ESPN introduceert digitaal platform voor vrouwen

ESPN, het grootste sport multimediabedrijf van de wereld, lanceert in het voorjaar van 2011 een nieuw digitaal platform voor vrouwen: espnW. Het platform richt zich op (voormalig) atletes en vrouwen die van sport houden. Begin deze maand werd het platform aangekondigd tijdens een bijeenkomst in San Diego met de belangrijkste vrouwelijke atleten, coaches, journalisten en sport marketeers. Nu rijst natuurlijk de vraag: moeten vrouwen een eigen platform krijgen of moeten ze gewoon meer aandacht krijgen via de platforms die er zijn? Ik denk dat het eerste nodig is om het tweede (sneller) te kunnen bereiken. Een succesvol vrouwen platform kan ervoor zorgen dat de nog steeds met testosteron doordrenkte sportmedia de vrouwensport meer serieus nemen.

Waarom een platform voor vrouwen nodig is Megan Huets, mede-oprichter van het eerste sport weblog voor vrouwen Woman Talk Sports, geeft op sport weblog Blogs with balls aan dat het nieuwe platform nodig is voor succesvolle atletes. Voordat ze aan haar betoog begint, vertelt Huets dat sinds het amendement Title IX van 1972, waarin is vastgelegd dat niemand in de VS op basis van sekse uitgesloten mag worden van deelname aan educatieprogramma’s, op highschools het aantal meisjes dat aan sport doet met 900% is gestegen en op colleges met 450%. ESPN constateert dat deze dames fanatieke atletes worden maar geen fanatieke fans van vrouwelijke atleten. Volgens ESPN zijn hiervoor er 2 oorzaken: 1. De media besteden nauwelijks aandacht aan vrouwelijke atleten 2. Vrouwelijke sportfans zijn in opkomst maar worden onvoldoende bediend Over punt 1 hoeven we niet te discussiëren. Sla de Sports Illustrated of NuSport open, stem af op Eurosport of Studio Sport, voor vrouwen is veel minder aandacht dan voor mannen. Behalve wanneer de ESPN body verschijnt of wanneer Venus Williams in een sexy outfit op de tennisbaan verschijnt. Ook in Nederland krijgen vooral aantrekkelijke sportvrouwen (Inge de Bruijn, Fatima Moreira de Melo) veel exposure. Dit geeft het signaal: prima dat vrouwen aan sport doen maar ze krijgen alleen aandacht als ze er leuk uitzien. Punt 2. Het publiek van ESPN bestaat voor 40% uit vrouwen die naar mannensport kijken. Onderzoek van ESPN geeft aan dat die vrouwen zich niet goed bediend voelen met het huidige aanbod. Tel punt 1 en 2 bij elkaar op en je komt tot de oplossing: espnW. Vrouwen zijn lastig te binden espnW richt zich op vrouwen tussen18-49 jaar die van sport houden. Dat zijn er zo’n 50 miljoen. Volgens Huets is het lastig om deze vrouwen die vaak een druk bestaan hebben aan nieuw medium te binden. Sports Illustrated for Women probeerde het in 2000 maar werd 2 jaar later opgedoekt vanwege de inzakkende advertentiemarkt. ESPN, onderdeel van Disney, heeft met sponsoring van onder meer Nike en Gatorade en voldoende eigen middelen de kans een succesvol platform neer te zetten. Volgens Huets staat of valt het succes van het platform met het aanspreken van de juiste doelgroep. Dan is er nog de uitdaging om die doelgroep op een pakkende manier aan te spreken. Niet uit de kleren Huets ontvangt het initiatief met open armen: Eindelijk krijgen atletes de kans zich te laten zien zonder uit de kleren te hoeven. Ik juich het initiatief ook toe en hoop van harte dat espnW erin slaagt sportvrouwen het podium te bieden dat ze verdienen.