Een Retweet of een handtekening?

Je ziet het steeds vaker: fans die vragen om de Retweet van een topsporter. Vaak voor een verjaardag of zomaar voor de lol. Het wordt de digitale variant van een handtekening. Voor even sta je naast jouw idool en de hele wereld kan het zien. Toch is de Retweet geen collecters item. Je kan 'm niet gemakkelijk aan de muur hangen of er een plakboek van maken. En niemand zal 10 euro betalen voor een Retweet die jij hebt gehad. Een lastige vraag: Een Retweet of een handtekening?

Retweet
Een Retweet reflecteert de kracht van social media. Als fan sta je direct in contact met jouw idool en met een Retweet geeft hij of zij jou een speciaal bedankje. Persoonlijker kan bijna niet. Een Retweet is snel gedaan en geeft een sterk gevoel van waardering richting de fans. Toch is een Retweet moeilijk in te lijsten of te verkopen. Al heeft de onderstaande fan daar wel een manier voor gevonden.

Handtekening
Een handtekening (op een shirt of een magazine) is daarentegen eenvoudiger in te lijsten en wordt daarmee een collecters item. Belangrijkste bij een handtekening is dat je de topsporter in levende lijve ontmoet, het is iets om jaren later aan de kleinkinderen te laten zien. Jammer genoeg is de handtekening vaak snel gekrabbeld en onzichtbaar voor de buitenwereld.

Doe mij maar een Retweet
Het is nog een onbekend gebied, het Retweeten van fans. Het is een krachtige manier van fan-engagement en als topsporter is het zaak om de juiste balans te vinden. Een Reweet of een handtekening? Persoonlijk kies ik voor een Retweet om 'm vervolgens net als de bovenstaande fan op een taart te plakken. Gijsbregt Brouwer vroeg in een college aan de opleiding Sport, Management en Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam wat zij liever hebben: een Retweet of een handtekening.