Interview Amatweet: Live amateurvoetbal via Twitter

Met de start van de Topklasse gisteren is ook het nieuwe concept Amatweet live gegaan. Amatweet zorgt ervoor dat het Nederlandse voetbal Live te volgen is via internet en mobiele telefoon. Er wordt gebruik gemaakt van een speciale filter en unieke #hashtag. Hierdoor worden alle twitterberichten met deze # overzichtelijk en real time weergegeven in een overzicht per competitie. Welke mannen zitten er achter dit concept? Een interview met de bedenker en mede-oprichter, Frank Daamen.

Hoe is het idee voor Amatweet ontstaan?
" Ik voetbal zelf ook. Door een blessure kon ik niet gaan kijken naar m'n club. Ik wilde toen kijken of ik via social media op de hoogte gehouden kon worden. Er werden wel berichten gepost over de wedstrijd maar hier zat geen structuur in. Je moest dus veel zoekwerk verrichten om op de hoogte te blijven van 1 wedstrijd. Ik ben hier toen samen met mijn partner Jiry Funke over nagaan denken. Bij de profs is het duidelijk om te twitteren # gevolgd door de eerste 3 letters van de clubs. Bij de amateurs zou dit te omslachtig worden omdat er teveel teams zijn die dan ieder weekend gecodeerd zouden moeten worden. Daarom moesten we met een vaste # gaan werken. We hebben lang gedacht over welke # we zouden moeten pakken totdat Jiry met de makkelijkste en beste oplossing kwam: je eigen merknaam gebruiken gevolgd door een cijfer dat gekoppeld is aan een competitie."

Waar biedt Amatweet toegevoegde waarde?
" Er wordt al getwitterd over het amateurvoetbal. Door het geven van 1 opdracht (twitteren met de #amatweet) zorgen wij ervoor dat deze berichten gefilterd worden en overzichtelijk per competitie worden weergegeven. Wij bieden de service en het platform, het publiek vult dit aan. Een mooi voorbeeld van crowdsourcing. "

Het amateurvoetbal is enorm, hoe houden jullie deze overzichtelijk en relevant?
We hebben iedere competitie gekoppeld aan een unieke amatweet hashtag. Dit is voor de topklasse A #amatweet1 oplopend tot en met #amatweet213 voor de 6de klasse G. Iedere competitie heeft op amatweet.nl een aparte pagina. Twitter berichten kunnen zo gefilterd worden per competitie. Zo kun je dus heel overzichtelijk de laatste gebeurtenissen in je favoriete competitie live te volgen.

Hoe wordt de interactie gestuurd/ gestimuleerd?
Ik ben ervan overtuigd dat we met een 0 euro marketingbudget bekendheid kunnen krijgen omdat we erg geloven in de kracht van social media. Hoge marketing budgetten zijn naar mijn inziens niet nodig om bekendheid te krijgen voor een goed project. Via Email en social marketing hebben we direct contact met de doelgroep. De uitdaging voor de komende weken is minimaal 3000 twitteraars te activeren (min. 1 per club). Het belangrijkste is dat de overzichten per competitie gevuld raken met de #amatweet. Hierna gaan we "de rest van Nederland" de niet twitteraars activeren om naar de site te gaan om live de gebeurtenissen te volgen. Ook hier leggen we ons de uitdaging op om met een 0euro marketing budget te werken. Ik studeer marketing aan de UvT en het lijkt me een mooie uitdaging om dit concept marketing technisch te lanceren voor 0 euro.

Hoe verloopt de financiering en het verdienmodel van Amatweet?
We hebben alle ontwikkeling en implementatie kosten zelf gefinancierd. Het is een risico maar we geloven erin. De grootste winst zit hem in de dienst en doorbraak voor het amateurvoetbal, er is een behoefte die wij kunnen beantwoorden met amatweet. Daarnaast is het een landelijk platform dat lokaal kan worden ingezet. Het is toch mooi als in de week van een kampioenschap, de lokale kroeg op de hoek via een advertentie op #amatweet12 het eerste elftal succes kan wensen met zijn advertentie: "Succes jongens! Het bier staat al koud." Er zijn nu enorme mogelijkheden om naast landelijk en provinciaal ook gericht lokaal te adverteren.

Wat is het gewenste toekomstbeeld voor Amatweet?
Dat deze dienst volgend seizoen niet meer weg te denken is op de Nederlandse voetbalvelden. We zijn momenteel bezig met het coderen van het zaalvoetbal, vrouwenvoetbal en reserveteams. Een enorme klus om al deze data te coderen. Wanneer deze online zal zijn is nog niet bekend. We denken ook na om een App te ontwikkelen. Nu kun je met je huidige mobiel ook heel goed de website gebruiken. Maar het gebruiksgemak van een App zal hoger liggen. Met behulp van GPS weet de app bijvoorbeeld op welk voetbalveld je staat die meteen gelinkt is aan de juiste #amatweet.