Wie gaan het Nederlandse wielrennen redden?

Veel goed nieuws is er op dit moment niet te melden over wielersponsoring in Nederland. De sponsoring van het wielrennen zal zich opnieuw moeten uitvinden. Zoveel is zeker nu Nederlandse ploegen dreigen te sneuvelen en het bedrijfsleven massaal de sport de rug toekeert, omdat de huidige sponsormodellen niet meer voldoen. Tijd voor actie.

Alleen in traditionele wielerbolwerken als Vlijmen en Schijndel en binnen ploegen waar de bomen voor het personeel tot in de hemel leken te groeien, wordt nog gehoopt dat er bedrijven opstaan die miljoenen Euro's  beschikbaar stellen om door te gaan met traditionele wielersponsoring. In de rest van Nederland dringt nu wel het besef door dat zich in stilte een sponsorrevolutie aan het voltrekken is in het wielrennen. Achter de schermen weten wielerfanaten in marketing, communicatie en natuurlijk uit de sport zelf elkaar te vinden en worden afspraken gepland en borrelen nieuwe initiatieven op. En opmerkelijk genoeg nauwelijks vanuit de traditionele wielerwereld.

Na de Tour zal er in hippe gelegenheden en in traditionele vergaderkroegen hard aan plannen worden gewerkt voor nieuwe sponsormodellen. Het kan niet anders. Voor ons als wielerfans is er geen andere optie, omdat anders Nederland geen pro-tourploegen meer heeft. Een aantal insiders heeft al een eerste analyse neergelegd. zoals de Social-Media strategen Gijsbregt Brouwer en Arne Mosselman.

"Het lukt het ploegen tot nu toe nauwelijks om zich te verbinden aan de nieuwe wielerfans. Via social media en blogs volgen deze wielerliefhebbers het fietsen, ze richten hun eigen magazines op, organiseren hun eigen evenementen en verschijnen steeds vaker ook op radio en televisie. Dit laat de kracht van het wielrennen zien in verhaal en beeld. Het is een perfect podium voor sponsors. Ook lukt het de huidige ploegen nauwelijks om een overtuigende verbinding aan te gaan met de sponsors om zo goede verhalen te kunnen delen. Verhalen die de kernwaardes van het bedrijf uitdragen en zo bijdragen aan versterkte merkpropositie. De ploeg en vooral de renners vormen de schakel tussen sponsor en publiek. Dit kan alleen met authentieke associatie als basis en intensieve betrokkenheid bij en van de fans."

Lees meer: Sponsoring het post-broadcasting tijdperk door Gijsbregt Brouwer en Arne Mosselman

Zelf heb ik er eerder in een  column dit van gezegd:  
"De huidige crisis in de wielersport zit vol uitdagingen. Nieuwe kansen voor wie verder wil kijken dan de oude sponsorregeltjes uit 1980. Nederland heeft weer toppers, alleen is nu de vraag wie er vanuit de wielerwereld een brug gaat slaan naar de economische realiteit van 2014. Naar hippe bedrijven en succesvolle groeiers met een creatief concept dat verder gaat dan logo’s plakken en een gastenwagen met kleffe broodjes en lauwe cola."

Wat bizar is is dat wielrennen verreweg de populairste sport is onder CEO's. Ik ken er een aantal van snelgroeiende bedrijven in de ICT - of telecom-sector die niet in beeld zijn gekomen bij het gezelschap dat  de bestuurskamer van pakweg 20 Nederlandse bedrijven stalkt, die allemaal al een keer of 200 hebben laten weten dat ze weg willen blijven van het wielrennen. En dan is echt niet alleen de economische crisis het slappe excuus, maar meestal draait het om het niet aansluiten van sponsormodellen of doodgewoon de angst om in een dopingaffaire betrokken te worden. Zeker toezichthouders als de AFM of de Nederlandse Bank zijn er niet bepaald van gecharmeerd dat financiële dienstverleners hun naam verbinden aan de sport en ook commissarissen praten steeds meer mee over reputatie risico's. De heren die bij de Rabo Wielerploeg de doping de ploeg binnenbrachten,  hebben voor jaren bij andere bedrijven ook de deur in het slot gegooid.

Maar gelukkig is er achter de schermen veel beweging. Managers vanuit de New Economy, de John de Mollen van deze wereld, mediatycoon Derk Sauer, maar ook de economische succesnummers van het Brainport in Eindhoven moeten de professionele wielersport in Nederland opnieuw gaan inrichten. Transparant. Oude sponsormodellen loslaten. Een wielerploeg als zakelijke start-up gaan inrichten.

Een Sky-model met RTL of SBS als leading party. Wielrennen zou in Nederland  niet meer vanuit Schijndel of  Vlijmen moeten worden "geregeld",  maar vanuit Brainport Eindhoven of de Amsterdamse zuid-As door zakelijke out-of-the-box denkers, gekoppeld aan succesvolle Nederlandse ploegleiders en teammanagers als Steven de Jongh, Iwan Spekenbrink en Richard Plugge. Daarnaast een Raad van Advies met betrokken zakelijke toppers en wielerliefhebbers als oud-Rabo topman Herman Wijffels, oud-Aegon topman Johan van der Werf en mega-vervoerder Leen de Rijke. Interessant zou ook zijn om te kijken of het Ajax-model met ex-sporters in het zakelijk management zou werken met oud-wielrenners als Piet Rooyackers, Aart Vierhouten en Bobby Traksel.

Een interessante uitdaging is ook om uit te zoeken of Nederland internationaal niet kan scoren met een sport-testlab waar we het wielrennen dusdanig gaan inrichten dat we ook interessant gaan worden voor bedrijven uit zakelijke groeicentra in China en het Midden Oosten. Met de beste mediaspecialisten, marketeers, sportmanagers en artsen plus trainers. Onze kennis exporteren. Niet die in de wielerwereld zo ingesleten angst voor de boze buitenwereld.

Ja, ik ben wielerliefhebber en zoek kansen in de crisis. Het clubje dat nu achter de schermen probeert het echte nieuwe-wielrennen van de grond te krijgen, bestaat uit betrokken insiders bij wie de sport telt en niet een baantje of de glamour van tijdelijke publiciteit. En als dan vandaag Marcel Kittel van de nu nog Nederlandse ploeg Giant-Shimano op superieure wijze de eerste etappe van de Tour de France wint, dan is de noodzaak van het overeind houden van de Nederlandse ProTour ploegen al meer dan aangetoond en met daaronder twee goed geleide procontinentale teams is Nederland in de wereld weer de leidende wielernatie.

Wie willen er aansluiten?

Afbeeldingen (CC): Dagwald - British Cycling - Cantaibab