De zeven gouden regels bij ambush marketing

Voormalig CEO van Intel, Andy Grove, beweerde dat alleen de paranoïde zullen overleven. Het Olympisch Comité en de UEFA zitten op de uitkijk om er voor te zorgen dat er geen ongewenste gasten (in de vorm van merken) aandacht zullen krijgen of zullen opeisen. Volgens de professors Leyland Pitt en Michael Parent van de SFU School of Business zijn er voor de officiële sponsors zeven gouden regels bij ambush marketing.

  1. Sponsoring is slechts de eerste fase van marketing in een evenementen setting. Wees pro-actief in alle marketingactiviteiten, zorg voor een heldere en consistente boodschap.
  2. Verwacht het onverwachte, ambush marketing komt altijd in een vorm die je niet verwacht.
  3. Ga niet over-reageren bij een ambush 
  4. Onthou dat het de consument niet uitmaakt, zij relateren de ambush vaak niet aan jouw merk(waarden).
  5. Verwacht niet van de regering dat ze je beschermen
  6. Evenementenorganisaties houden zich niet altijd aan hun woord.
  7. Blijf altijd op je hoede.

In maart waren er al 600 cases bekend die betrekking hadden op Ambush Marketing bij de Olympische Spelen. 

Bob van Oosterhout schreef eerder over Ambush Marketing: Ambush Yourself!

Bron: Forbes