Wat kunnen sportorganisaties met de nieuwe indeling van Facebook? Deel 2

Nadat in deel 1 van de handleiding voor sportorganisaties de basiselementen van de nieuwe Facebook Timeline besproken werden, gaan we in deel 2 dieper in op de mogelijkheden. Aan bod komen onder andere evenementen, crowdsourcing, polls en facebook apps.

Evenementen
Het lijkt een kleine moeite, maar toch vergeten veel clubs het momenteel: maak van elke wedstrijd een evenement (zoals Willem II dat bijvoorbeeld op haar Facebook-pagina heeft gedaan). Een voordeel van een ‘evenement’ is dat fans aan kunnen geven dat ze deze wedstrijd gaan bezoeken (attenden). Dit geeft de fans een aantal mooie extra’s:

  • Ze kunnen eenvoudig en snel zien wanneer de volgende sportwedstrijd is. Daarnaast kunnen zij (indien de club het goed heeft aangevuld) ook de speeltijd, reisinformatie en mogelijk prijzen zien.
  • Zo kunnen ze zien wie er een bepaalde wedstrijd gaat bezoeken. Hierdoor is het mogelijk om binnen je vriendenkring te zien wie nog meer deze wedstrijd gaat bezoeken. Daarnaast zie je ook welke fans er nog meer gaan en kom je wellicht nog nieuwe namen tegen.
  • Daarnaast kunnen zij andere vrienden uitnodigen om ook een bepaalde wedstrijd bij te wonen, waardoor fans als het ware gratis bezoekers voor je club werven.
  • Ten vierde zien vrienden van de fans in hun nieuwsoverzicht dat hun vriend bijvoorbeeld FC Groningen – SC Heerenveen gaat bijwonen. Dit trekt hun misschien over de streep om ook de wedstrijd te gaan bezoeken.

Partners / Sponsors / Spelers liken
Voordat je andere Facebook pagina’s gaat liken, moet je eerst Facebook (voor een paar minuten) gebruiken als ‘club’. Om dit te bewerkstelligen klik je rechtsbovenin op het pijltje en kies je voor de optie: ‘Gebruik Facebook als: …’. Wanneer dit gelukt is ga je naar andere Facebook-pagina’s (van sponsors, partners, satellietclubs, spelers etc) en druk je op ‘vind ik leuk’. Het gevolg is dat deze pagina’s ook in je timeline komen te staan (wat met name de sponsors tevreden zal stellen). Andersom kun je dan uiteraard vragen of zij ook jouw clubpagina 'liken'.

Maak gebruik van de Poll-functie
Iedereen op Facebook kan gebruik maken van de poll-functie. Voordeel van een poll is dat je gratis de mening van fans kan vragen en zij het gevoel krijgen dat er ook naar hen geluisterd wordt. Je kunt net als FC Barcelona algemene vragen stellen om de Facebook-pagina interactief te houden. Het zou echter ook klasse tonen als een club zich juist kwetsbaar durft op te stellen. Vraag fans wat er beter in het stadion kan, waar de communicatie nog niet soepel verloopt, welke acties zij waarderen, welke muziekband zij graag op de open dag zien optreden etcetera! Dit levert wellicht nieuwe input op of stelt je in staat als club keuzes te maken ‘waar de supporters achter staan’.

Betrek fans in de ontwikkeling
Indien een sportclub nog een stapje verder wil gaan met het ‘betrekken van fans’, kun je hun ook de mogelijkheid geven om te participeren in de ontwikkeling van je Facebook-pagina (in de marketing ook wel crowdsourcing genoemd). Een aantal profclubs lopen hiermee voorop zoals Club Brugge en Celtic FC. Zo vraagt Club Brugge aan haar fans om mee te helpen in het aanvullen van de Timeline en kunnen fans van Celtic FC meehelpen in het voorzien van een omslagfoto.

De mogelijkheden hiervan zijn echter oneindig. Te denken valt aan initiatieven zoals speciale fotoalbums van een wedstrijd (waar fans hun eigen wedstrijdfoto’s kunnen uploaden), ‘het mooiste wedstrijdoutfit’ (fans uploaden hun meest bijzondere outfits), de mooiste sfeeracties (overzicht sfeerfoto’s), ‘jouw mooiste wedstrijd’ (waar fans verslagen in kunnen sturen) etc! Resultaat: de Facebook-pagina wordt verder aangevuld met (unieke) fancontent.

Installeer (gratis) apps om je facebook-pagina verder uit te bouwen
Indien je als club alle bovenstaande stappen hebt doorlopen is in feite ‘de basis’ al gelegd. Het is echter raadzaam je facebook-pagina nog verder te professionaliseren door nieuwe apps (uitbreidingen) te installeren. Je kunt hier een externe partij inschakelen (zoals menig professionele sportorganisaties doen), echter brengt deze partij wel extra kosten met zich mee. Voor de amateurclub is dit vaak een struikelblok en tevens zijn er honderden (goede) gratis alternatieven. Hieronder een greep uit een aantal gratis apps:

  • Twitter: via de Twitter-app van involver of Antzmedia is het mogelijk om tweets op een aparte pagina weer te geven. Voordeel hiervan is dat je je Twitter-account op eenvoudige wijze onder de aandacht brengt. Onder andere SC Veendam maakt gebruik van deze app.
  • Youtube: in navolging van Twitter, is het ook mogelijk om een tabblad van je Youtube-account toe te voegen. Dit kan met de apps van Involver of webuzz.
  • Beetailer fanshop. Indien een club haar merchandising meer in de schijnwerpers wil zetten door middel van Facebook, is Beetailer een aanrader. Voordeel van Beetailer is dat de gratis variant je in staat stelt 10 producten via het social medium te verkopen. Een club die hier dankbaar gebruik van maakt is FC Twente.
  • Vimeo: indien men gebruik maakt van Vimeo, dan is het mogelijk om gebruik te maken van Vimeo Tab.
  • Custom TAB: mocht je iemand binnen je netwerk kennen met enige HTML-kennis, dan is het sterk aangeraden om ook eens naar de apps ‘Custom Tab Builder’ of IFrame Apps te kijken. Met deze apps is het mogelijk om een tabblad aan te maken die je (door middel van HTML) geheel zelf samenstelt. Je kunt hiermee diverse kanten uitgaan; behalve bewegende plaatjes is het bijvoorbeeld ook mogelijk om livestreams te installeren. Zeer handig voor sportclubs die nog nét een stapje verder willen zetten.

Conclusie
Al met al zijn er voor (amateur)clubs genoeg mogelijkheden om de Facebook pagina aan te vullen met speciale content. Hier zijn geen duizenden euro’s aan investeringen voor nodig, want door gebruik te maken van creativiteit en gratis plugins kom je al een hele eind. Wees echter gewaarschuwd: steek niet alleen in de beginfase aandacht aan de Facebook-pagina, maar probeer het actueel te houden. Voor een pagina met enkel oude informatie kan men net zo goed Wikipedia gebruiken. Fans willen snel nieuws ontvangen, interactie met de club voeren en unieke content zien. Beheer met die focus de Facebook-pagina en je komt waarschijnlijk al een hele eind!