Transport in Londen – Kwestie van plannen

Iedere dag neem ik de metro naar mijn werk in Canary Wharf en meestal gaat dit goed. Als echter tijdens de ochtendspits een seinstoring het geheel ontregelt, wordt het lastig. Dan probeer ik mij tegelijkertijd met soms meer dan 300 mensen in een toch al volle coupé te persen. Hoe zal dat gaan tijdens de Olympische Spelen?

4,5 Miljoen reizigers
Op een normale dag gebruiken 3,9 miljoen mensen de Londense metro. Op de drukste dag, 9 december 2011, waren er 4,2 miljoen mensen in de ondergrondse te vinden. En inderdaad, ook ik behoorde daartoe. Tijdens de Olympische Spelen worden er op piekdagen nog meer reizigers verwacht, namelijk 4,5 miljoen.

Nieuwe Campagne
Transport for London (TfL), de organisatie verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, lanceerde een paar dagen geleden haar Get Ahead of the Games campagne. De campagne helpt vooral Britten, maar ook toeristen, hun weg te vinden tijdens de Spelen aankomende zomer.

Op de fiets
Een belangrijk onderdeel van de campagne is Londenaren te stimuleren naar hun werk of naar het Olympic Park te fietsen of te lopen. De Barclays Bikes, een soort van witte-fietsen-plan dat wel werkt, zal hierbij zeker helpen. Daarnaast scheelt het soms tijd om iets verder te lopen naar een andere metrohalte, om daarmee een tijdrovende overstap op een druk station te voorkomen.

Routeplanner voor smartphones
TFLlanceert een Olympische routeplanner op haar website. Deze planner houdt rekening met actuele reizigersaantallen in metro en bussen en met de toeschouwersaantallen op de verschillende wedstrijdaccommodaties. Om de planner ook op de smartphone te kunnen gebruiken, krijgen alle metrostations in het centrum van London gratis wifi.

Interactieve Metrokaart
Maar wat ik persoonlijk het leukst vind, is de interactieve metrokaart van London. Deze applicatie laat voor de Fakkelloop en zowel de Olympische als Paralympische Spelen per dag de drukste metrostations zien. In één oogopslag wordt duidelijk op welk station je op die dag vooral niet moet zijn. Een omweg of een andere metrolijn is dan vaak de snelste optie.

Veel keuze
Om eerlijk te zijn denk ik dat het allemaal zal meevallen. Het Londense metrosysteem werkt in principe goed. De laatste tijd is er veel vernieuwd en opgeknapt. Bovendien staan er meer vervoersmiddelen ter beschikking dan alleen de metro, zoals de beroemde rode dubbeldekkers, de Overground, het bootvervoer op de Theems en de treinen. Keuze genoeg dus. Tot nu toe ben ik nog altijd veilig en tijdig thuis gekomen en dat gaat ook tijdens de Spelen vast en zeker lukken.

Herbert loopt momenteel stage bij het LOCOG in London, elke week schrijft hij een blog om je op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen, die als voorbeeld of inspiratie kunnen dienen voor het Olympisch Plan 2028.

Volg Herbert Wolff op Twitter (@HerbertWolff)
Lees de eerder blogs van Herbert Wolff op de website van Olympisch vuur.