Social Media voor sporters

Ik ben een twitterende en “facebookende” marathonzwemmer. Dat doe ik om mijn volgers op de hoogte te houden, vragen van hen te beantwoorden en te laten zien hoe het leven van een marathonzwemmer eruit ziet. Simpelweg vanwege het feit dat marathonzwemmen zo klein is in Nederland. Het is bekender geworden door het Olympisch Goud van Maarten van der Weijden, maar nadat hij stopte is het weer net zo stil als voorheen. Tijd voor verandering. Alhoewel ik wel fanatiek op twitter en facebook zit, heb ik geen “strategie” opgesteld. Joris Coppes leerde mij dit wel te doen.

Toen (5feb) ik in Argentinie was voor de Worldcup 88km (die niet doorging), was Joris Coppes les aan het geven op het Johan Cruyff Institute. Gelukkig heeft mijn studie het college op internet gezet in video-vorm. Ik heb er veel van geleerd, namelijk onderstaande punten:

  • Ga uit van de kracht van sociale media, dus social; wees interactief met volgers, stel vragen, beantwoord vragen etc..
  • Maak een aantal verhaallijnen (storylines) voor jezelf; er zijn diverse “touwtjes” die ik vasthoud als marathonzwemmer, namelijk mijn droom om een dubbele Kanaaloversteek te houden (Engeland-Frankrijk-Engeland), mijn studie en mijn ambassadeurschap voor o.a. Johan Cruyff Foundation. Je zou je sociale media ook als een “realistische soap” kunnen zien met hier en daar een “clifhanger”. Voor de maand april-mei-juni zou ik nu al een paar twitter berichtjes kunnen bedenken zodat ik een “script” heb.
  • Wees op social media jezelf (met duur woord: AUTHENTIEK), net zoals in de echte wereld. Ik heb vrienden gevraagd wat ze van mijn vinden en daaruit komen de volgende kernwaarden: zorgzaam, doorzetter, hart voor sport, gedreven, enthousiast, ondernemend en geeft nooit op.
  • Probeer op twitter een niche van een niche van een niche te zijn. Voor mij zou dat betekenen: zwemmen-marathonzwemmen-Kanaalzwemmer. Er zijn slechts weinig Nederlandse Kanaalzwemmers/marathonzwemmer die twitteren/facebooken dus ik zit in een niche.
  • Je kan alles op twitter zetten, maar wees wel relevant en op tijd. Het heeft geen zin om een dag later pas te reageren.
  • Houd je aan de social media regels: luister, wees op tijd, wees goede nieuwsbrenger (altijd positief) en werk elke dag aan je dromen.
  • Wees ook creatief. Dus bijvoorbeeld: geef iets weg via twitter/facebook, zet je twitter account op je badmuts, zwembroek, badmuts, benoem je twitter (en QR-code) op je visitekaartje, deel foto’s en video’s via social media (en tag daarin mensen).

Wat ga ik anders doen vanaf het college van Joris Coppes?
Ik maak mijn eigen social media strategie. Een aantal verhaallijnen en kernwaarden zet ik op papier met belangrijke gebeurtenissen. Als voorbeeld neem ik mijn dubbele Kanaaloversteek, rond 22september 2012. Het is een enorme uitdaging waar verschillende aspecten bij komen kijken. Namelijk: de kou, de voeding, de golven, het trainen, de organisatie en de financien/promotie. Zo wil ik onder andere IceMan Wim Hof ontmoeten, want hij weet als geen ander hoe je met kou omgaat. En dat is weer interessant voor op de sociale media. Maar ik zal ook een ijsbad nemen (als voorbereiding) om mentaal sterker worden tegen de kou. Rond mei wil ik zwemmen van Den Helder naar Texel en weer terug, en ook dat weer in het teken van mijn grote droom. Niet alleen fysiek en mentaal wil ik me verbeteren, maar ook op social media gebied. Ik hoop Joris Coppes ooit in het echt te ontmoeten. Dat verslag zal dan ongetwijfeld weer op Sportnext komen!