NK Polsstokverspringen goes Social

Kwam vanmiddag een artikel tegen op Twitter: Het Groene Hart NK: Volg ons op Twitter en Hyves! Het Groene Hart NK staat voor het NK polsstokverspringen. Het wordt in Linschoten gehouden en ik vermoed dat Linschoten in het Groene Hart ligt. Belangrijkste zinnen uit het artikel: " Inmiddels zijn de voorbereidingen voor het Groene Hart NK op 27 Augustus 2011 te Linschoten in volle gang. Om U op de hoogte te houden van deze ontwikkelingen wordt er gebruik gemaakt van de zogehete Social Media! "

Call-to-Action
De zogehete Social Media, dat klinkt niet alsof ze er al ervaring mee hebben. Maar goed, eens moet de eerste keer zijn. Uit eerder verschenen artikelen (op Twitter en in Facebook) bleek dat er genoeg Eredivisieclubs zijn die ook niet precies weten hoe ze met Social Media moeten omgaan. Wat mag je dan (met alle respect) van de Polsstokbond verwachten?

Onder de eerste 100 followers worden 2 entreekaarten voor het NK verloot. Er zit dus zelfs een duidelijk “call-to-action” in het artikel. Ik ben ze uiteraard gelijk gaan volgen (@GroeneHartNK), want wie wil daar nou niet gratis heen?! Behalve Twitter zetten ze ook Hyves in. Hier komt binnenkort een promotiefilmpje op te staan. Buiten een paarfoto’s en een aangepast design gebeurd er echter nog niet zoveel. Maar ze zijn pas net begonnen, dus wat niet is kan nog komen. De Facebook pagina wordt niet vermeld, ik vermoed dat die er dan ook (nog) niet is. Misschien hebben ze dit onderzocht en bleek dat de doelgroep voornamelijk actief is op Hyves, of het is gewoon puur toeval. Ik houd het op het laatste.

Advies
Ze zijn bij het NK polsstokverspringen net gestart met Social Media, nu is het zaak om Social Media te gaan gebruiken om meer bekendheid te krijgen. Dit kan op drie verschillende momenten:
1. Vóór het evenement: door de buzz vooraf al te verhogen en ambassadeurs te benutten op alle Social Media. Via zowel Twitter, Hyves en eventueel Facebook kan bereikt worden dat het idee gaat heersen dat dit een evenement is dat niet gemist mag worden. Dit kan door een Twitter hashtag te hanteren, door het verkrijgen van online PR op blogs (zoals deze blog) en het plaatsen van de evenementaankondiging op de verschillende Social Media. Belangrijk is hier om het publiek te betrekken, dit kan door vragen te stellen of dmv polls. Als er maar interactie ontstaat! Daarnaast is een goede teaser van belang door bijvoorbeeld vrijkaarten te verloten, zoals nu gebeurd onder volgers van GroeneHartNK.

2. Tijdens het evenement: als er tijdens het evenement genoeg content verspreid wordt hebben de thuisblijvers het gevoel dat ze iets missen en zullen ze volgend jaar sneller kaarten bestellen. Hier moet dan ook wederom weer gebruikt worden gemaakt van dezelfde hashtag op Twitter.

3. Na het evenement: het leveren van content achteraf (foto’s, video’s, blogs)houdt de aanwezigen betrokken en de kans is groter dat ze bij het volgende evenement weer terugkomen. Ik ben het GroeneHartNK gisteren gaan volgen op Twitteren binnen een dag ben ik terug gevolgd, ze zijn dus op de goede weg! Wie weet levert deze blog ze weer wat meer bekendheid op!