Ziggo en Ajax bieden entertainment: over de sponsordeal die niet zomaar opeens kwam

Vandaag werd bekendgemaakt dat Ziggo per 1 januari 2015 de nieuwe hoofdsponsor is van Ajax en het stokje overneemt van Aegon. De merknaam Ziggo zal vanaf die datum op de officiële wedstrijdtenues van het eerste elftal en van Jong Ajax staan. Die deal kwam er niet opeens. En de club was al langer op zoek naar een nieuwe sponsor. Hoe kwam deze match tot stand?

Het nieuwe Ziggo 

Hoe zat het ook alweer met Ziggo en UPC? Begin dit jaar deed het internationale moederbedrijf van UPC, Liberty Global, een overnamebod op Ziggo. Liberty Global is het grootste kabelbedrijf ter wereld en wilde haar markt in Nederland uitbreiden. Vanwege het feit dat Ziggo in Nederland een groter deel van de markt bedient dan UPC, en een betere, landelijke naambekendheid heeft, is besloten om de twee bedrijven samen te voegen onder 1 naam: Ziggo. Nu de Europese Commissie akkoord is gegaan met de fusieplannen en ook de aandeelhouders er achter staan, ontstaat eigenlijk een Ziggo 2.0.

LIVE: AFC Ajax presenteert Ziggo als nieuwe hoofdsponsor

Logische keuze

De nieuwe voorman van Ziggo wordt Baptiest Coopmans, die voorheen een carriere had bij o.a. Unilever en KPN. Sterker nog, het was Baptiest die de handtekening zette onder het contract van de schaatsbond KNSB en de Haagse telecomprovider. Ook toen ging Aegon hem voor. Coopmans: “De mogelijkheid om shirtsponsor van Ajax te worden komt zelden voor. Ziggo kan zich als nieuw landelijk kabel- en mediabedrijf op een unieke manier presenteren door dit partnership. Het is een logische keuze voor beide partijen. Wij zijn dan ook zeer enthousiast over onze samenwerking.” Maar hoe logisch is die keuze? Sinds begin dit jaar liepen er al gesprekken bij de Amsterdamse club. Het ging dus om het ‘nieuwe Ziggo’. Voor het huidige Ziggo, naamgever en sponsor van de ZiggoDome, zou het wellicht een minder logische keuze zijn geweest.

Entertainment

Ziggo biedt met haar diensten entertainment aan en koos in de afgelopen jaren ook bewust voor dat domein in sponsoring. De nadruk lag daarmee met name op muziek. Voetbal is ook entertainment en brengt als geen andere sport de Nederlandse samenleving bij elkaar. Het is juist die bindende kracht die Ziggo ook in haar kernwaarden heeft staan. Ziggo verbindt straks immers meer dan 7 miljoen huishoudens met Internet, TV en telecomdiensten. Bij Ajax staat het geven van een fantastische beleving aan toeschouwers, de fans, voorop. Het sponsorship met Ajax geeft Ziggo tevens de kans om zich landelijk te tonen, net als met de Ziggo Dome. Het is extra leuk dat de ArenA en de Ziggo Dome buren zijn. Voetbal en muziek, een spannende wedstrijd of een prachtig concert, hebben veel overeenkomsten als het gaat om beleving en entertainment.

Meer ervaring in voetbal

Liberty Global heeft al ervaring met sponsoring in voetbal. In België is telecompartij Telenet al enige tijd hoofdsponsor van KV Mechelen. Telenet is voor meer dan de helft eigendom van Liberty Global. De vaste jaarlijkse vergoeding van het sponsorcontract met Ajax bedraagt € 8 miljoen en afhankelijk van de prestaties maximaal € 2 miljoen per jaar extra. Ziggo blijft in principe als sponsor verbonden tot en met seizoen 2018/19.

Kansen

De basis is nu gelegd met een mooie sponsorovereenkomst. Er zal de komende tijd worden gekeken naar de activatie en invulling van de samenwerking. Een mooi sportief vooruitzicht!