Zesde SM&O Summit een groot succes

Na het bezoeken van de zesde SM&O Summit is het tijd voor bezinning. Zoals bij alle inspirerende bijeenkomsten brengen de presentaties en sessies vaak meer vragen dan antwoorden. Na gisteren rijst de vraag: “Doet de term sportprocument meer eer aan de sportliefhebber van de toekomst dan sportconsument?” De sport wordt modieuzer, commerciëler, gevarieerder en individueler. Met inspirerende presentaties en interessante sessies mag de organisatie van de zesde SM&O Summit trots zijn op een succesvolle middag vol nieuwe inzichten.

Met ruim driehonderd deelnemers, voor het eerste verspreid over twee zalen, was de zesde editie van de SM&O Summit maximaal gevuld. Het aankomende WK Tafeltennis bracht de bezoekers een sportieve opening. Met dagvoorzitters Peter Heerschop en Viggo Waas was een luchtige kijk op de nieuwe sportconsument gegarandeerd. Betekent de veranderende sportconsument dan ook het einde van het verenigingswezen met bardiensten, bitterballen en gezelligheid?

Paul Schnabel - Sociaal en Cultureel Planbureau
De nieuwe sportconsument is voornamelijk een passieve sportconsument die kijkt naar sport, een toeschouwer is van sport en sport “koopt” door erover te lezen. Sport wordt steeds meer een modebeeld. Niet langer is sport direct verbonden aan beweging maar is het meer een associatie. Ook de actieve sportconsument is in beweging. Het verenigingswezen staat wel degelijk onder druk. De informele (zelfgeorganiseerde) groepssport is in opkomst. Het is aan sportorganisatie om deze opkomst per doelgroep te ondersteunen en waar mogelijk te faciliteren. Grootste zwaartepunt (m.b.t. de Olympische ambitie) ligt door de vergrijzing in het oudere segment. De dekkingsgraad van 75% is daar onhaalbaar. Het verhogen van de dekkingsgraad van 65% naar 75% betekent een toename van 1,7 miljoen sporters. Met name golf, fitness, zwemmen, voetbal en wandelen groeien enorm.



"De nieuwe sportconsument begint als sportproduct en eindigt als sportconsument." - Paul Schnabel

Johan Wakkie - Voorzitter van de KNHB
Hockey is van nature uit een sport die wordt geassocieerd met elitair. Een mindset waar, als het aan Johan Wakkie ligt, snel een einde zal komen. Mooi voorbeeld is de organisatie van het WK Hockey in 2014. Wedstrijden zullen plaatsvinden in voetbalstadions, symbolisch voor het trekken van een breder publiek. Voor een toename van het aantal actieve hockeyers wil de hockeybond leden meer bieden, binden en betrekken bij de verenigingen. Dit alles door per doelgroep (er zijn er acht gedefinieerd) een aangepaste vorm te bieden. Omgooien van het verenigingsleven is voor de toename van de sportparticipatie noodzakelijk. Verenigingen dienen multifunctioneel ingericht te zijn. Van buurthuis tot trainingsveld, van huiswerkbegeleiding tot kleedruimtes, de nieuwe vereniging levert diensten aan alle leeftijden en is daarmee te hele dag voorzien van activiteiten.

“Zijn we vanavond op Studio Sport? ” - Bob van Oosterhout

Bob van Oosterhout - oprichter Triple Double
“Als spreker na Wakkie heb je nooit een makkie” luidt het gezegde. Toch was ook Bob van Oosterhout een hele sterke keynotespreker. Als beginnend sportmarketeer (in 1993) vroeg hij zich maar één ding af: “Zijn we vanavond op Studio Sport?” Was dit het geval dan was het initiatief succesvol. Vandaag de dag is interactiviteit de key. Als sportprocument staan we de hele dag in verbinding met andere sportliefhebbers. Voornamelijk voor de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen. Televisie en magazines zijn voor verdieping. Sportsponsoring is niet langer exposure driven maar draait om interactiviteit en de prikkeling. Mooi voorbeeld hier van is Baerke van der Meij die (als 1-jarige) na een youtubevideo een 10-jarig contract ontving en zodoende op de voorpagina van de Telegraaf belanden. Uiteraard inclusief hoofdsponsor. Het draait om het creëren van fenomenen, uniek en digitaal zijn onmisbare pijlers. In 2020 kennen we geen ongewenste communicatie meer, de sportconsument bepaalt de waarde van een sponsor, langdurige klantenbinding behoort tot de verleden tijd en exclusiviteit is in sponsoring geen issue meer.



“Helpful is the new viral, remarkable is the new business as usual” – nogmaals Bob van Oosterhout.

Irrationele Consument?
Na een aantal uiteenlopende inspiratiesessies was het tijd voor de afsluiting met een reflectie van Jan Janssens en de uitreiking van de Meest Onderscheidende Student (MOS) Award. In Jan Janssens betoog beschreef hij de sporter als sporter, niet als een consument. Een sporter maakt immers geen rationele keuzes waarin prijs- kwaliteitverhouding bovenaan het lijstje staat. Sporters maken een keuze op basis van gevoel, marktwerking bestaat niet in de (actieve) sport. De sportliefhebber zal in de komende jaren kritischer en mondiger worden, net als Daan Modderman. Deze nam na een fantastische presentatie de MOS Award in ontvangst.

Zoals gezegd mag de organisatie met trots terugkijken op de zesde editie van de SM&O Summit. De eerste editie vanuit twee zalen, aansprekende en inspirerende keynotesprekers en verdiepingssessies maken de SM&O Summit jaarlijks vaste kost voor iedere sportmarketeer. Op naar 25 april 2012!



UPDATE - 29-04-11

Presentatie Bob van Oosterhout - Het nieuwe sport consumeren

Presentatie Vincent van den Tol & Jack Kamminga - Sportdorpen

Presentatie smo summit
Presentatie Bert Cocu - EMOLife