6 voorbeelden van Connected Stadiums uit binnen- en buitenland

In mijn laatste blog ben ik ingegaan op het potentieel van mobile in stadions, de business case rond het connected stadion en mogelijkheden om fan engagement te verbeteren. Nu licht ik enkele cases toe waarin sportclubs deze mogelijkheden benutten en technologie toepassen om de fan ervaring te verrijken en extra omzet te genereren. 

1. Parken Stadion, Kopenhagen

Sinds juli van dit jaar heeft het Parken stadion in Kopenhagen haar eigen stadion dekkend WiFi netwerk. Dit stadion voor 38.065 toeschouwers is zowel de thuishaven voor het nationale elftal van Denemarken als voor FC Kopenhagen. Daarnaast vinden er regelmatig grote concerten plaats. Alle bezoekers mogen zoals aangegeven gebruik maken van de WiFi verbinding en sinds dit seizoen maakt de club het mogelijk eten, drinken en speciale promoties te bestellen vanaf hun eigen stoel en af te halen in een zogenaamde “fast-lane”. Seizoenkaarthouders en fanclub leden krijgen daarnaast een extra korting. Dit concept zal gefaseerd beschikbaar zijn en werkt middels de 3rd party app van Zerved. Doel is uiteraard het verhogen van omzet maar ook het verbeteren van de beleving door het verkorten van wachtrijen.

2. Levi’s Stadium, San Francisco

Het nieuwste stadion in de Amerikaanse NFL (National Football League) is Levi’s Stadium, het outdoor stadion waar de SF 49’ers hun wedstrijden spelen.

Levi’s stadium is deze zomer opgeleverd en in termen van connectiviteit top of the bill. Met een capaciteit van 69.000 toeschouwers waaronder 176 executive boxes lag er een behoorlijke uitdaging om alle bezoekers te voorzien van een hoogwaardige internet verbinding. Het stadion is niet alleen klaar is voor het heden maar ook voor de toekomst. Er zit namelijk een behoorlijke rek in de faciliteiten waardoor men in kan spelen op een scenario waarin toeschouwers met meerdere devices tegelijk online willen zijn (denk aan de combinatie smartphone met wearables zoals een Smartwatch of Google Glass).

Het stadion bovendien voorzien van state of the art digital signage voor alle commerciële uitingen, 2 mega schermen (van 62 meter breed) voor replays en aan weerszijde over de lengte van het stadion een scoreboard.

De faciliteiten welke ondersteund worden met een app zijn
Faster food: Eten en drinken bestellen en bezorgd krijgen op je eigen stoel
Wayfinding: Navigatie rond en in het stadion met de app
Instant replays: Momenten direct terugkijken op je eigen mobiele device
Mobile ticketing: Parkeerpassen, transfers en tickets kopen of upgraden

3. Barclays Center, Brooklyn

In 2012 opende het Barclays Center in Brooklyn (New York). Barclays Center is een van de meest moderne venues tot op dit moment. In deze arena vinden regelmatig concerten plaats en de Brooklyn Nets (NBA) spelen hier hun thuiswedstrijden. Met een capaciteit van 17.500 toeschouwers is deze indoor arena center of attention voor een breed publiek, reden om een eigen Barclays Center App te ontwikkelen naast het hypermoderne WiFi netwerk en het enorme aantal High Definition LED displays. Alle bezoekers kunnen gratis gebruik maken van het internet en extra diensten zijn via de app te gebruiken. Wat met name opvalt in dit stadion is de manier waarop je de wedstrijd via video en audio kan beleven. Tientallen camera hoeken, replays en behind-the-scene beelden bieden je een ongeëvenaarde kijk op het event.

Met de app kunnen bestellingen voor eten en drinken geplaatst worden, je kan er extra content mee bekijken, er is versnelde toegang middels een e-ticket en je kunt zelfs je stoel upgraden (voor of tijdens de wedstrijd) als je een betere plaats wilt. Ook kun je zien waar de rij bij het toilet het langst is en kun je middels navigatie je weg vinden in het stadion.

4. Santiago Bernabeu, Madrid

Naast de genoemde cases zijn er natuurlijk nog meer interessante ontwikkelingen waar ik even kort bij stil wil staan. Aansprekende voorbeelden hiervoor zijn onder andere te vinden in Madrid, Eindhoven en New York. Zo heeft het Bernabeu in Madrid (thuishaven van Real Madrid) als een van de eerste stadions in Europa een stadion dekkend WiFi netwerk uitgerold met gratis internet toegang voor alle fans. De kwaliteit van deze verbinding is zonder meer goed te noemen. Uit eigen ervaring weet ik dat het zelfs mogelijk is tijdens een Champions League wedstrijd te video bellen naar het thuisfront in Nederland.

Desondanks is de case tot op heden grotendeels beperkt gebleven tot het leveren van internet toegang. Inmiddels is de club bezig met een fase 2 waarin de oplossing een flinke upgrade krijgt. Hierbij zullen andere business componenten een rol krijgen zoals merchandising, catering en video diensten. De verwachting is dat dit gedurende het lopend seizoen verder vorm zal krijgen en onderdeel is van de geweldige veranderingen welke het stadion zal ondergaan. Hiermee wil Real Madrid de positie van zichzelf en het Bernabeu in de Europese top verder versterken. Het nieuwe Santiago Bernabeu is hier te bekijken.

5. Philips Stadion, Eindhoven en Amsterdam Arena

Dan zijn er natuurlijk de connected stadium projecten in eigen land, waar met name Ajax (53.052 stoelen) en PSV (35.000 stoelen) aan kop gaan. Ajax heeft al een tijd haar eigen WiFi netwerk in de lucht voor een deel van de bezoekers en werkt aan verdere dekking binnenshuis en een koppeling naar commerciële diensten. PSV heeft met haar partners UPC en Infostrada per ingang van dit seizoen een volledig dekkend netwerk draaien waarbij de nieuwe mobiele applicatie een centrale rol gaat krijgen. Tot die tijd is het WiFi netwerk reeds opengesteld voor de fans en kunnen deze door het hele stadion gratis genieten van internet. De verwachting is dat de nieuwe applicatie nog dit jaar gelanceerd zal worden, hetgeen de ervaring moet verbeteren en nieuwe diensten rond de oplossing mogelijk maakt. Aangaande het media component is PSV ook in gesprek met de eigenaar van de live tv rechten (Fox Sports) om te kijken welke (live) videodiensten er aangeboden kunnen worden.

6. MetLife Stadium, New York

In New Jersey opende in 2010 het nieuwe MetLife Stadium (thuishaven van de New York Giants en de New York Jets). Dit immense stadion (82.566 stoelen) is ingericht met state of the art technologie. Hieronder een compleet nieuwe narrow casting oplossing voor merchandise en catering stands waar realtime aanbiedingen, mededelingen en video weergegeven kunnen worden. Dit maakt het mogelijk voor, tijdens of na evenementen aanpassingen door te voeren en in te spelen op veranderingen en behoeften. In de business boxen (maar liefst 218 stuks) kunnen alle schermen en de belichting naar eigen voorkeur aangepast worden waardoor huurders hun eigen identiteit terug kunnen laten komen. Daarnaast is er een supersnel stadion dekkend WiFi netwerk en een eigen app waar nieuwe en innovatieve diensten een plek krijgen. Denk hierbij aan het eerder genoemde plaatsen van bestellingen, gepersonaliseerde media abonnementen, toegang middels een elektronisch ticket en assistentie bij het vinden van je parkeerplek.

MetLife stadium is des te interessanter omdat het met een extra uitdaging kampt. Het is de thuishaven van twee clubs uit de NFL, de Giants en de Jets. Op zich is het niet nieuw dat een stadion door meerdere clubs in gebruik is (denk bijvoorbeeld aan de Allianz Arena in München met Bayern en 1860) maar in New York gaan ze tot het uiterste om deze clubs (en hun fans) hun eigen identiteit te laten ervaren. De Jets (welke in het groen spelen) en de Giants (in blauw) zien hun stadion in 12 uur transformeren tot in detail. Alle schermen, merchandise, catering en zelfs het veld veranderen hierbij van kleur en logo.

Mobile is everywhere, en booming business

Steeds meer stadions haken hier op in en vinden hun weg in het verbeteren van de mobiele ervaring van hun bezoekers. De beleving van fans is daarnaast niet beperkt tot de duur van de wedstrijd en dus liggen er ook buiten het stadion en de speelminuten kansen. Hoe je hier het best mee om kunt gaan verschilt per situatie maar dat technologie kan helpen om een betere aansluiting te realiseren staat buiten kijf. In combinatie met content, communicatiekanalen (on- en offline), sponsoren en partners liggen nieuwe mogelijkheden binnen handbereik, en deze zijn ook noodzakelijk om fans naar stadions te blijven trekken en voldoende omzet te genereren.