Verder met SPORTNEXT: Nieuw multimediaal platform voor sport- en marketingprofessionals

Lange tijd moesten de sport- en marketingprofessionals in Nederland het doen met het jaarlijkse Sportmarketingcongres op Papendal. Een succesvol en goedbezocht evenement, maar als eendaagse bijeenkomst niet langer toereikend voor professionals uit dit vakgebied. Daarom krijgt de doelgroep nu zijn eigen volwaardige, multimediale community: SPORTNEXT. Doel: verdere professionalisering van sportmarketing als vakgebied en het stimuleren van de inzet van sport als marketingtool.

SPORTNEXT is een initiatief van NOC*NSF en Arko Sports Media en heeft een veel bredere doelstelling en opzet dan het Sportmarketingcongres. Eén keer per jaar troffen de sport, het bedrijfsleven en gemeenten elkaar op Papendal. “Het congres was zeer succesvol”, vertelt Esther Roelofs, hoofd marketing van NOC*NSF. “Het is in vier jaar uitgegroeid tot een volwassen congres, dat elk jaar een specifiek thema onder de aandacht bracht. Het had ook een netwerkfunctie. Maar we kwamen er achter dat de sportmarketing als vakgebied een nieuwe impuls nodig had en dat er behoefte bestond aan verbreding en intensivering. We verzetten ontzettend veel werk voor één dag, om daarna tegen elkaar te zeggen: ‘See you next year.’ ”

Onmoetingsplek
Aan ambities ontbreekt het de initiatiefnemers van SPORTNEXT niet. Ze wilden een permanente multimediale ‘ontmoetingsplek’ creëren voor iedereen die actief is in de wereld van sport en marketing. Een actieve, dynamische community waar leden actuele kennis kunnen vergaren, contacten kunnen leggen, ervaringen kunnen uitwisselen en inspiratie kunnen opdoen. Op vele manieren, met vele collega-professionals, via vele kanalen en media, op alle dagen in het jaar en op elk moment van de dag. Die ambities stonden aan de basis van het concept voor SPORTNEXT.

Om dit plan te realiseren lanceert SPORTNEXT (onder meer) een online platform, een sportmarketingmagazine, cursussen, congressen, webinars (online seminars) en studiereizen. “Kortom, een breed en divers pakket van nauw met elkaar samenhangende en elkaar versterkende communicatiemiddelen”, legt Arko Sports Media-directeur Michel van Troost uit. “We zijn blij dat de founding fathers van het Sportmarketingcongres – naast NOC*NSF ook Fontys, Jeroen Boesmans en ATPI – dit idee omarmen en blijven ondersteunen. Daarnaast hebben inmiddels ook de Infostrada Group en Bilderberg zich aan deze unieke sportmarketingcommunity gecommitteerd.”

SPORTNEXT.nl
SPORTNEXT.nl wordt de thuisbasis op het internet voor de nieuwe sportmarketingcommunity. Daartoe wordt de bestaande website Sport28.nl, een initiatief van Gijsbregt Brouwer en Marco Derksen (Marketingfacts), omgeturnd. Van Troost: “Dat betekent onder meer een verbreding van de content en een actievere inzet van sociale media. Interactie met en tussen bezoekers – en specifiek de leden van SPORTNEXT – is daarbij een belangrijk uitgangspunt. Die interactie staat ook centraal waar het de andere media en bijeenkomsten van SPORTNEXT betreft. Zowel online – zoals bij de webinars, gratis online seminars met aansprekende nationale en internationale sprekers – als offline.”

Want SPORTNEXT maakt weliswaar optimaal gebruik van de mogelijkheden van nieuwe media, maar is daar zeker niet uitsluitend op gericht. Van Troost: “Het vertrouwde Sportmarketingcongres blijft bestaan, inclusief de verkiezing van de sportmarketeer van het jaar. Verder verschijnt twee keer per jaar het SPORTNEXT Magazine bij Sport & Strategie en organiseren we ieder jaar meerdere cursussen voor diverse doelgroepen, een dagdeelcongres en frequente 3D-sessies.” Tijdens de verrassende 3D-sessies komen deelnemers lijfelijk in aanraking met de praktijk. “Zo’n sessie kan bestaan uit een rondetafelgesprek, een diner met een internationaal gerenommeerde spreker of een middag meelopen met de organisator van een groot sportevenement. Heel praktisch, heel direct, heel effectief. Soms duurt zo’n sessie enkele uren, andere keren een hele dag. Dat is helemaal afhankelijk van het doel. Het gaat om de beleving, niet om de duur.” Aan ‘beleving’ ontbreekt het ook niet tijdens de studietrips van SPORTNEXT. In het najaar van 2012 staat de eerste gepland. De bestemming is, hoe kan het ook anders, sportmarketingmekka New York.

Brede doelgroep
De initiatiefnemers hebben hoge verwachtingen van SPORTNEXT. Van Troost: “Als je wat betekent in de wereld van sport en marketing, moet je straks lid zijn van SPORTNEXT. De marketeers van alle 78 sportbonden zijn dan ook al vóór de daadwerkelijke lancering lid geworden. Maar SPORTNEXT-leden zijn niet alleen afkomstig uit de sport, ook marketingprofessionals uit het bedrijfsleven, de overheid en vele andere maatschappelijke sectoren behoren tot de doelgroep.”

Esther Roelofs vult aan: “De doelgroep ‘gemeenten’, zoals we die hanteerden voor het Sportmarketingcongres, hebben we verbreed tot ‘maatschappij’. Onder die noemer vallen niet alleen gemeenten, maar ook andere overheden, welzijnsorganisaties, het onderwijs, et cetera.”

Toegevoegde waarde
Volgens Roelofs is het logisch dat NOC*NSF het initiatief tot de oprichting van SPORTNEXT heeft genomen. “Wij willen graag een kenniscentrum zijn voor de sport. In een wereld waarin steeds meer sprake is van publiek-private samenwerking en de sport voortdurend in staat moet zijn zich aan te passen aan de markt, om het contact met de omgeving te behouden, is het zaak het kennisniveau te versterken. Alleen dan kan de sport een hoger niveau van ondernemerschap bereiken en is het mogelijk de sport optimaal te vermarkten. Het is uniek dat deze ambities op deze manier samenkomen. En echt van deze tijd: met het lezen van een magazine of het volgen van een marketeer op Twitter alleen ben je er niet.”

De formule is er dus, net als de ambitie. Maar hoe zorg je ervoor dat de doelgroep daadwerkelijk aanhaakt? Roelofs: “We gaan ervoor zorgen dat het platform in de praktijk een grote toegevoegde waarde heeft door de content, met input van de juiste mensen, actueel en interessant te houden en er bijvoorbeeld met grote regelmaat nieuwe facts & figures te publiceren. Zo presenteert SPORTNEXT diverse monitoren. In januari trappen we af met de SPORTNEXT Sportevenementenmonitor.”
Van Troost: “Wat SPORTNEXT bovenal onderscheidt, is de krachtige bundeling van content en middelen. Zien we in de praktijk nog wel eens initiatieven stranden door een te eenzijdige focus op ofwel content ofwel middelen, SPORTNEXT is op beide gebieden sterk. We zijn er met SPORTNEXT in geslaagd een uiterst krachtig concept neer te zetten dat gewoonweg niet kan mislukken.”

Lidmaatschap
Geïnteresseerde partijen krijgen de mogelijkheid een lidmaatschap op SPORTNEXT aan te gaan voor een jaar, als premium lid of ‘gewoon’ lid. Van Troost: “Lidmaatschapsprijzen liggen tussen 345 en 845 euro. Vertegenwoordigers van sportbonden en overige niet-commerciële organisaties betalen minder contributie dan leden uit het bedrijfsleven en particulieren.” Bedrijven en organisaties kunnen partner worden van SPORTNEXT. “Zo’n partnerschap is enorm veelomvattend”, vertelt Van Troost. “Wil je jezelf als organisatie of bedrijf profileren bij sport- en marketingprofessionals, dan biedt het partnerschap fantastische mogelijkheden. Partners verschaffen zich daarmee continue, uiterst doelgroepgerichte exposure via vele kanalen en uitstekende mogelijkheden om de eigen boodschap te communiceren. Natuurlijk krijgen partners ook meteen een lidmaatschap voor een aantal van hun medewerkers.”

Neem voor de mogelijkheden van een lidmaatschap of partnerschap van SPORTNEXT contact op met Marleen Kessel (Arko Sports Media): marleen.kessel@sportsmedia.nl.

Lancering
De officiële lancering van SPORTNEXT zal begin 2012 plaatsvinden, tijdens de eerste editie van het SPORTNEXT-congres, de opvolger van het Sportmarketingcongres. Wilt u op de hoogte gehouden worden van het programma en de aanmeldingsmogelijkheden, stuur dan een e-mail naar marketing@sportsmedia.nl.

Dit bericht is verschenen in de november-editie van Sport & Strategie.
Uitgeverij: Arko Sport Media