10 takeaways van de MarTech conference 2015

Technologie heeft een steeds grotere invloed op het marketingvak. In de digitale wereld worden 'customer experience' en 'user experience' een twee-eenheid. Wat waren de belangrijkste conclusies van de MarTech conference 2015 die strategische marketeers moeten weten?

1. De grotere impact van marketing

Door de invloed van technologie draait marketing steeds meer om de customer experience, de totale customer life cycle en het individu (the audience is one). In deze context wordt de strategische betekenis van marketing voor organisaties steeds groter.

2. Don’t integrate, but inter-operate

Ga in deze tijd van technologische mogelijkheden geen ingewikkelde systemen meer bouwen, maar laat systemen juist met elkaar praten. Het wordt steeds makkelijker om software te bouwen, want iedere software ontwikkelaar staat op de schouders van giganten in de software industrie.

3. Innovatie en schaal gaan voortaan samen

Innovaties werden in het verleden vaak kleinschalig opgezet. Maar door de technologie gaan innovaties en schaal tegenwoordig uitstekend samen. Denk bijvoorbeeld maar aan de extreme groei van Uber. De technologie van vandaag maakt alles veel sneller schaalbaar.


Foto ©: @AndyBerendsen

4. Denk groot en begin klein

Ontwikkel in het klein, test, en ga daarna pas naar de oceaan toe. Door klein te beginnen neemt de durf om te experimenteren toe binnen organisaties. Experimenteren moet! Dit is de manier om binnen organisaties te innoveren en kennis op te bouwen.

5. Content moet ook voor de maker relevant zijn

De maker van content wordt onderschat in de digitale wereld. Content moet niet alleen relevant zijn voor de user, maak ook voor de maker. In de praktijk blijkt dat alleen de content die met echt plezier wordt gemaakt, succesvolle platforms creëert.

6. Ontkoppel je assets van je content

Ieder digitaal platform heeft assets. En het is ontzettend belangrijk dat je de onderliggende assets ontkoppelt van je platform en je productie van content. Het zijn twee dimensies waar verschillende technologieën en software voor nodig zijn om het maximale rendement eruit te halen.

7. Alles is beschikbaar in de marketingcloud

Alles wat je nodig hebt is te organiseren vanuit de cloud. Er zijn meer dan 2000 aanbieders van marketingsoftware. Zoek hierin de juiste marketingtools.. Zorg voor een goede gids in dit overvolle aanbod.


Foto ©: Gartner.com

8. Data zijn niets waard zonder gedrag

Superconnectivity tussen mensen en machines leidt iedere dag tot meer en meer data. Maar die data zijn niets waard als je het gedrag van mensen niet hebt bestudeerd. Want dan pas weet je welke data echt relevant zijn om meer waarde aan je bestaande producten toe te voegen en de service te verbeteren. Het moet gaan over de ‘human side van big data’.

9. The mechanism is the message

Technologische innovatie zit niet in het gebruik van een nieuw mediakanaal, maar in het benutten van het digitale ecosysteem. Producten en diensten krijgen met behulp van connectivity en het Internet of Things een hele nieuwe dimensie. Denk bijvoorbeeld aan de wijze waarop Nike haar schoenen via digitale technologie met de gebruiker verbindt.

10. Consumer expectiations drive digitization

Het zijn de consumenten zelf die de digitalisering van producten en diensten drijven. Hun verwachtingen worden hoger, hun eisen nemen toe en individueel maatwerk wordt de standaard. Winaars zijn bedrijven die de beste experience leveren op alle touchpoints waar ze contact hebben met de klant.


ZIE OOK:


Foto's: MarTechConf, Gartner.com & Twitter @AndyBerendsen