Nederland is een echt watersportland. Volgens een inventarisatie zijn er in Nederland 1,5 miljoen watersporters, 500.000 recreatievaartuigen, 395 watersportwinkels, 1000 jachthavens en 400 watersportverenigingen. Het watersportverbond kende in 2012 circa 87.000 leden en de roeibond heeft 30.000 leden. Sponsors geloven in de watersport en investeren miljoenen zo blijkt uit inventarisatie in Sponsorreport #4.
Watersportsponsoring in Nederland
De sponsoring van watersport is onder te verdelen in de sponsoring van de koepelorganisaties, verenigingen, evenementen, wedstrijden en persoonlijke endorsement. De totale sponsoring van watersport in Nederland bedraagt in 2014 naar schatting 10,5 miljoen euro. Het grootste deel daarvan komt van Brunel dat over twee jaar zo'n 6 miljoen investeert in Team Brunel.
Delta Lloyd, exclusief partner van het Watersportverbond en hoofdsponsor van de Delta Lloyd Kernploeg, is al ruim tien jaar sponsor van de zeil- en watersport in Nederland. In totaal investeert het bedrijf zo'n 1,7 miljoen euro. Annette Reijersen van Buuren, Manager Brand & Strategy bij Delta Lloyd: "Met dit nieuwe communicatieconcept bouwen we de komende jaren aan het merk Delta Lloyd. Daarvoor hebben we een campagne gemaakt waarin merk, marketingcommunicatie en zeilsponsoring samenkomen."
Team Brunel
Eind 2013 wordt op het kantoor van Brunel bekend gemaakt dat de onderneming voor de derde keer zal deelnemen aan de Volvo Ocean Race. Een beslissing die niet direct genomen is op basis van uitgebreide onderzoeken en ROI-cijfers, maar vooral gedreven vanuit het gevoel dat het opnieuw een succes wordt: "Voor Brunel is zeilen bij uitstek een middel om zich te profileren. Met zeilen kun je makkelijk naar de markt toe vertalen wat je feitelijk doet en wie je bent. Namelijk een jonge dynamische en sportieve organisatie. Zeilen heeft veel elementen die je terugziet bij Brunel." aldus Jan Arie van Barneveld, CEO van Team Brunel.
Van Barneveld vervolgt over de bijdrage van sponsoring in de toekomst groei van Brunel: "Ik weet wel dat het positief is en dat het werkt, maar uitrekenen op een blaadje heeft geen zin en kan ook niet want dan moet je in de toekomst kijken. Wat we wel weten is dat de vorige twee deelnames een erg belangrijke rol hebbeng espeeld in de verdere ontwikkeling van de onderneming. Nu is de publiciteit nog beperkt en zijn de berichten in de krant nog bescheiden. Maar als Team Brunel straks serieus gaat meedoen om de prijzen, zie je de Brunel-boot op CNN, BBC en in media over de hele wereld."
In Sponsorreport #4
- Interview met Jan Arie van Barneveld, CEO van Brunel
- Watersportsponsoring in Nederland, facts & figures
- Sponsorcontracten maart 2014
- Kansen, ontwikkelingen en veranderingen in de sponsormarkt
- Muzieksponsorships naar 1,34 miljard dollar