Uitgever (NU) Sport Jan Paul de Wildt verruilt Sanoma Media voor Kumpany

Jan Paul de Wildt stapt na ruim twaalf jaar op bij Sanoma Media en wordt managing director bij het activatiebureau Kumpany. De “uitgever sport” gaat de samenwerking aan met Yves Kummer, een van de meest kleurrijke figuren in de wereld van sport (en ver daar buiten). Kumpany richt zich niet alleen op sport, maar op activatie in het algemeen. Toch zal de sport De Wildt niet hoeven missen, gezien klanten van Kumpany als Rabobank, NS en spannende partnerships zoals de Olympische aanwezigheid van Radio538. Een kort profiel en vijf vragen aan de kersverse managing director.

Kort profiel Jan Paul de Wildt
De Wildt is geen grote naam in de wereld van sport, maar een stille kracht met een flink netwerk, heel veel kennis en een heldere visie. Als je hem hoort praten dan neemt hij je rap mee in een relaas over de kracht van content en de mogelijkheden van sponsoring en branding door middel van sport. Altijd met oog voor het grote plaatje, meer een strateeg dan een manager. Al is duidelijk dat NUsport en breder het hele “sportcluster” onder zijn leiding een sterke ontwikkeling hebben doorgemaakt. De coproducties met inmiddels zeven bonden spreken tot de verbeelding, zoals hockey.nl, inclusief twee jaar op rij de sportnext app award voor de hockey.nl app. Daarnaast was de overname van de magazinetitels uit de paardensport een huzarenstukje. De Wildt is sinds kort lid van het bestuur van de SponsorRingen en was door Kummer al eerder betrokken bij NL Sporter, waar hij ook in het bestuur zit. De Wildt is 42, woont in Amsterdam en heeft het hart op de juiste plaats met zijn liefde voor de voetbalclub uit Rotterdam Zuid.

Er lag een schitterende toekomst bij het grootste mediabedrijf van NL voor je, wat bezielde je om dit avontuur aan te gaan?
"Ik heb 6 jaar vol energie mogen bouwen aan het sportportfolio van Sanoma en daarbij onder andere aan de wieg gestaan van toonaangevende multimediale concepten als Hockey.nl en NUsport. Daarna sta je op een tweesprong: kies je voor een bestuurlijke carrière in een corporate omgeving of ga ik voor mijn ondernemende ambities? Ik ben op mijn best op het snijvlak van strategie, inhoud en commercie. Daarnaast weet de combinatie van sponsoring, content en activatie mij nog iedere dag te inspireren. De keus was dus snel gemaakt, ik volg mijn hart en ambitie."

We kennen Kumpany vooral als het bureau van Yves. Jij bent een "vriend van de familie" daar. Wat trok je aan in Kumpany en in Yves?
"Yves Kummer is one of a kind. Een onafhankelijk denker met een creatieve geest en fantastisch netwerk. Dat zie je terug in Kumpany. Ik sta dicht bij de inhoud maar weet dit denk ik te combineren met een strategische visie en focus op commercie. Yves en ik zijn complementair aan elkaar en stellen allebei vertrouwen centraal in onze manier van leven en werken. Ik denk dat wij samen een ijzersterke combinatie gaan vormen "

Wat wordt jouw rol bij Kumpany? En gaat er veel veranderen bij Kumpany?
"Ik ga als directeur en partner het bureau leiden aan de voor- en achterkant. Yves is en blijft de ongrijpbare linksbuiten die hij altijd is geweest. Van oudsher staat Kumpany bekend om zijn onderscheidende creatieve concepten. We gaan ons breder positioneren en leggen de lat hoog. Kumpany is een sponsoring- & activatiebureau met dezelfde oorspronkelijkheid als voorheen maar ook met een breed en uitmuntend dienstenpakket dat je bij een premium sponsoring & activatiebureau mag verwachten. We richten ons niet alleen op sport maar juist ook heel bewust op entertainment, cultuur en maatschappij. De toekomst is aan sponsoring waar deze gebieden steeds meer met elkaar verweven zijn. Daarnaast gaat het doorvertalen van sponsorships naar branded content een nog grotere rol krijgen binnen Kumpany. Mijn media ervaring zou daar zomaar goed van pas bij kunnen komen..."

De Nederlandse markt voor sport (of breder: content) marketing is versnipperd in tegenstelling tot de internationale markten waar grote bureau's actief zijn die vaak ook nog aan netwerken verbonden zijn. Jij kent de markt uit verschillende hoeken: wat is jouw visie op de markt. En op de rol van Kumpany erin?
"De grote netwerken zijn op hun best in traditionele top down sponsoring met focus op rechtenmanagement. Voor activatie geloof ik juist in lokale spelers in plaats van een wereldwijde saus. Het gaat steeds meer draaien om details of je het publiek wel of niet weet te verbinden met een activatie. En die details zitten juist diep verweven in de locale cultuur. We hebben in Nederland een hele specifieke smaak en dat is maar goed ook. Heel leuk al die aandacht voor de Superbowl maar het blijft natuurlijk commerciële pulp in vergelijking met onze Elfstedentocht. Wel zullen we aansluiten bij een belangrijke internationale trend waarin video, social en content doorslaggevende onderdelen voor een geslaagd sponsorship zijn geworden. Dit alles bundelen en vooral oorspronkelijk blijven lijkt mij een mooie uitdaging voor Kumpany."

Noem eens een sport case en een muziek case (nationaal of internationaal) die je echt aanspraken?
"Laat ik het dicht bij huis houden. Ik hou van cases en evenementen die mij raken en dan is de omvang niet relevant. Een festival als Lowlands blijft mij ieder jaar verrassen, zij leggen de lat voor sponsoren ieder jaar weer hoog qua activatie eisen. Op het snijvlak van sport en maatschappij wist de ALS City Swim mij echt te raken. Maatschappelijke relevantie gaat de allerbelangrijkste KPI voor ieder sponsorship worden."