Social sport TV komt eraan met lancering Thuuz en RUWT

Een van de belangrijkste trends van dit moment is micro: het opknippen van oude media tot kleine stukjes. Dus niet meer de hele cd kopen, maar alleen het nummer dat jij mooi vindt (iTunes). Niet een hele avond RTL kijken maar alleen the voice of holland op RTL gemist of zelfs alleen Ben Saunders op YouTube. Ook in de sport is deze ontwikkeling gaande, al lijkt hij Nederland tot nu toe over te slaan. Eredivisie Live en Sport1 bieden nog maar nauwelijks sport per micropayment aan. Sowieso is het lastig om live sport op te knippen, zeker kleiner dan een wedstrijd, want wanneer wordt het spannend of welke wedstrijd moét je echt kijken? Lastig voorspellen, of toch niet?

Wanneer is een wedstrijd spannend?

Game on demand is groot in het buitenland. Groot gemaakt in het boxen, waar de echte grote wedstrijden al tijden als pay per view verkocht worden. Dat is ook simpel, dat zijn de wedstrijden die je ook gezien moet hebben, net als de Superbowl of Rose Bowl. Van de "gewone" competitiewedstrijden is dat veel minder evident: wordt de Jaguars tegen de Colts een spannende wedstrijd? En wanneer wordt hij spannend? Direct vanaf het eerste fluitsignaal of pas tegen het eind. Tijd is kostbaar en een hele live wedstrijd kijken is voor veel "fans" te veel. Ze willen pas inschakelen als het spannend wordt.

Inschakelen op het juiste moment
There's an app for that, zou Apple zeggen. Beter nog: er zijn twee apps. Een op basis van een algoritme (zoals Google) en een op basis van social (zoals facebook of Twitter).
De eerste heet Thuuz en eerlijk is eerlijk, ze hebben geen app maar een mooie overzichtelijke website die in kleuren aangeeft welke wedstrijd spannend wordt en wanneer die spannend wordt. Op basis van de analyse van duizenden wedstrijden geven zij aan welke teams de spannendste wedstrijden spelen. Vreemd genoeg (of juist niet) zijn dit niet de teams die uiteindelijk in de Superbowl staan. Spannend spelen loont dus niet in resultaat.
De tweede heet RUWT (kort voor Are You Watching This). Deze dienst bestaat al een tijdje en gaat uit van de premisse van social TV: als iedereen inschakelt, dan zal er wel iets spannends aan de hand zijn. Een goal, een rode kaart, een gelijke stand vlak voor het eind van de wedstrijd. Anderen die al TV aan het kijken zijn raten de wedstrijd met kleuren en als iedereen omschakelt naar een hoger (spannender) kleurniveau, stijgt de wedstrijd in de must see lijst. RUWT was de eerste app die op de Google TV werd goedgekeurd (nu nog even wachten tot die op de markt komt), maar werkt ook goed op het internet. Ook kan je berichtjes krijgen op je mobiel als je naar de TV moet rennen.

Nederland volgt, maar langzaam
Door deze apps wordt sport ook steeds verder opdeelbaar en deelbaar. Dat betekent dat ook de minder hardcore fan vaker sport gaat kijken en als de kosten ervan maar marginaal zijn, ook meer zal betalen. Al is het maar om er op Twitter of Facebook over mee te kunnen praten. Voor de sport klinkt dit gek. Stukjes wedstrtijd verkopen maar dat is eigenlijk al normaal in de individuele sport, waar de finales altijd veel voller zitten en beter bekeken worden.
Belangrijk wel is dat deze apps beschikbaar komen in Nederland en goed gekoppeld worden aan bestaande sociale netwerken. Nog beter is als er goede Nederlandse alternatieven komen. De pitches voor een social TV platform lopen op dit moment. Tijd voor de sport om aan te haken.