Achter trends aanhollen met outdated businessmodellen

Afgelopen weken werd ik op verschillende bijeenkomsten met allerlei trends om de oren geslagen. Nee, dat ging niet over de Olympische Spelen. Want die lopen, zoals bekend, vooral een tijdje achter. En misschien is dat ook niet verkeerd. Het ging ook niet over de sportparticipatie en dat soort zaken. Het ging vooral over big data, fan engagement, branded content, smart arena’s, social media… je kent het rijtje wel. Populair food for thought  voor sportmarketeers, die dan ook in grote getale verschijnen zodra het woord 'trends' op de menukaart van een bijeenkomst staat.

De wereld verandert en daar moet je iets mee. Zelfs de (breedte)sport. Toch lijkt het alsof dat besef niet echt doorkomt. Wij kochten op de veiling verzameling Olympische Spelen 1928  wat spullen van de Olympische Spelen in Amsterdam (1928). Het is opvallend hoezeer de teksten van toen, nu nog uitgesproken worden. De meest opmerkelijke verandering betreft trouwens de dames: toen nog een uitzondering in de sport. Zowel als sporter, maar ook als toeschouwer. Daar moest je in 1928 een apart kaartje voor hebben. Voor een vrouw als fan... 

Anders dan de afgelopen decennia te zien was, denk ik dat de breedtesport niet meer om de veranderingen in de maatschappij heen kan. We zijn aangekomen op het punt waar voor veel organisaties en branches bestaande business modellen onhoudbaar blijken. ING bank schat in dat de komende 10 jaar 40% van de bedrijven hun businessmodel kwijt raakt. Dat betekent dus dat hun product/dienst, of de manier waarop ze die leveren, niet meer zal bestaan... Vandaar dat in het bedrijfsleven innovatie zo hoog op de agenda staat.

Ik vraag me af bij hoeveel organisaties in de sport 'innovatie' op de agenda staat en in praktijk ook echt aangepakt wordt. De hele wereld verandert, maar de sportwereld lijkt het te blijven doen zoals voorheen. Op de bijeenkomsten waar zoveel gezegd wordt over trends, blijft één heel belangrijk ding ongezegd: het heeft weinig zin achter trends aan te hollen met een outdated businessmodel. Als we niet serieus werk maken van nieuwe businessmodellen voor de organisaties actief in de sport, dan zou het verdwijnen daarvan wel eens een (zeer ongewenste) trend kunnen worden. Wat helemaal niet wil zeggen dat minder mensen gaan sporten. Nee, dat zullen ze op een andere manier (zelf) gaan organiseren.

Dus collega’s sportmarketeers, laat je niet verblinden door mooie cijfers, big data beloften, fan engagement sprookjes en meer van dat. Laten we eens een bijeenkomst organiseren over nieuwe businessmodellen in de (breedte)sport.
 


Foto: Shutterstock