Zó scoor je pr voor de club!

Voor sportverenigingen is het bereiken van de pers doorgaans geen hogere wiskunde. De prestaties van het eerste team of in het oog springende resultaten van andere teams en individuele leden kunnen bij vele lokale media rekenen op aandacht. Maar hoe spring je, zonder dat je Feyenoord of Ajax hoeft te zijn, er écht bovenuit en speel je je in de spotlights van een omvangrijk publiek? Elf aansprekende successen uit de Nederlandse sport bieden inspiratie.

1. Veilig kunstgras?

Zijn de rubberen kunstgraskorrels wel of niet schadelijk voor de gezondheid? In de periode dat dit hét vraagstuk was op de Nederlandse voetbalvelden, bedacht het Sittardse OVCS een risicomijdende oplossing. Eén originele, humoristische foto op Facebook werd al snel opgepikt door allerlei media en ging flink viraal.


2. Seks scoort

Bloot lijkt een garantie voor aandacht. Dat gold in ieder geval voor het A1-jongensteam van de Rotterdamse hockeyclub OMHC. Ondanks de promotie naar de eerste klasse ontbrak nog een sponsor voor het team. In de zoektocht trokken de mannen de kleding uit en gingen in hun ondergoed op de foto in de hoop een sponsor enthousiast te maken voor het team. De foto werd verspreid op social media en al snel opgepikt door diverse andere media. Of de actie ook een sponsor opleverde is dan weer niet bekend.

3. Op glad ijs

Wanneer het noorden van het land al twee dagen in de greep is van ijzel, pakt atletiekvereniging AV Heerenveen uit met een unieke tienkamp. De clubmascotte Spikey bond de ijzers onder en werkte al schaatsend op de Heerenveens atletiekbaan een tienkamp af. De club verspreidde de ludieke beelden in korte video’s op onder meer Facebook en Twitter en plaatste de complete ijstienkamp op YouTube. Schaatsen en Heerenveen blijkt ook nu een uitstekende combinatie: veel views, likes en aandacht waren het gevolg.

Video: Decathlon on Ice van AV Heerenveen


4. Friese haka

De haka, de indrukwekkende dans van het nationale rugbyteam van Nieuw-Zeeland, spreekt zeker tijdens de grote rugbytoernooien veel mensen tot de verbeelding. De profvoetballers én Foppe de Haan van SC Heerenveen lieten zich inspireren en brachten de haka naar de Nederlandse velden. Via de social media-kanalen en de website van de club bereikte de Friese haka onder meer vele media.


5. Wereldrecord pingpongen

Met 102 man tafeltennissen. Dat lukte de Rotterdamse tafeltennisvereniging Alexandria ’66 enkele jaren geleden. De club veroverde daarmee een plaats in het Guiness Book of Records, veel aandacht én 2.400 euro. De recordpoging was bedoeld om geld op te halen voor een goed doel: de bouw van huizen in Tanzania.

Video: Wereldrecord pingpongen door Alexandria '66

6. Trainen met zijn 1042'en

Ook Hockeyclub Rotterdam zette zichzelf stevig in de spotlights met een succesvolle recordpoging voor het Guiness Book of Records. De hockeyvereniging bracht 1042 deelnemers op de been om deel te nemen aan een training. De club gebruikte het evenement als aftrap van het 90-jarig jubileum én liet meteen zien hoe groot en succesvol de jeugdafdeling is.

7. KLM op je shirt

Een speler van het elfde team van SC Woezik uit Wijchen daagde enkele jaren geleden KLM uit met een ludiek Facebook-bericht om zijn team te sponsoren. De originele video, waarin onder meer alle voordelen van het sponsoren van de Wijchense amateurclub aan bod kwamen, bereikte de luchtvaartmaatschappij én vele media en een groot publiek. KLM antwoordde met een even creatief filmpje. Tot een sponsordeal kwam het niet, wel volgde een 'luchtig duel' op Amstelveens gras.

Video: Speler van amateurclub daagt KLM uit

8. Feestelijke mijlpaal

In 1991 startte korfbalvereniging WION als eerste club G-korfbal in Nederland. 25 jaar later organiseerde de Rotterdamse club een grootschalige feestdag om de fraaie mijlpaal te vieren. G-korfballers uit het hele land werden uitgenodigd voor een officieus NK G-korfbal. Ook side-events, een barbecue en een feestavond behoorden tot het programma. De uitgebreide feestdag leidde tot veel positieve publiciteit in de Rijnmond-regio en korfballand.

9. Qatarese overname HVC

Zo’n drie jaar geleden maakte handbalvereniging HVC via onder meer haar website en Facebook bekend dat de club werd overgenomen voor Qatarese oliesjeik Abdullah Al-Sabah. Het zou de eerste keer zijn dat het Nederlandse handbal in aanraking kwam met een ambitieuze miljardair, die 'geschiedenis wilde schrijven' met de club uit Barger-Compascuum. Het bericht - met passende foto - was een ludieke 1 aprilgrap en werd opgepikt door diverse regionale media.

10. Hype mee!

De Ice Bucket Challenge, de Water Bottle Challenge, de Mannequin Challenge: drie voorbeelden van - uit Amerika overgewaaide - social media-hypes die in enkele dagen enorm populair werden en velen prikkelden ook met de eigen organisatie mee te doen. De Mannequin Challenge werd in Nederland onder meer omarmd door Almere City en het Rotterdamse V.O.C. Vele uitvoeringen gingen viraal, de eerste Nederlandse challenges konden ook rekenen op flinke media-aandacht.

ZIE OOK: Mannequin Challenge verovert het internet; ook sportclubs haken aan

11. Inhaken maar

Na de overwinning van Real Madrid in Camp Nou publiceerde de Madrileense club via onder meer Instagram een kleedkamerfoto met Cristiano Ronaldo in een opvallende en weinig verhullende pose. Het inspireerde Almere City enkele dagen later tot het maken van een eigen 'Cristianootje'. De Almeerse variant kon rekenen op ruim 500.000 views, meer dan 1.800 retweets en werd opgepikt door vele nationale én internationale media. Ook diverse andere Nederlandse clubs maakten hun eigen 'Cristianootjes', vaak met veel hilariteit en aandacht als gevolg.

Conclusies

Het is iets te makkelijk om te zeggen dat iedereen zomaar een bericht kan maken dat viraal gaat of veel media-aandacht scoort. Maar de bovengenoemde voorbeelden laten zien welke mogelijkheden er zijn. Daarbij is het in feite niet van belang of profvoetballers of een lokale handbalclub de initiatiefnemer is. Wel van belang zijn de volgende sleutels tot succes:

- Wees actueel: haak in op een spraakmakende gebeurtenis of sluit snel aan bij een nieuwe hype. Hoe actueler, hoe groter de kans op succes.
- Maak het origineel.
- Gebruik humor.
- Lef: durf anders te zijn en op te vallen.
- Benut social media.
- Werk met foto of video. Vrijwel alle genoemde voorbeelden spraken nooit zo aan zonder beeld.

Dit artikel verscheen eerder in het magazine Sport FM.


Headerfoto: Twitter @agiletemadi