Het nieuwe aanbellen

De klassieke breedtesport in Rotterdam is toe aan vernieuwing. Dat is de belangrijkste conclusie van mijn afstudeeronderzoek, waarin ik heb aangetoond in hoeverre sociale media beweeggedrag kunnen beïnvloeden. Die vernieuwing moet komen van RoutR (spreek uit: roetèr), een applicatie die draait om zelforganisatie en zelfontplooiing.

Relevantie RoutR
In mijn onderzoek stond de volgende probleemstelling centraal: “In hoeverre bieden sociale media mogelijkheden om beweegdrempels bij Rotterdamse jongeren weg te nemen en bestaande motieven te versterken?” Begin juli studeerde ik af, maar ik wil verder met het ontwikkelen van de genoemde applicatie. RoutR laat jongeren op een innovatieve manier gebruik maken van de buitenruimte. Gebruikers creëren routes, die vervolgens afgelegd (gerecreëerd) kunnen worden door anderen. Maar waarom is zo’n applicatie eigenlijk relevant? Uit het onderzoek bleek dat jongeren weliswaar graag willen sporten, maar dat het sporten in verenigingsverband grote bezwaren oproept. De drie belangrijkste redenen:

1. Jongeren willen zich niet voor een aantal vaste momenten in de week committeren aan een vereniging, met alle daarbij horende taken (bijvoorbeeld bardiensten).
2. Daardoor ontstaat ook een financiële drempel. Jongeren vinden het zonde om geld uit te geven aan sport wanneer zij aan het begin van de week nog niet weten hoeveel trainingen en/of wedstrijden zij daadwerkelijk zullen volgen. Logisch: je koopt ook geen belbundel van 150 minuten wanneer je de ene maand 50 en de andere maand 200 minuten nodig hebt.
3. Alternatieve sporten als hardlopen en fitness, die je wél kunt doen waar en wanneer je wilt, worden vaak als saai gekenmerkt, vooral door jongeren die niet uit gewoonte sporten.

Je zou kunnen zeggen dat de waarom van sportverenigingen niet duidelijk is. Het nieuwe aanbellen, de titel van mijn afstudeeronderzoek en scriptie, staat daarmee vooral symbool voor een verandering in denkwijze. Door gebruik te maken van zelforganisatie laat je jongeren hun eigen sportmoment organiseren: het enige wat je hoeft te doen is ze faciliteren. En daar lenen sociale media zich uitstekend voor, bijvoorbeeld met een applicatie als RoutR.

Oproep!
Zoals ik al schreef is de toepassing echter nog niet uitgewerkt. Ik ben dus op zoek naar app-ontwikkelaars om het idee gezamenlijk mee te realiseren. Wie graag buiten de gebaande paden treedt is meer dan welkom om te reageren op dit bericht of mij via Twitter te benaderen. Wie weet kunnen we als partners aan de slag om de Rotterdamse breedtesport te voorzien van een innovatieve impuls!

NB. Mijn scriptie is ter inzage beschikbaar op http://goo.gl/20rcM. Om het idee enigszins te beschermen heb ik wel het hoofdstuk waarin de applicatie is uitgewerkt verwijderd. In mijn volgende blog zal dit gedetailleerd aan bod komen!