Zet de klant op 1! In het nieuwe SPORTNEXT magazine

De klant is koning. Deze uitdrukking was de laatste jaren zeker van toepassing tijdens sportevenementen. Het is steeds belangrijker geworden om consumenten ook voor en na sportwedstrijden bij een toernooi te betrekken. De customer journey is het centrale onderwerp van het nieuwe SPORTNEXT magazine. Het magazine telt meer dan 80 pagina's vol met inspirerende verhalen, analyses en achtergronden uit de bijzondere wereld van sportmarketing. Ontvang de komende drie edities (tot en met eind 2017) voor €19,95 (excl. btw). 

Op reis met de Rode Duivels

De eerste bal op het EK in Frankrijk moest nog getrapt worden, maar in de warenhuizen en reclamefolders kon je er weken op voorhand al niet naast kijken: de Rode Duivels-koorts heerst in België als nooit tevoren. Voor zo’n love brand als de Belgian Red Devils lijkt iedere strategie van fan engagement welhaast overbodig geworden, maar de voetbalbond wil die denkfout niet maken en introduceerde een speciale app om de fanbeleving te vergroten.

Column Viggo Waas - Wonderkinderen

"Cruijff en Verstappen. Twee namen die goed bij elkaar passen. Cruijff en Verstappen, je ziet die namen voor je, samen op de aftiteling van een heldenepos. Je ziet die namen in neonletters op de pui van een theater. Cruijff en Verstappen, een helden- revue! Twee supertalenten in de sport."

De (georganiseerde) sport gaat aan gemakzucht ten onder

Volgens marketingprofessor Ger Hofstee moet het roer bij de georganiseerde sport in Nederland drastisch om. Gepamperd door overheidssubsidies en Lottogelden hebben bonden en verenigingen verzuimd ondernemend te leren denken, waardoor het initiatief in de sport geheel en al bij commerciële partijen als Nike, adidas, Under Armour, Google en Golazo is komen te liggen. "Die snappen dat je sporters als klanten moet zien en weten inmiddels meer van de loopmarkt dan de Atletiekunie."

Hoe win je de slag om de sportconsument?

In 2015 werd in de Nederlandse sportartikelenbranche liefst 1,7 miljard euro omgezet, en voor dit jaar wordt een lichte stijging voorzien. Met name online is de groei groot. En toch vielen ketens als Perry en Aktiesport om. Wie niet focust, niet specialiseert, de middenweg bewandelt, de klant niet centraal stelt, en niet meegaat met de trends, krijgt onherroepelijk de rekening gepresenteerd.

Het nieuwe Thialf richt zich op sporters én toeristen

Het Levi's Stadium in Silicon Valley, thuishaven van American football-team San Francisco 49ers, is op dit moment hét grote technologische voorbeeld voor de ideale customer journey van een sportfan. Ook schaatstempel Thialf denkt bij zijn renovatie sterk aan de customer journey van toeschouwers en gebruikers. Connectiviteit is daarbij het sleutelwoord.

Het customer adventure is van ons allemaal

De customer journey doet zijn intrede in de marketingwereld en dus ook in de sportmarketingwereld. De 'reis' van de klant voor, tijdens en na de sportactiviteit is een mooie metafoor en biedt aanknopingspunten om de sportklant te beïnvloeden. Toch is de toepasbaarheid van het begrip customer journey beperkt; het is een te simpele voorstelling van zaken. Slimmer is het om het customer adventure te volgen. Het avontuur dat sporters beleven gaat altijd door en is emotioneel en meeslepend. Daarmee is het een veel geschiktere metafoor en aanpak om sportmarketing en -sponsoring mee te bedrijven.

De do's and don'ts van het ideale sportevenement

De Giro d’Italia kleurde Gelderland dit voorjaar roze, nadat het in België om niets anders draaide dan de honderdste Ronde van Vlaanderen. Alweer iets langer geleden organiseerde men in Den Haag het beste WK hockey ooit. Wat is het verhaal achter deze geslaagde sportevenementen en hoe kijken de organisatoren erop terug?

De klantreis van de sportliefhebber bij vier sportbonden

Van oudsher betekenen sportbonden vooral iets voor hun leden via de verenigingen. Daar zitten immers de leden. Daar sporten en trainen ze, nemen ze les en ontmoeten ze anderen die in dezelfde sport hun passie hebben gevonden. Tijden veranderen. Steeds meer mensen genieten volop van hun sport zonder daar een club voor nodig te hebben. De ongebonden loper, zwemmer, wielrenner en wandelaar bedrijven hun sport vanuit de eigen voordeur. Bonden willen die sporters en hun klantreis in het vizier krijgen om ook hen tot hun 'klanten' te kunnen rekenen. Maar hoe bind je een achterban die zich niet als vanzelfsprekend aansluit bij een club? De zwembond, wandelbond, Atletiekunie en het Watersportverbond zoeken antwoorden op die vraag.

Belevenissponsoring door AG Insurance

Als officiële partner van het Belgisch olympisch en paralympisch team, hoofdsponsor van een paar nationale federaties, titelsponsor van de Memorial Van Damme en ondersteuner van een aantal voetbalclubs heeft AG Insurance een van de breedste sportsponsoringportefeuilles in België opgebouwd. Een portret van een merk dat in de komende sportzomer bij zowat elk belangrijk evenement betrokken is.

Verder in het nieuwe SPORTNEXT magazine

De fanbase van SPORTNEXT
Vijf 'nieuwe' typen verdienmodellen in de sport
Lange, hete sportzomer in Nederland en België
Vijf onmisbare apps voor de komende sportzomer
Column Wim Lagae - Hawaii

Mobiel bestellen? Klik hier