Sociaal sporten: wintersport en de ontwikkeling in social media

In deze wintermaanden gaan bij veel mensen de wintersportkriebels opspelen. Maar met de toenemende link tussen sport en social media ben ik erg benieuwd naar deze media instrumenten voor de wintersporter. Al rond surfend op het internet, op zoek naar leuke apps en websites voor de actieve winersporter, viel me wel iets op. Op (inter-)nationaal vlak staat social media in combinatie met wintersport nog duidelijk in de kinderschoenen.

Er is de bekende iPhone app met betrekking tot sneeuwhoogtes. Daarnaast zijn er verschillende wintersportgebieden (voornamelijk Noord-Amerika en Canada) die actief inspelen de behoefte van wintersporters (de meest bekende is EpicMix). Wintersportgebieden zijn in mijn ogen ideaal voor social media, mede omdat ze vaak loyale gasten hebben die enthousiast zijn over een bepaald skigebied en dit graag willen delen met andere gasten. Actuele informatie over sneeuwhoogtes, sneeuwcondities en evenementen kunnen op deze manier door de gasten zelf gepost worden. Enkele wintersportgebieden die optimaal gebruik maken van social media zijn Whistler Blackcomb in Canada en Vail, Colorado.

EpicMix
Zoals Wesley Ramakers van Praag in oktober 2010 al vermeldde in zijn blog, is EpicMix een app die goed inspeelt op behoeftes van de fanatieke wintersporters. Dit collectief van verschillende skigebieden rondom Vail faciliteert de wintersporter met onderlinge communicatie via gesloten kanalen (inner circle communicatie zoals Lunch) en open kanalen (updates via Facebook, Twitter). Verder word door middel van badges (denk aan FourSquare) gestimuleerd om updates te geven over je verblijf in Vail. Door een chip in de skipas worden je bewegingen door het gebied vastgelegd: de routes die je kiest en de moeilijkheidsgraad van jouw afdalingen. Later kun je via jouw eigen account bij EpicMix zien waar je bent geweest, welke badges je vrij geskied hebt en waar jouw vrienden in het gebied zijn geweest. Wintersporten is een sociale sport, waarbij de gezelligheid en après-ski vaak even belangrijk zijn als de kwaliteit van de pistes of het weer.

Social Media Trip
Eind januari organiseerde www.sneeuwverwachting.nl een social media trip naar het skigebied de Maurienne. Met verschillende social media junkies is er geskied, waarna alle gebeurtenissen gepost werden op de eigen site en verschillende social media kanalen. Hoewel de uitwerking van dit idee misschien niet helemaal geworden is wat ik ervan had verwacht, is het toch een duidelijke een Nederlands initiatief voor een social media platform in Europese wintersportgebieden. De volgende stap is dan natuurlijk die eigen applicatie voor je telefoon. Het is erg jammer dat de informatie en gegevens die tijdens deze trip gemaakt zijn, niet direct in een app terug te vinden zijn. Door de data van deze social media trip meteen in te voeren bij een bestaande app (zoals Maprika GPS) ontstaat een waardevolle en interessante applicatie voor de Nederlandse wintersporter. Wanneer een groep skiërs gezamenlijk data en informatie toegevoegd aan deze app, ontstaat er een up-to-date platform. Dat is vaak wat nu nog mist in de Europese apps, gegevens over de laatste paar uren of zelfs minuten. Wanneer een app duidelijk meer up-to-date is dan de andere app, zullen meer mensen deze app gaan gebruiken waardoor het sneeuwbaleffect ontstaat. Een applicatie in een wintersportgebied word pas waardevol wanneer hij up-to-date is en de gebruikers zelf informatie toe willen voegen. De social media trip van sneeuwverwachting.nl zou hiervoor het startsein hebben kunnen geven, maar dat is helaas niet gebeurd.

Verandering in de wintersport branche
Zoals al duidelijk werd opgemerkt in SKI Magazine van januari 2011, zorgt social media ervoor dat de ski branche aan het veranderen is. Zo word het onmogelijk voor de ski resorts om alle uitgaande berichten over het resort te screenen. Eerst kon men redelijk bepalen welke informatie gepost werd op eigen sites of sites die sneeuwcondities en –verwachtingen bijhouden. Nu is het bijna onmogelijk om met deze gegevens te smokkelen. De meest recente gegevens staan al op sites zoals sneewreporter.nl of wepowder.nl met informatie over de beste sneeuwcondities, de drukte bij skiliften, lawine gevaar en off-piste mogelijkheden. Wanneer komt een van deze sites met een eigen applicatie?

Conclusie
Op dit moment is EpicMix duidelijk de applicatie die de meeste social media kanalen geïntegreerd heeft in de app zelf. Verder zijn er genoeg apps voor het bijhouden van je snelheid en route die je aflegt. Vooralsnog houd ik het bij mijn iSki Austria app, waardoor ik het skigebied rondom Gerlos goed in de gaten kan houden. Andere aanraders zijn iTrailmap Ski Snowboard maps en Maprika GPS. Waarbij de laatste app een erg leuke lay-out en fijne features heeft. Ook een leuke bijkomstigheid: in het Zillertal Arena kun je je eigen ski prestatie vast laten leggen op camera, waarna je ’s avonds via zillertalarena.com jouw video terug kunt zien en kunt delen via Facebook en Twitter. Klein nadeel van de Europese applicaties: maps laden werkt via internet en niet via GPS waardoor het een erg dure applicatie kan worden. Het is nog wachten op die perfecte app voor Europa, maar ik kan mijn snowboard weekje stukken leuker maken met deze opties op mijn telefoon.