Super Bowl = Money Time & Social Bowl

Het Lucas Oil Stadium in Indianapolis is zondag 5 februari decor van de 46e editie van de Super Bowl XLVI. De New England Patroits en New York Giants zullen uitmaken wie zich mag kronen tot winnaar van de National Football League (NFL). Kelly Clarkson zal het volkslied zingen en niemand minder dan Madonna zal zorgdragen voor entertainment in de rust. In 2011 keken een recordaantal van 111 mln Amerikanen live naar de Super Bowl. NBC zal de Super Bowl uitzenden en heeft 58 commercials (merendeel is 30 seconde) verkocht voor tenminste $ 3.5 mln per commercial. Vergeleken met de 1e editie in 1967 is de waarde van een commercial met gemiddeld $ 100k per jaar toegenomen naar een recordhoogte van $ 4 mln in 2012 voor een commercial > 30 seconde. NBC Sports geeft aan dat ze voor iedere adverteerder de impact meet en dit direct kan herleiden naar impact op de aandelenkoers, sales en social media. Een aantal succesvolle cases uit het verleden toont bijvoorbeeld een stijging van 10% aan van het marktaandeel door het inzetten van een 30 seconde durende commercial rondom de Super Bowl. Bekende commercials van de afgelopen jaren zijn; Doritos, I’m going to Disney World , Bud Bowl en Chrysler (met 2 minuten de langstdurende commercial ooit). Eén van de commercials die voor aanstaande zondag geprogrammeerd staat is van Hyundai. 

Maar hoe is de beleving in het stadion? Is het mobiele netwerk sterk genoeg?

UPDATE: Meer dan de helft van de kijkers zoekt de interactie met de Super Bowl Ads

In het stadion zelf..
wil iedere fan ruimschoots gebruik maken van smartphones om zijn/haar beleving te delen. Commercieel gezien een essentiële aanvulling in het vermarkten van de Super Bowl anno 2012. Internet; het blijft vaak een zwak punt van de huidige infrastructuur in stadions. Data bereik is er amper of onvoldoende en een openbaar WIFI netwerk is vaak niet aanwezig. Met het huidige aanbod van apps, interactieve diensten en secondscreens is dat een opvallende tekortkoming. Een fan die niet kan uitwisselen vertegenwoordigt geen waarde. Er gebeuren genoeg spannende dingen rondom het stadion die de fans willen delen. De kracht van social media zit vooral achter de vrienden van de fans; actieve sportconsumptie. Voor adverteerders is de Super Bowl de belangrijkste dag in het jaar. De NFL erkent de importantie van een ‘wired’ netwerk en treft geen halve maatregelen; onder meer een ‘eigen’ 4G netwerk, gefaciliteerd door zogenaamde DAS antennes, 600 WIFI antennes in het stadion en extra antennes buiten het stadion. Een digitaal team monitort de gehele week de conversatie van de verschillende platforms. Dit team bestaande uit strategen, analisten en technici zal bezoekers onder meer voorzien van parkeeradvies, informatie over side events in Indianapolis en van informatie bij eventuele calamiteiten. Er vindt via social research zelfs differentiatie op fan niveau plaats. Zo hebben fans van de Giants affiniteit met Pepsi Max en hebben Patroit fans meer beleving met Harpoon Beer (Craft Brewery) terwijl Budweiser sponsor van de Super Bowl is.

Ik ben erg benieuwd naar..
verdere publicaties deze week. Er zullen ongetwijfeld interessante statistieken en social media gegevens volgen. Natuurlijk kunnen we spreken over de spanning in de Eredivisie, schaatsen en de naderende sportzomer maar laten we eerlijk zijn dit is wereldwijd het ultieme (ééndaagse) sportevenement op het gebied van marketing en sportbeleving. Iedere sportmarketeer zal genieten van deze sportconsumptie en passie. Zoals de Amerikanen zeggen; Fingerlicking good. Wie weet dat we het op kleine schaal mogen nabootsen als na 15 jaar de Elfstedentocht weer eens verreden wordt. Laten we het hopen; Hollandse folklore met een vleugje commercie. De Super Bowl is in Nederland te zien via ESPN via digitale aanbieders en de BBC.