Artikelen

Keuken Kampioen en Eerste Divisie verlengen samenwerking voor onbepaalde tijd

Keuken Kampioen blijft ook de komende jaren sponsor van de Eerste Divisie. Het partnership is voor onbepaalde tijd verlengd, maakt de Coöperatie Eerste Divisie donderdag bekend. Het Nederlandse keukenbedrijf blijft daardoor voorlopig ook de naamgever van de competitie.

Thialf moet Papendal voor wintersporten worden

Voorlopig is schaatsmekka Thialf weer even gered. Nog net voor de zomervakantie kwam er een miljoeneninjectie om het faillissement van het schaatscomplex te voorkomen. Niet voor het eerst en dus moet het anders.

Hongaarse strategie succesvol bij binnenhalen van internationale sportevenementen

NOC*NSF heeft de ambitie om bij de tien beste topsportlanden van de wereld te behoren. Om die reden is het onder andere van groot belang dat Nederland zich verder specialiseert in het organiseren van internationale (top)sportevenementen. Maar de concurrentie van landen zoals Hongarije wordt steeds groter. Wat kunnen wij leren van de Hongaarse strategie?

Dani Visser springt met eigen merk in gat op esportsmarkt

Dani Visser is een van de eerste Nederlandse esporters die zichzelf als merk lanceert. De professionele FIFA-speler van Team Gullit en AZ weet met zijn video’s online tienduizenden jongeren te bereiken. De tiener schetst met zijn beslissing een eigen merk op te zetten mogelijk het toekomstbeeld voor het esports- en gaming landschap in Nederland. “Dani heeft de potentie om hét gezicht van esportend Nederland te worden.”

Het laatste sportmarketingnieuws: AC Milan gaat samenwerken met Jay-Z's Roc Nation

In de week waarin het KLM Open 2020 definitief werd afgelast, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

125 miljoen euro aan financiële schade sportevenementen door coronacrisis

Door de coronamaatregelen zijn veel sportevenementen in 2020 uitgesteld of afgesteld. Het Sports & Economics Research Centre van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen schat dat de financiële schade voor het annuleren van bijna 3.000 hallmark, hardloop- en wielerevenementen in 2020 rond de 125 miljoen euro is. De maatschappelijke schade is met een geraamde waarde van bijna 200 miljoen euro nog groter.

Hoe schaken een hit werd op Twitch

Een van de oudste spellen ter wereld is de afgelopen maanden uitgegroeid tot een hit op Twitch. Schaken werd in korte tijd dankzij de video’s van een topschaker en zijn samenwerking met verschillende influencers immens populair op het streamingkanaal.

KNLTB stond klaar met digitale middelen om coronavirus het hoofd te bieden

Het tennis- en padelseizoen stond op het punt van beginnen toen het coronavirus uitbrak en de pandemie Nederland voor een groot deel lam legde. Een grote klap voor de KNLTB én de verenigingen. Tennis en padel waren echter ook een van de eerste sporten die door iedereen weer beoefend konden worden toen de maatregelen werden versoepeld. Met de inzet van digitale middelen probeert de tennisbond haar verenigingen te ontzorgen en tegelijkertijd nieuwe tennissers en padellers aan zich te binden.

Coronacrisis dwingt KWBN anders te kijken naar de wandelmarkt

Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) zag vanwege het coronavirus haar twee grootste en meest succesvolle evenementen wegvallen. Een sportief én financieel grote tegenvaller. Aan de andere kant is wandelen sinds de pandemie populairder dan ooit. KWBN bedacht dan ook in korte tijd digitale alternatieven voor zowel de Avond4daagse als de Vierdaagse Nijmegen. Daarmee ontwikkelde zij meteen nieuwe verdienmodellen voor de toekomst.

Het laatste sportmarketingnieuws: 65 miljoen derving aan sporteventsponsoring

In de week waarin bekend werd dat de Champions League komend seizoen verhuist van Veronica naar SBS6, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Deal FOX en Ziggo cruciaal voor Eredivisieclubs

Het kan je bijna niet ontgaan zijn dat er iets speelt tussen Ziggo en FOX Sports. Via de media worden we de afgelopen weken aardig op de hoogte gehouden over de onderhandelingen die beide partijen momenteel voeren over een nieuwe distributieovereenkomst. Zeg maar, nieuwe jaarafspraken die ze moeten maken over de doorgifte van FOX Sports en daarmee live Eredivisievoetbal. Daar komen ze samen niet uit en inmiddels dreigt Ziggo de voetbalzender op zwart te zetten. De vreemde situatie kan dus ontstaan dat de hoofdsponsor van Ajax zijn klanten geen toegang geeft tot live wedstrijden van haar eigen club. Een Deltaplan II zou een goed idee zijn om uit deze impasse te geraken.

Maatschappelijk betrokken FC Lisse brengt sponsors in beweging

Hoe krijgen we de sponsors in beweging en hoe zorgen we voor meer binding tussen de lokale ondernemers en het eerste elftal? Met deze vraag ging FC Lisse de afgelopen maanden aan de slag. Het resultaat is een even origineel als doeltreffend idee. De sponsors van de club opereren in het seizoen 2020/’21 als ‘schaduwselectie’ en komen elke vrijdag samen om een uur te sporten. Op vrijdag 19 juni was de aftrap met een ‘selectiepresentatie’ in Grand Hotel Huis ter Duin, waar voorheen het Nederlands elftal altijd verbleef.

Einde aan samenwerking Feyenoord en Opel: 'Van hoofd- naar hartsponsor'

Na een gedeelde geschiedenis van enkele decennia, waaronder bijna tien jaar als shirtsponsor, komt er deze zomer voorlopig een einde aan het partnership tussen Opel en Feyenoord. Opels algemeen directeur Sander Jansen denkt met veel voldoening terug aan de samenwerking, en dan met name aan de door de partners verrichte inspanningen ten gunste van de Nederlandse Hartstichting. “Dat we met een commercieel partnership écht een maatschappelijke betekenis hebben gehad, daar mogen we heel trots op zijn.”

Virtuele busreis FC Eindhoven zorgt voor saamhorigheid en extra inkomsten

Supporters mogen vanaf 1 juli weer aanwezig zijn bij voetbalwedstrijden. Maar het zal anders zijn dan voorheen en wat fans gewend waren. Voor de supporters van de kleinere clubs in het betaald voetbal is het ook nog eens spannend of hun club deze zware tijden kan doorstaan. Bij FC Eindhoven tonen de fans hun liefde voor de club middels een bijzonder initiatief genaamd Buslijn 1909. Via een virtuele busreis kan iedereen een reis maken door de rijke geschiedenis van de ‘Blauw-witten’.

Fit met TeamNL brengt Nederland, sportbonden en sponsors in beweging

Om Nederland fit en gezond te houden, zette NOC*NSF al snel na de uitbraak van het coronavirus de platforms Fit met TeamNL en Fit met TeamNL Kids op. Jong en oud werden door de TeamNL sporters gemotiveerd in beweging te blijven. We vroegen de initiatiefnemers bij NOC*NSF naar het hoe en waarom van de twee platforms.