Social media sportbeleving

Afgelopen weken werd de Dakar weer verreden. Voor de mensen die niet op de hoogte zijn van dit spektakel: Dakar is een autorally van twee weken waarbij deelnemers  in auto’s, vrachtwagens en op motoren dagelijks honderden kilometers afleggen door woestijnen en onherbergzame gebieden in voorheen Afrika en sinds enkele jaren in Zuid-Amerika. Als fan van deze rally was het tot enkele jaren geleden lastig om op de hoogte te blijven. Vaak moest je het doen met een enkel artikel in de krant en 's avonds laat op RTL en Eurosport een samenvatting van 40 minuten. Maar nu zijn er social media...

Als fan van de Dakar wil je natuurlijk het liefst zoveel mogelijk beelden en informatie tot je krijgen. Tot voor kort was je daarvoor afhankelijk van de traditionele media. Er was wel een officiële Dakar website maar hier was eigenlijk niets te vinden. Dit gekoppeld aan het feit dat de Dakar rally in onherbergzame afgelegen gebieden plaats vindt zorgde ervoor dat er maar beperkt informatie beschikbaar was.

In 2006 kwam er al verandering toen de organisatie van le Dakar het iritack (gps)systeem invoerde. Oorsponkelijk bedoeld voor de veiligheid van de deelnemers maar al snel gekoppeld aan een webinterface waardoor live via internet de doorkomst tijden bij de waypoints te volgens is. Sinds de Dakar editie van 2010 hebben de deelnemers echter massaal social media omarmd. Vrijwel elke deelnemer is te vinden op Twitter en heeft een eigen website waar nieuws en updates worden geplaatst. En niet alleen deelnemers ook teammanagers, toeschouwers en verslaggevende journalisten ter plekken twitteren er lustig op los tijdens de Dakar. Dit heeft als gevolg dat ik als fan in Nederland vaak eerder en beter op de hoogte ben dan de organisatie. Dit samen met het steeds groter wordende aanbod van foto’s, webvideos en podcasts zorgt er voor dat je als fan letterlijk 24 uur per dag de Dakar rally kan volgen. Ook is het nu veel beter dan een paar jaar geleden mogelijk om je persoonlijke favoriet te volgen, in de Dakar kan een deelnemer zomaar 12 uur langer doen over een etappe dan de winnaar. Niet zo gek dus dat die voorheen amper in beeld kwamen.

 

 

De Dakar is een dure aangelegenheid  en dus bekostigen vrijwel alle deelnemers hun deelname met sponsoren. Voor deze sponsoren is al die extra aandacht voor de individuele deelnemers een uitkomst. Niet langer zijn zei afhankelijk van dat ene mooie helicoptershot of een interview op RTL om met hun naam in beeld te komen zei kunnen nu zelf via social media en een website aandacht genereren. Goed Nederlands voorbeeld is Tim Coronel, niet alleen hield hij fanatiek dagelijks iedereen op de hoogte via twitter ook heeft hij een website waar naast een blog met de voorderingen ook dagelijks met zijn sponsor acties hield waarbij prijzen te winnen waren. Dit was redelijk succesvol gezien het aantal reacties op het blog en Twitter. 

Al met al heeft social media de Dakar als sportevenement een stuk aantrekkelijker gemaakt om te volgen door de sportbeleving te verlengen, verdiepen en verbreden.