk vaste kijkers. Maar of er veel geld verdiend wordt, dat valt te betwijfelen. Youtube liet deze week in een interview weten dat er in de toekomst een betaalde streamingdienst komt, met name omdat de advertenties via mobiel tegenvallen (en daar komt toch 50% van de traffic vandaan). Daarnaast is muziek vele malen groter dan vloggers, dus een houdbaar businessmodel is het (nog) niet. Wel is dit een investering in de toekomst. Hoe werkt de mechaniek van online video? De tijd komt dat TV zoals we die vandaag de dag kennen er niet meer is en huidige programmaformats niet meer werken. Dan wil Sky klaar zijn en de kennis in huis hebben om ook de toekomstige generatie te bedienen en aan te spreken.