Europa League verrast op Facebook

Deze week staat het voetbal weer geheel in het teken van de kwartfinales voor de Champions League en Europa League. Dat de geldstromen in beide competities voorlopig ver uiteen liggen, is bekend, maar hoe doen beide competities het op social media gebied? De Europa League startte met de knock-out-fase al een grote Facebook-campagne en probeert dit door de nieuwe Photo Memories App nog verder uit te bouwen. Levert dit de gewenste effecten op of blijft de Europa League ook op het gebied van Facebook het ‘kleine broertje’ van de Champions League?

Timeline
Wat direct opvalt is dat beide toernooien nog geen gebruik maken van de Timeline-indeling, iets wat toch spoedig zal worden ingevoerd. Werkt de UEFA hier op de achtergrond aan of kiest zij bewust zo lang mogelijk voor de huidige lay-out? De huidige lay-out geeft immers de apps beter weer, echter zou een historisch overzicht van alle Champions League winnaars (met beeldmateriaal) mij persoonlijk ook niet misstaan.

Statistieken
Puur statistisch gezien lijkt de UEFA Champions League het hoogste te scoren. Met meer dan een miljoen fans, twaalf keer zoveel foto’s en een vijfvoud aan video’s, laat de Champions League zijn kleine broertje ver achter zich. Ook als we naar de laatste maand kijken stijgen het aantal ‘likes’ en reacties bij het kampioenbal met kop en schouders boven die van de Europa League uit.

Praten over
Een belangrijk gegeven is hoeveel personen er over de Facebook Page ‘praten’. Dit cijfer geeft de pagina weer door berichten, likes, shares, reacties, check-ins, beantwoorde vragen en mentions (van de laatste zeven dagen) bij elkaar op te tellen. Opvallend is dat het aantal mensen dat praat over de UEFA Champions League in eerste instantie niet publiekelijk te zien was. Dit in tegenstelling tot de Europa League. Gelukkig was dat via een trucje te omzeilen, waarbij ook de engagement van de CL naar voren kwam. Een verschil van 6.616 in het voordeel van het miljoenenbal.

Engagement Rate
Interessanter wordt het echter als we de Engagement-Rate berekenen. Kort gezegd is dit het aantal bij ‘Praten hierover’ delen door het totaal aantal fans. Een hoge Engagement Rate betekent dat er (door fans of niet fans) veel over de pagina gepraat wordt. Hiermee scoort de Europa League met 11,08%, een stuk beter dan de Champions League, met 3,04%.

Apps
Op het gebied van Facebook Apps loopt de Europa League tevens ver voor op zijn ‘concurrent’. De Champions League maakt gebruik van vier apps: een welkomstblad met video’s en sponsors, een overzichtspagina met alle deelnemende clubs die direct geliked kunnen worden, een doorklik-link naar de Champions League store en een blad met de algemene voorwaarden.

Naast eenzelfde welkomstpagina, overzichtspagina met deelnemende clubs en algemene voorwaarden, gebruikt de Europa League nog vijf (!) andere apps.

European adventures
De app UEFA Europa League Fantasy Football game bevat het bekende spel waarbij je met een zelfgemaakt team zoveel mogelijk punten moet verzamelen. Daarnaast bevat de app ‘European adventures’ een verzameling van vijf applicaties die elk in een andere knock-out-ronde worden uitgebracht. Elke applicatie is compleet anders en gekoppeld aan verschillende prijzen. Zo wordt met de Mosaic-app jouw profielfoto gebruikt voor een mozaïek-afbeelding van de beker. Met Fan-map wordt op één wereldkaart zichtbaar waar de meeste fans zitten. Bij de Photo Memories App wordt er van de fans verwacht dat zij foto’s van hún eigen Europa League ervaring uploaden, op dit moment staat de teller op 63 uploads. De vierde en vijfde app worden pas met de volgende rondes gelanceerd, maar de prijzen zijn al bekend: een vip-arrangement naar de finale en een officieel gebruikte wedstrijdbal uit de finale.

Conclusie
Winnaar van de beste Facebook Page is Europa League. Hoewel de Champions League een groter aantal fans en reacties per bericht heeft laten ze een enorm potentieel liggen. Mede door het gebruik van interessante, leuke en steeds wisselende apps ligt de Engagement Rate bij de Europa League momenteel vele malen hoger. De vraag die open blijft is welke cijfers de Champions League zou laten zien, wanneer ze voor dezelfde aanpak als de Europa League kiest. Wie weet volgend seizoen?