Adidas verovert Japanse markt met Runbase

In grote steden (en dus ook in Tokyo) is het lastig om onder werktijd te sporten. Natuurlijk kan je naar een sportschool gaan, maar veel hardloopliefhebbers lopen liever in het Vondelpark of de vijf kilometer route bij Imperial Palace dan een loopband. Enige probleem is dan: waar douche je en waar laat je de kleding? In Tokyo heeft Adidas daarom Runbase geopend. Hier kunnen hardloopliefhebbers kleding, een kluisje en een douche huren om in de stad te gaan hardlopen. De huur van schoenen is er gelijk aan de prijs van een fles water, $1,20. Adidas verovert door in te spelen op de Urban Sports trend de Japanse markt.

Japan is voor Adidas één van de top 5 markten wereldwijd, ongeveer 60% van de Adidas producten worden speciaal voor de Japanse markt gemaakt. En met de aparte stijlvolle, tech-savvy consument is het een uniek testgebied voor product en marketing innovatie.

Runbase gebruikt zowel de Urban Sports trend als de tegenvallende economische tijden als basis. Consumenten (en daarmee ook de sporters) zijn terughoudend met grote uitgaven zoals een huis of een auto, maar ook met lidmaatschappen voor een sportschool. De consumenten willen op zelf gekozen momenten in de eigen vorm en duur sporten in een open omgeving. Daarnaast heeft Adidas last van de lokale concurrentie (Asics en Mizuno) en de associatie als puur voetbalmerk.

The trick is to make sure it doesn't blow the price up so much that it becomes too expensive to buy. That's become more of a challenge in Japan because of the economic outlook, but also because of fast-fashion stores who are also doing sports products for a lower price. That just didn't exist 10 years ago; the competitive landscape has gotten tougher.

Om daarop in te spelen lanceerde Adidas eerder al het huren van schoenen, kutsukasu (Japans voor schoenen verhuur). Maar al snel merkte ze dat er vraag was naar een completer aanbod om de sporter te ondersteunen. Hierbij moest de flexibiliteit (waar de sport wordt uitgeoefend) wel gewaarborgd blijven. Runbase speelt daar nu op in door het complete aanbod van kleding, schoenen en doucheruimte aan te bieden maar tegelijkertijd de sporter vrij te laten in waar en hoelang er wordt gesport.

Of het concept 1-op-1 te kopiëren is valt nog te betwijfelen. Volgens Chris Renner van Helios Parnters (het sportmarketingbureau) is de Japans cultuur een uitstekend testgebied en niet met de Europese of Amerikaanse cultuur te vergelijken.

"What they're trying to do is reach out, make it easier for consumers to run every day, but there's a certain trust level -- if you're going to use my stuff, you will return it on time and not damage it and do it on a consistent basis. Japanese are very consistent in general. When they do something, they stick with it, so I think the mentality matches up nicely with these programs."