De sportwereld is klaar voor dynamische prijsstrategieën

In de Verenigde Staten wordt er geëxperimenteerd met dynamische prijsstrategieën. Onderzoek onder beleidsmakers in de sport geeft een aantal interessante inzichten.

  • Er is een grotere mate van acceptatie onder de fans voor real-time prijzen binnen de sport.
  • Technologie heeft zich dusdanig ontwikkeld dat het logistiek gezien efficiënter is om dynamische prijsstrategieën in te voeren.
  • Dynamische prijsstrategieën geven de omzet een boost
  • Dynamische prijsstrategieën stimuleren fans om een seizoenskaart te kopen.
  • De flexibiliteit biedt fans de mogelijkheid om te besparen op minder aantrekkelijkere wedstrijden.

Enkel voordelen, en de real-time prijsstrategie is geen nieuw concept. Bij hotels, de huur van auto's en de inkoop van tickets wordt dit concept al jaren toegepast. Waarom duurt het binnen de sport dan zo lang? Barry Kahn CEO van Qcue (organisatie achter de tickets voor ruim dertig teams in de MLB, MLS, NHL en NBA) geeft de onderstaande verklaring. Is de sportwereld klaar voor dynamische prijsstrategieën?

Accurately pricing tickets is a very difficult process. In the initial stages, we had both technical and emotional barriers to overcome. We were changing the way things had been done for so many years, moving from pricing tickets 9 months out and keeping them static, to allowing the price to flex right up until the first pitch. That meant educating those in charge of ticketing operations as well as the fans. 

Naast de emotionele barrière was er ook een technologische barrière te overbruggen zo volgens Kahn.

It used to take 3 days to make a price change within a ticketing system. That’s 72 hours and countless steps to make a single change, let alone changing prices across every section of the stadium, across up to 81 games a year. Today, teams can now change thousands of prices with a single click.  

De vraag is natuurlijk: Werkt het?
Heeft zowel de fan als de organisatie profijt van de dynamische prijsstrategie? Gemiddeld gezien neemt de omzet met 30% toe bij wedstrijden met een grote vraag en met 5 tot 10% bij wedstrijden met een kleine vraag. Ook kopen fans de kaartjes in een eerder stadium.

Volgens Vice President van de San Fransico Giants onderschatten veel clubs de acceptatie van de fans. Bij het boeken van hotels en vliegtickets komen fans al regelmatig in aanraking met dynamische prijsstrategieën en hebben daarom weinig moeite met aanpassen. Communicatie naar de fans voor de acceptatie is ontzettend belangrijk. Seizoenskaarthouders moeten niet het gevoel krijgen dat ze met de real-time pricing te kort worden gedaan. Bij een optimale wisselwerking snijdt het mes aan twee kanten. De organisatie heeft een vol stadion en de fan een geweldige atmosfeer.