Sponsorring 2010

Op 2 december worden de Sponsorringen uitgedeeld aan de beste sponsorcampagnes in Nederland. De stichting achter sponsorring hoopt met een jaarlijkse uitreiking het vakgebied sponsoring in de breedte te promoten en professionaliteit in de branche te stimuleren. Op www.sponsorring.nl zijn alle nominaties en inzendingen te bekijken. Er zijn 5 categorieën waar prijzen in te winnen zijn namelijk: Cultuur & Entertainment, Kunst, Maatschappij, Media en Sport. Maar waar is sport 2.0?

De categorie die direct in het oog springt is Sport. Genomineerden in deze categorie zijn: AEGON Nederland en de KNSB; Afscheid van het schaatsen Essent en Schaatsen; Svenergy KLM en KLM Open Radio 538 en KNVB; Voetbal = Radio 538 Unilever en KNVB; activatie WK 2010 Als we kijken naar de inzet van sport 2.0 bij deze campagnes is dat wat mager. Essent had de Hyves-campagne met het Sven spandoek en KLM open had een Twitter-kanaal. Unilever had met Rexona de WK-pool geclaimd. Naast dat er weinig inzet was, ging het om vrij ongestructureerder inzet: een gemiste kans met alle mogelijkheden die er zijn. Denk bijvoorbeeld aan een app om het volgen van KLM open wat makkelijker te maken bijvoorbeeld met augmented reality zoals bij tennistoernooien als Australian Open, US open en Wimbledon of de Facebook campagne van Visa tijdens het WK Voetbal. Op sponsorring.nl is ook een lijst te vinden met alle ingezonden campagnes en wat gelijk opvalt is dat er bij de inzendingen enkele campagnes zitten die wel degelijk sport 2.0 inzetten, zoals Amstel met de Amstelgold race. Amstel heeft een online platform opgezet waarbij deelnemers filmpjes en foto’s van zich zelf kunnen terug zien van de toureditie. Of de Rabobank met zijn online platform waar alle activiteiten van zijn sporters op social media worden gebundeld en aangevuld met exclusieve filmpjes en updates over het reilen en zeilen van de sport teams en dan nog de aanvullende apps voor iPhone en iPad tijdens de olympische spelen en de Tour de France. Het is dus erg jammer om te zien dat er bij het nomineren duidelijk geen rekening is gehouden met sport 2.0. Terwijl juist sport 2.0 voor verbreding en verdieping van de sponsorship zorgt. Je spreekt meer mensen aan en spreekt mensen er langer mee aan. Door de toegevoegde waarde naast alleen een verkoopboodschap heb je ook nog daadwerkelijk wat te bieden aan de consument. Het zou goed zijn als de Sponsorring de uitgangspunten van web 2.0 en grassroots marketing concreet zou benoemen in haar jurycriteria.