Adidas in opspraak vanwege chips in kleding van wereldkampioen Duitsland

Kledingsponsor adidas verwerkt RFID-chips in shirts van de kersverse landskampioen Duitsland die momenteel als warme broodjes over de toonbank gaan. Ondanks geruststellende woorden zoeken mensenrechtenorganisaties en privacy-instanties de aanval om klanten beter te informeren.

Het is ruim een maand na het liften van de wereldbeker en een groots onthaal in Berlijn. De shirts van de nieuwe wereldkampioen zijn, met name in Duitsland, nog steeds niet aan te slepen. Een half jaar geleden startte de kledingsponsor van de nationale ploeg met het verwerken van permanente RFID-chips in de shirts om, naar eigen zeggen, het logistieke proces te verbeteren. "Als onderdeel van een logistiek project hebben we voor het eerst een RFID-chip in de shirts verwerkt en gekoppeld aan een virtueel nummer. De chip kan alleen uitgelezen worden en bevat verder geen data. Het label is daarnaast niet gekoppeld aan een artikelnummer, maat of kleur en kan niet worden gelinkt aan data over klanten. Het is aan de klant om de RFID-chip te verwijderen en weg te gooien" zegt een woordvoerder van adidas tegenover de Deutsche Welle.

Op de vraag of klanten niet geïnformeerd moeten worden over de aanwezigheid van de RFID-chip wilde adidas geen commentaar geven. De informatie over de aanwezigheid van de chip is voor mensenrechtenorganisaties en privacy-instanties juist een belangrijk punt. In potentie kunnen de shirts overal gevolgd worden en mocht een fan bijvoorbeeld betalen met een persoonlijke creditcard dan wordt de basis gelegd voor een persoonlijke profiel. "Ik wil niet impliceren dat adidas of een ander sportmerk bezig is om persoonlijke profielen op te bouwen maar de klant moet hierover geïnformeerd worden zodat hij/ zij zelf de overweging kan maken om de chip al dan niet te verwijderen" zegt privacy expert Thilo Weichert.

De chips worden bij andere gelegenheden (huisdieren, kinderen en in het leger) gebruikt om op een eenvoudige manier objecten te identificeren en te volgen. Voor retail is het nog steeds een gevoelig onderwerp aangezien klanten er niet bewust voor kiezen om de chip te gebruiken. Tijdens het WK werden in totaal 8 miljoen shirts verkocht waarvan 500,000 shirts van de Duitse nationale ploeg, een stijging van 30 procent ten opzichte van het WK in Zuid-Afrika vier jaar geleden. Over chips in de shirts van Argentinië, Mexico en Colombia is niets bekend.

Bron: RT.com
Afbeeldingen: Telegraph FootballSkley