Wat kunnen sportorganisaties met de nieuwe indeling van Facebook? Deel 1

Momenteel is het nog mogelijk om de klassieke indeling aan te houden, maar vanaf 30 maart 2012 zal iedereen er aan moeten geloven: Facebook zal vanaf dan standaard gebruik maken van de Timeline-indeling. De nieuwe lay-out brengt voor (amateur) sportclubs veel voordelen met zich mee. Na de handleiding voor sporters is het met de nieuwe indeling van Facebook tijd voor de handleiding voor sportorganisaties. 

Voorbereiding
Hoewel de Facebook Timeline pas eind maart als ‘standaard’ wordt gebruikt, is het voor de beheerders al mogelijk om de pagina achter de schermen aan te passen. Voor de fans is de oude indeling dan zichtbaar en voor organisatie de nieuwe. Facebook geeft in feite dus de garantie om de pagina 100% gebruiksklaar te maken, voordat je hem publiceert aan het grote publiek. Maak hier wel snel gebruik van, want na 30 maart vervalt deze ‘garantie’ en zal de tijdlijn automatisch geïnstalleerd worden op je pagina.

Kies een mooie omslagfoto
De omslagfoto (foto bovenaan de pagina) neemt in de nieuwe indeling een prominente plek in op Facebook. Dit is het gedeelte wat fans als eerste te zien krijgen, waardoor het achterlaten van een ‘goede eerste indruk’ essentieel is. Een goede indruk achter laten doe je door te letten op één van de volgende drie elementen:

  • Gebruik een actuele foto en probeer deze regelmatig te verversen. Een actuele foto schetst bij de bezoeker het beeld dat de Facebook-pagina goed wordt bijgehouden en kan daarnaast een extra prikkel geven. Clubs die hier goed op inspelen zijn bijvoorbeeld FC Twente en PSV. Zij vervangen bijna wekelijks de omslagfoto.
  • Ook foto's van een speciale gebeurtenis worden veel gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld bij het winnen van de beker zijn of vanuit een bepaald perspectief.
  • Gebruik enkel foto’s van een hoge/scherpe kwaliteit. Hou daarnaast rekening met de afmetingen / verhoudingen van de afbeelding (851 pixels x 315 pixels).

Kies een duidelijke profielfoto
Bij het veranderen van de layout zal je hier waarschijnlijk niets aan hoeven te veranderen, maar bij het aanmaken van een nieuwe facebook-pagina in ieder geval wel: kies een duidelijke profielfoto. De clublogo volstaat hier in principe prima. Tip: kies niet een plaatje met veel tekst erin, want anders wordt het misschien niet duidelijk weergegeven. Daarnaast wordt deze foto gebruikt bij het algehele nieuwsoverzicht (het overzicht in het beginmenu waarbij alle actuele gebeurtenissen weergegeven wordt), dus een duidelijke foto is belangrijk.

Vul de info-pagina aan
Dit kan weleens over het hoofd gezien worden, omdat het op het eerste oog niet belangrijk lijkt. Neem echter even de tijd om de info-pagina goed in te vullen, want waarschijnlijk hoef je dit daarna (bijna) niet meer te doen. Tevens wordt de tekst wat achter ‘Over’ staat weergegeven onder de profielfoto. Kies hier voor een pakkende tekst, fans moeten immers in één oogopslag zien dat het niet om een fan-pagina gaat, maar om de officiële clubpagina.

Vullen van de timeline 1: Begin met de oprichting
Om het voor jezelf overzichtelijker te houden is het aangeraden om vanaf het begin te starten. Begin dus niet met dit jaar, maar start met de oprichting. Wanneer je onder het tabblad ‘info’ het gedeelte met ‘Opgericht in’ hebt ingevuld, wordt in de timeline automatisch onderaan een blok weergeven met de oprichtingsdatum (even naar beneden scrollen). Vul deze aan met de juiste datum, een verslag en een bijzondere foto. Clubs die dit bijzonder hebben gedaan zijn FC Twente met een foto van de statuten of Manchester United die de allereerste selectiefoto heeft gebruikt.

Vullen van de timeline 2: historische gebeurtenissen toevoegen
Ga vanaf het oprichtingsjaar na welke jaren bijzonder zijn om te noemen. Denk hierbij niet alleen aan kampioenschappen, promoties of degradaties, maar duik ook het archief in om oude wedstrijdverslagen, oude selectiefoto’s of citaten uit een biografie toe te voegen. De Facebook timeline-functie geeft immers elke club de mogelijkheid om op een bijzondere manier de historie van een club in beeld te brengen: maak hier dan ook dankbaar gebruik van. Fans vinden het over het algemeen prachtig om weer oude materiaal terug te kijken, te lezen of te ontdekken.

Je kunt dit doen op verschillende manieren:

  • Bij meerdere foto’s van een bepaald jaar, belangrijke wedstrijd of gebeurtenis is het aangeraden om deze allemaal in dezelfde album te stoppen. Op deze manier is het immers mogelijk om alle foto’s in één bericht te krijgen (voorbeeld: 1910 Manchester United).
  • Speciale gebeurtenissen duidt je aan als een ‘mijlpaal’. Een mijlpaal komt over de gehele breedte van de pagina te staan en wordt met een vlaggetje aangeduid. Dit kun je bijvoorbeeld doen bij een kampioenschap, zoals Manchester City bijvoorbeeld op haar facebook heeft gedaan. Een mijlpaal voeg je toe door in het vakje onder je profielfoto op Mijlpaal te drukken. Er opent zich vervolgens een scherm wat aangevuld kan worden. Let hierbij wel op de datum (bij ‘Wanneer’), omdat deze uiteraard ingesteld moet worden naar het verleden.
  • Een derde mogelijkheid is om een bericht als status toe te voegen. Type een bericht in het venster en klik vervolgens linksonder op het klokje. Hier stel je de juiste datum in.
  • Als laatste loopt er door de Facebook timeline in het midden een verticale blauwe lijn. Je kunt ook hier de muis op houden (totdat het een kruisje wordt) om snel een foto, statusbericht of mijlpaal toe te voegen. Een mijlpaal wordt automatisch over de gehele breedte getoond, bij de overige functies zal het normaal gesproken óf aan de linkerkant óf aan de rechterkant van de blauwe verticale lijn weergegeven worden. Belangrijke gebeurtenissen of foto’s waar meer aandacht voor gewenst is kunnen echter ook eenvoudig over de gehele breedte getoond worden. Je klikt bij de item rechtsboven op het sterretje om er een ‘Hoogtepunt’ van te maken.

Klik hier om naar deel 2 te gaan.