6 bijzondere (marketing)acties rond het WK Beachvolleybal

Na anderhalf week véél zon, spektakel, entertainment, wereldwijde belangstelling en enerverende wedstrijden gehad te hebben, worden dit weekend de laatste finales op het WK Beachvolleybal 2015 gespeeld. Bijna iedereen die een wedstrijd op het WK heeft meegepikt, is het er wel over eens: dit smaakt naar meer! Maar behalve een mooie beleving en promotie voor de sport, kende het WK ook een aantal bijzondere marketingacties en sponsoractivaties. Daarom kort samengevat: 6 bijzondere acties rond het WK.

1. T-Mobile Smash meter (Snelheid #tmobile4g)

Smashen is één van de hoofdelementen van beachvolleybal. Reden voor telecombedrijf T-Mobile om een smashmeter te installeren voor het publiek. In alle vier de speelsteden staat het speeltoestel, waarbij de snelheid van een smash automatisch gemeten wordt. Wie heeft de hardste smash? Diegene wint een nieuwe telefoon.

2. SWKGroep (Spike’s Beach Tour en Kids Corner)

De stichting SWKGroep is bij een aantal side-events op het WK nauw betrokken. Met de Spike's Beach Tour heeft de stichting een speciaal programma voor kinderen uitgerold. Zo is er in Rotterdam en Den Haag een Kids Corner opgezet, waar kinderen kunnen knutselen, aan workshops mee kunnen doen, sportieve activiteiten etc. 

3. Sony #Ican

Als sponsor van het WK is Sony druk bezig om zijn nieuwste Xperia Z3-telefoon met #iCan-technologie te promoten. Dit doet Sony door een #iCan #SeeEveryMoment actie op sociale media te starten, waar bezoekers worden uitgedaagd om de beste actiefoto of smash op te sturen. Maar ook bijv. door een groot LED-scherm bij stadion Hofvijver om te toveren tot een gigantische smartphone

4. NOS Reporter-app

Door de opkomst van sociale media en smartphones is het in feite voor iedereen mogelijk om in de huid te kruipen van een journalist. Met je mobieltje in je hand maak je eenvoudig een foto of video, en door een klein verhaal bij te tikken heb je al snel een verslag gemaakt. De NOS besloot om het nog iets makkelijker te maken: met de Reporter-app. Met de app is het mogelijk om aan je filmpje echte NOS-leaders toe te voegen, waardoor het lijkt alsof je door NOS bent ingehuurd om verslag te doen. De filmpjes worden verzameld op nos.nl/openstudio   

5. Wereldwijde belangstelling voor WK-stadions

Toegegeven: er is al veel geschreven over de bijzondere locaties van de WK-stadions. Toch had ook de organisatie van tevoren niet durven te dromen dat er zó veel wereldwijde belangstelling voor het WK - en met name de stadions - zou zijn. Van CNN tot The Guardian gaan de beelden van het WK Beachvolleybal 2015 de hele wereld over. Stadions in het hartje van de stad lijken daarmee de ultieme city promotie voor de gaststeden te zijn. 

6. Transavia Beach Girls

Hoewel het sportieve het belangrijkste element blijft, draagt ook de show en entertainment daar omheen bij aan het succes van het evenement. De Transavia Beach Girls en Mascotte Spike weten goed hoe ze het publiek warm moeten maken voor de wedstrijden. 


Foto's: T-Mobile.nl, Twitter @NMarkensteijn, Twitter @WKBeach2015