Wimbledon blijft trouw aan tradities, maar loopt voorop in digitale innovaties

Wimbledon – het meest traditionele tennistoernooi ter wereld waar spelers alleen in het wit mogen spelen en ze aan strenge regels gebonden zijn wat betreft sponsoruitingen – is afgelopen maandag begonnen. Hoe trouw de organisatie van het Grand Slam-toernooi op sommige onderdelen aan de geschiedenis blijft, zo innovatief en vooruitstrevend is men op andere gebieden. Wimbledon maakt gebruik van de nieuwste technologie, zoekt slimme samenwerkingsverbanden en verbetert zo op alle vlakken de fanbeleving.

Wimbledon wordt ook wel het meest prestigieuze tennistoernooi ter wereld genoemd en dat heeft vooral te maken met het verleden én het feit dat tradities gerespecteerd worden. Maar het evenement toont de laatste jaren aan dat er achter de schermen wel degelijk met de tijd mee wordt gegaan en zelfs vooruit wordt gelopen op de trends. Om nieuwe markten, zoals China en de Verenigde Staten te veroveren, zet Wimbledon sterk in op innovatieve technologieën.

Om meer mensen – en ook vooral jongeren – te bereiken, sloot Wimbledon dit jaar een deal met Snapchat. Het platform gaat onder andere Live Stories (een compilatie van Snaps van gebruikers) delen en live beelden tijdens het toernooi tonen. Daarnaast werden er op het Grand Slam-toernooi vorig jaar al drones ingezet en experimenteert men met Virtual Reality.

Ook is Wimbledon vorig jaar de live streaming-app Periscope gaan gebruiken om live content te delen en werd de website geheel vernieuwd. Mede dankzij deze stappen, is Wimbledon op social media veruit het grootste van alle vier de Grand Slam-toernooien. Dit jaar heeft de organisatie weer enkele vernieuwingen doorgevoerd om die voorsprong te behouden en verder uit te breiden.

UEFA

De meest in het oog springende vernieuwing voor 2016 is de samenwerking met de UEFA. Wimbledon wordt dit jaar gedeeltelijk tegelijkertijd gehouden met het Europees kampioenschap voetbal in Frankrijk. Dat zou Wimbledon kijkers en bezoekers kunnen schelen, maar de organisatie zag dit juist als een mogelijkheid om mensen die normaal gesproken weinig interesse in tennis tonen of niet in aanraking zouden komen met de sport te bereiken.

Dit jaar zal er voor het eerst een Cognitive Command Center in samenwerking met IBM worden opgezet. IBM is al sinds 1990 de officiële partner en informatietechnologie en -consultancy van Wimbledon. Met behulp van technologie van IBM kan er tijdens het EK op social media gekeken worden naar waar mensen over praten en daar kan Wimbledon op inspelen. Stel dat Frankrijk op het EK in actie komt dan kan er direct via social media interessante informatie over bijvoorbeeld Jo-Wilfried Tsonga of Richard Gasquet gedeeld worden.

Dankzij de samenwerking met IBM is Wimbledon dit jaar beter dan ooit ook in staat om de bezoekers te tracken. Door gezichtsuitdrukkingen en emoties te scannen, probeert het machine-learning platform te achterhalen voor wie jij dit toernooi juicht. Op die manier kun je gepersonaliseerde content over de speler die jij steunt ontvangen.

Apple TV

Wimbledon lanceert dit jaar ook voor het eerst zijn eigen app voor Apple TV. Fans kunnen niet livewedstrijden bekijken, maar hier wel bijvoorbeeld statistieken, spelersinformatie, interviews en radio streams vinden. De 'gewone' app voor smartphones en tablets was al uitstekend en kent dit jaar twee nieuwe functies: 'Plan Your Visit' en 'Create My Story'.

De app kan zien of gebruikers voor het eerst de All England Lawn Tennis Club bezoeken of al vaker zijn geweest en zo gepersonaliseerde informatie aanbieden. Dat moedigt de bezoekers aan om later hun eigen verhaal te creëren met foto’s en video’s. Als ze in de app hun foto’s als het ware achter elkaar plakken, hebben ze een Wimbledon-verhaal dat via social media gedeeld kan worden.

Trouw aan tradities

Met de al bestaande strategieën zoals het inzicht bieden in steeds meer statistieken, de SlamTracker en het delen van veel foto’s, video’s en GIFjes via social media bedient Wimbledon haar publiek op de wenken. Het toernooi loopt voorop als het gaat om digitale innovaties. De All England Lawn Tennis Club toont als geen ander hoe je trouw kunt blijven aan je tradities en toch vernieuwend kunt zijn.


Foto header: Twitter @DigitalSportUK