Artikelen

Dit zijn de bestbetaalde sporters ter wereld

Conor McGregor kwam sinds januari 2020 maar één keer in actie in de UFC. Toch is de Ier de bestbetaalde sporter ter wereld. De vechtsporter verdiende tussen 1 mei 2020 en 1 mei 2021 maar liefst 180 miljoen dollar (147 miljoen euro). McGregor is niet zeker de enige die het afgelopen jaar zijn bankrekening spekte. Ondanks de coronacrisis hadden de tien bestbetaalde atleten de laatste twaalf maanden ruim een kwart meer aan inkomsten dan het jaar ervoor.

Het laatste sportmarketingnieuws: Bavaria komt met geluksbroekje voor EK

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Ziggo raakt 'te dure' uitzendrechten Formule 1 kwijt

De Formule 1 is vanaf 2022 in Nederland niet meer bij Ziggo te zien. De zender stelt dat de afgelopen jaren de tarieven voor de uitzendrechten zo sterk zijn gegroeid dat het niet mogelijk was een nieuw contact af te sluiten.

Wat zijn de belangrijkste digitale ontwikkelingen in 2021?

De digitalisering trekt vol door in de maatschappij, ook in de sportwereld. De corona pandemie heeft hier nog eens een extra impuls aan gegeven. Digitaal is immers hét alternatief voor een wereld waarin fysieke activiteiten even naar de achtergrond zijn geschoven. Dus kunnen voetbalfans leuke quizzen en games spelen op het platform van de betreffende competitie of club. Kunnen wandelaars toch hun eigen Vierdaagse lopen met een unieke route app. En zijn de livestreams bij het volleybal en handbal in een stroomversnelling gekomen. Tijdens de wereldwijde MarTech conferentie werd eens te meer duidelijk dat de digitale technologiewereld niet stilstaat. Peter Sprenger van Techonomy geeft antwoord op 5 vragen over de laatste ontwikkelingen in het digitale laboratorium van de wereld.

Internetbedrijf Azerion wordt mede-eigenaar van Fortuna Sittard

Het Nederlandse Azerion wordt mede-eigenaar van Fortuna Sittard door twintig procent van de aandelen over te nemen. Het Amsterdamse internetbedrijf gaat samen met de Limburgse Eredivisionist werken aan de toekomst van het voetbal door te investeren in het digitale domein.

Het laatste sportmarketingnieuws: Nederlandse Loterij keert 45 miljoen euro uit aan sport

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

NGF wil samen met Jumbo Golf & Hockey de sport toegankelijker maken

De Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF) en Jumbo Golf & Hockey gaan een vijfjarige samenwerking aan. De twee partijen willen golf nog toegankelijker maken en iedereen wegwijs maken in de sport.

Ajax smelt kampioensschaal om en geeft fans een stukje

Het grootste deel van de wedstrijden dit voetbalseizoen werd zonder publiek gespeeld, maar om de seizoenkaarthouders toch onderdeel te laten zijn van het kampioensfeest heeft Ajax de kampioensschaal laten omsmelten. Van de schaal zijn ruim 42.000 kleine kampioenssterren gemaakt, die worden uitgedeeld aan de seizoenkaarthouders.

Dit zijn de 50 meest waardevolle sportclubs van 2021

De Dallas Cowboys zijn wederom de meest waardevolle sportclub ter wereld. De NFL-club voert voor het zesde opeenvolgende jaar de lijst met de 50 meest waardevolle sportclubs van Forbes aan. De Cowboys zijn momenteel 5,7 miljard dollar waard. De lijst wordt opnieuw gedomineerd door American football-teams; meer dan de helft van de clubs in de lijst komt uit in de NFL.

Ubisoft en Leescoalitie brengen werelden van literatuur en gaming samen

De Leescoalitie en gameontwikkelaar Ubisoft gaan gezamenlijk optrekken om ontlezing onder jongeren tegen te gaan. Populaire games en de bijbehorende fictieve werelden vormen de basis vormen voor nieuwe verhalen, ook wel Readification genoemd. Via deze pilot wordt ook onderzocht wat het effect is op zowel het lezen zelf als het imago van lezen onder de gamers.

Zijn NFT’s een nieuwe inkomstenbron voor de sport?

60 miljoen euro voor een digitaal kunstwerk, 321.000 euro voor een video van 19 seconden waarin LeBron James dunkt, of 2,4 miljoen euro voor de allereerste tweet. Non-fungible tokens zijn de afgelopen maanden voor enorme bedragen verkocht. Momentible organiseerde in april de eerste Nederlandse NFT sportveiling. Zijn NFT’s een nieuw verdienmodel voor de sport?

Fan Controlled Football is de ultieme revolutie in sport

Een competitie waarbij de fans naast toejuichen ook meebeslissen? Het lijkt wellicht een utopie, maar in Fan Controlled Football is het werkelijkheid. Met zijn revolutionaire aanpak biedt de league ons een blik in de toekomst van de sport: een symbiose van traditionele sport, video en gaming, waarin het begrip ‘fan’ een nieuwe dimensie krijgt.

Nationale Sport Loterij is steun in de rug voor noodlijdende amateurclubs

Sportverenigingen in Nederland hebben het zwaar. Een groot deel van de clubs moet vanwege het coronavirus al ruim een jaar hun deuren gesloten houden, wat ook op financieel gebied grote impact heeft. Om sportverenigingen een steuntje in de rug te geven is de Nationale Sport Loterij opgericht. Via deze loterij wordt geld ingezameld voor de sportclubs die het lastig hebben.

Corona onthult de lelijke kant van sport 'showbusiness'

De sportsector is losgekomen van zijn roots. Het heeft de mensen, spelers, families, vrijwilligers en lokale sportgemeenschappen achtergelaten. Juist de groepen die ooit samenkwamen om vooral plezier te hebben en met elkaar te bewegen.

Het laatste sportmarketingnieuws: Ipswich Town vindt in Ed Sheeran nieuwe hoofdsponsor

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.