Hoe scoren Topklasse teams op Social Media?

De voorbereiding is ten einde en dit weekend begint het 2e seizoen van de topklasse. De supporters komen hun favorieten team weer aanmoedigen en de kantines zijn op zaterdagmiddag weer gevuld. Behalve deze standaard dingen, verwacht ik dat de teams/clubs dit seizoen meer dan ooit actief zullen zijn op twitter en andere social media.

Amatweet
Afgelopen dinsdag las ik het artikel: Amatweet: live-tussenstanden van het amateurvoetbal van Vincent Leenders (@VincentL). Amatweet is een service die gebruik maakt van een speciale filter en een unieke #hashtag. Zo kun je direct zien wat de stand van zaken is bij het eerste elftal van jouw favoriete club en wat de livescores zijn in de desbetreffende competitie. Vooral dat laatste is erg interessant. Omdat elke competitie zijn eigen hashtag heeft, wordt het ineens erg makkelijk om alle tussenstanden van je eigen competitie te volgen. In het vervolg hoef je dus niet meer te wachten tot de tussentanden in de rust worden omgeroepen, maar ben je live op de hoogte. Toen ik het artikel over Amatweet las, en wetend dat de topklasse dit weekend weer van start gaat, leek het me interessant om het gebruik van twitter onder de Topklasse teams te onderzoeken. Sinds vorig seizoen zijn er al redelijk wat teams die twitter gebruiken om bijvoorbeeld tijdens de wedstrijden de scores live bijhouden. Dit gebruik zal zich komend jaar alleen maar uitbreiden.

Het onderzoek is gesplitst tussen de zaterdag en zondag topklasse teams. Als KPI heb ik het aantal followers genomen. Dit is zeker niet de beste graadmeter. De interactie tussen de fans zou bijvoorbeeld beter zijn, misschien een goed idee voor een vervolgonderzoek.

Ranking
Harkemase Boys is de winnaar van de zaterdag topklasse met de meeste followers en een 2e plek met het aantal following en het aantal tweets. Ook zijn ze het meeste aantal keren listed. Bij de zondag topklasse is HBS de nummer 1 met de meeste followers, de meeste tweets en het meeste aantal keren listed.
Nog een aantal opvallende resultaten:
• Er is een groot verschil tussen de zaterdag en de zondag topklasse teams. Zo hebben de zaterdagteams gemiddeld 2,3 keer zoveel followers en versturen ze gemiddeld ook 2,3 keer zoveel tweets. Het totaal aantal tweets wordt beïnvloed door een aantal clubs die erg actief zijn. Op zaterdag zijn dit HHC Hardenberg en Harkemase Boys en op zondag HBS en WKE.
• In beide topklassen is er één team niet actief op Twitter, dit zijn Montfoort en FC Lienden (overigens is er wel een account voor de jeugd van FC Lienden: @FCLiendenjeugd, dit geeft aan dat er geen social media beleid is).
• Er zijn een aantal teams die niemand volgen, maar die wel op regelmatige basis actief zijn. Vraag me af wat hier de gedachte achter is en of er überhaupt wel een gedachte achter zit? Zeker voor teams onderling is het interessant om elkaar te volgen, zo blijf je als club makkelijk op de hoogte van het nieuws/uitslagen rondom de concurrenten.

De belangrijkste conclusie die getrokken kan worden is dat sommige teams serieus hebben nagedacht over het gebruik van Social Media en in dit geval Twitter. En sommige teams zijn er wel mee begonnen, maar hebben eigenlijk geen idee waar ze mee bezig zijn.

Communicatie
Een aantal clubs communiceren op de website hoe ze de verschillende social media inzetten:
• Harkemase Boys: Op de website van Harkemase Boys kwam ik een artikel tegen over Social Media. Het blijkt dat de account door een supporter op eigen initiatief gestart is. Later is, in overleg met de PR manager besloten ,om er de officiële twitter account van te maken.
• Rijnsburgse Boys: Rijnsburgse Boys geeft zelfs op de website uitleg over de verschillende social media accounts en deze zijn ook te benaderen door hyves/facebook/twitter buttons op de homepage.
• VV Noordwijk: VV Noordwijk is in 2010 gestart met een blog, twitter en facebook. Ze leggen door middel van een blog duidelijk uit wat de nieuwe online ontwikkelingen zijn en dat VV Noordwijk zich hierbij wil aansluiten.
Wat verder opvalt is dat weinig clubs op de website de aanwezigheid op social media promoten, een aantal simpele buttons toevoegen is niet veel werk. Dit geeft dat er geen duidelijk beleid omtrent social media is. Ik verwacht komend seizoen een grote stijging in het social media gebruik van voetbalclubs, teams en supporters. Op Hyves zijn de jongere fans/voetballers (15-20 jaar) aanwezig en dit is dus een ideaal platform om met ze in contact te komen. Iets volwassener zijn de gebruikers van Facebook, dat nog steeds een sterke groei in Nederland laat zien en sinds deze maand zelfs groter dan Hyves is. Hier moeten clubs dus ook aanwezig zijn. Twitter is een ideaal middel om iedereen op een snelle manier op de hoogte te houden van al het nieuws rondom de club.

Tot slot
Wel is het belangrijk voor alle clubs om goed na te denken over het social media beleid en wie welke verantwoordelijkheden krijgt. Die hoeft echt geen uitgebreid plan te zijn, met één A4tje kom je al een aardig eind! Een uitgelezen kans voor al onze “social media goeroes.” Alle teams in de topklasse succes komend seizoen zowel op voetbalgebied als op alle social media!