The next level in social-gaming

Bij social-gaming denken veel mensen aan de "simpele" spellen op Facebook zoals Farmville en Mafia Wars, maar social gaming is klaar voor de volgende stap. Electronic Arts brengt de triple-A titel ‘Dragon Age Legends’ richting Facebook. De aankondiging betekent, met EASports als marktleider in sportgames, een omslag in de kwaliteit van social games. Waarom wordt social gaming groot en wat betekent de opkomst van social gaming voor sportgames? Een logisch gevolg van een technologische ontwikkeling, innovatie, een veranderende doelgroep en een nieuw verdienmodel.

Prominente rol van sportgames
Dat sportgames aan de basis van de game-industrie hebben gestaan is geen toeval. Het competitie element uit de sport is perfect toe te passen op games en maken het spelen van games vermakelijk. In 1958 was ’Tennis for Two’ het eerste elektronische spel ooit gemaakt. Ook bij de tweede revolutie in de game-industrie stond een sportgame aan de basis. ‘Pong’ liet de arcadehallen vol lopen. Kenmerkend was dat de makers van Pong werden gebeld dat het muntenbakje te snel vol zat. Technologische ontwikkelingen en innovatie maken games in de jaren die volgen ook betaalbaar voor de huiskamer van de grote massa. De concurrentie in de game-industrie werd in 1980-2000 heviger. Met de mogelijkheid om online via multiplayer met vrienden te spelen werd PC-gaming enorm populair. De echte liefhebbers, daar waar de industrie in die tijd van leefde (de nerds) blijven outsiders, een aparte community waar sportgames slechts een bescheiden rol in speelde. Nieuwe consoles, beter bekend als de ‘next generation consoles’ kenmerken zich door betere grafische kwaliteiten en meer mogelijkheden. De omslag van outsiders naar mainstream was met de komst van de Wii en Xbox360 compleet. Sportgames speelden hierin een grote rol. Denk aan Wii Sports die menig huiskamer tot sportarena omtoverde of de eeuwige strijd tussen FIFA en Pro Evolution Soccer (PES). De mogelijkheid om zowel online als offline te gamen met vrienden maakte de game-industrie groot. Tegenwoordig spelen we alleen de games die onze vrienden uit de friendlist ook spelen. Het is een gevolg van een veranderd verdiendmodel, daarover later meer. Een mainstream publiek en social media is perfecte combinatie. Social media bestaan bij de gratie van social connections. Social gaming is een logisch vervolg hierop. De friendlist hebben we al op onze sociale netwerken alleen ontbreekt het aan momenteel nog aan kwalitatief aantrekkelijke games. Sportgames kunnen (onder andere door de komst van Electronic Arts) een grote rol gaan spelen in de opkomst van social gaming.

"Last year, social games, one of the most popular forms of social application, generated over $500 million in revenue — the majority of which came from social games on Facebook. It is estimated that U.S. Social Gaming Revenue will reach $2.18 Billion by 2012.  " 

De opkomst van social-gaming
Social gaming is een verzamelnaam voor alle traditionele games waarbij sociale media een prominente rol speelt. Denk hierbij aan games op de platformen van sociale netwerken en de integratie van sociale media in games. Hoewel ik initiatieven als FIFA Superstars en Danger Makes Legend kan waarderen laten ze geen onuitwisbare indruk achter. Sterker nog, ze stellen ze teleur. Veel traditionele developers liggen door het mainstream publiek, de komst van de smartphones en de appstores met de verouderde verdienmodellen overhoop. De waardeketen van game-industrie ligt door de war. Niet langer koopt de consument zes games à €50,- per jaar. Zij kopen drie games van €50,- en tien van €4,95. We spelen wat vrienden spelen. Alleen de blockbusters overleven. Zo langzamer zeker zien de developers de potentie en het verdienmodel achter social-gaming. Buiten de kwaliteit van de game ligt de kracht bij het gemeenschappelijke. Sociale media bieden toegevoegde waarde vanuit de crowd die gamer meeneemt. Deze crowd moeten worden benut/geïntegreerd om de gamebeleving te verbeteren. Concreet betekent het een game op sociale media waar het spelen met vrienden centraal staat of een game waarin sociale media wordt geïntrigeerd en de crowd de game versterkt.



"However, implementing a successful social games strategy is not easy; new technology, new skills, and an ongoing commitment are required to succeed. There are three main pillars that anchor a successful strategy: The platform, the content, and the distribution. If any one of these pillars is weak or missing, the true potential of social games and the virtual goods sold within them will remain unrealized. "

Integratie
Ik herinner mij nog goed dat ik bij de start van een competitie met Online Soccer Manager iedereen op MSN of met een mail het competitienummer en de competitienaam moest doorgeven. Met volledige integratie vanuit sociale media is het een kwestie van aanvinken. Idem dito met de friendlist op consoles. De crowd bevindt zich op sociale media laat deze crowd de gamebeleving versterken.

Flashback
De kracht van social gaming ligt net als bij de sport in het gemeenschappelijke, we delen de ervaring. Sport en social gaming verbinden. Daarom zal de combinatie sport en social gaming (net als in 1958) voor de game-industrie een succes zijn. Met de aankondiging van de triple-A titel van Electronic Arts is de toon gezet. De aankondiging brengt kwaliteitsgames naar sociale netwerken. Een verandering in de mind-set. Sport28 zal met het oog op de toekomst de ontwikkelingen binnen de social gaming blijven volgen.

Bronnen:
InsideFacebook
PWC
Gameonderzoek
Thesis M Slot
Viximo
VentureBeat
Aki Jarvinen