Artikelen

Regulering online gokmarkt zorgt voor flinke verdeling

De discussie rondom online gokken op sportwedstrijden en in online casino’s lijkt een kookpunt te bereiken. Sinds op 1 oktober 2021 ook in Nederland (eindelijk) de licenties zijn uitgegeven aan diverse online aanbieders van kansspelen (dankzij Wet Kansspelen op Afstand, afgekort: wet KOA), zijn de commercials van de aanbieders niet meer van de televisie weg te slaan. En hoewel het jaren geduurd heeft voordat de vergunningen eindelijk verstrekt werden, is de (politieke) roep om het verbod van deze commerciële uitingen binnen enkele maanden al immens groot. Hoe heeft het zo snel kunnen escaleren?

SEG ziet kansen om commerciële inkomsten sporters te vergroten

Met de komst van Lennart Bril als Head of Commerce wil talent managementbureau Sports Entertainment Group (SEG) hun klanten op commercieel vlak beter gaan ondersteunen en begeleiden. Door onder meer op maat gemaakte proposities te maken wil het internationaal opererende bedrijf ervoor zorgen dat sporters naast hun salaris ook meer inkomsten uit commerciële activiteiten gaan genereren.

Nederlandse Loterij zet support voor Nederlandse sport centraal in Olympische en Paralympische campagne

Voor de tweede keer op rij vinden de Olympische en Paralympische Spelen plaats in de coronapandemie. Dat betekent dat er bij de Winterspelen in Peking wederom geen supporters op de tribunes aanwezig mochten zijn. De TeamNL-atleten konden dus tijdens hun wedstrijden niet rekenen op de fysieke steun van hun familie en vrienden. Om de sporters op afstand toch te ondersteunen zijn TeamNL en Nederlandse Loterij een grootschalige campagne gestart met een hoofdrol voor de naasten van de sporters. De support voor de Nederlandse sport staat centraal.

‘Gouden duo’ Kramer en Wüst gaf het schaatsen een nieuw gezicht

Je kunt het je bijna niet voorstellen. Geen Sven Kramer of Ireen Wüst als dominante strijders in het Nederlandse schaatsen. De betekenis voor de Nederlandse sport van het helden-duo is niet in woorden te beschrijven. Naast ongekend veel talent en doorzettingsvermogen is het ‘gouden duo’ onmiskenbaar het uithangboord geweest waar de Nederlandse schaatsfan zich aan optrok op het moment dat de schaatssport aan vergrijzing en een heftige sponsorstrijd ten onder dreigde te gaan.

Amerikaanse snowboardster Marino in conflict met IOC om Prada-logo op board

De Amerikaanse snowboardster Julia Marino trok zich maandag terug van deelname aan het onderdeel big air bij de Winterspelen. De zilverenmedaillewinnaar bij de slopestyle stelt dat een dispuut met het Internationaal Olympisch Comité de reden is voor haar afmelding. Marino moest van het IOC het logo van sponsor Prada op haar board afdekken. Naar eigen zeggen is de Amerikaanse hierdoor gevallen bij de training in Peking voor het onderdeel big air en wilde ze geen blessure riskeren.

Het laatste sportmarketingnieuws: Esther Vergeer nieuwe gezicht in Calvé-campagne: 'Wil het ongewone gewoon maken'

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Sponsor Stories: Holland Heineken House is jarenlang heerlijke hit

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: het Holland Heineken House.

Het laatste sportmarketingnieuws: Nederlandse toptennissers sluiten kledingdeal met Indian Maharadja

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Super Bowl LVI: Krijgt het spectaculaire seizoen van de comeback een passend sluitstuk?

De Super Bowl kent dit jaar met de Los Angeles Rams en de Cincinnati Bengals twee verrassende namen. In het SoFi Stadium in Los Angeles, de thuisbasis van de Rams, strijden de teams in de nacht van zondag op maandag om de Vince Lombardi Trophy. Het seizoen van de comeback voor de NFL moet in Californië een passend sluitstuk krijgen. De voortekenen voor een spectaculaire finale zijn zowel op als naast het veld gunstig. Aan de hand van een aantal SPORTNEXT thema’s kijken we vooruit naar Super Bowl 56: in het meest moderne sportstadion ter wereld zijn meer ogen dan ooit gericht op de nieuwe NFL-sterren van de toekomst.

Meer beleving en multifunctionaliteit Goffertstadion vergroten inkomsten NEC

Waar in de voetbalwereld voorheen vooral de nadruk lag op het draaien van omzet tijdens en vlak na thuiswedstrijden, wordt het stadion nu ook steeds vaker ingezet voor (zakelijke) evenementen, bijeenkomsten voor sponsors of het organiseren van een maatschappelijke activiteit. Beleving en multifunctionaliteit zijn hierbij de kernwoorden, die ervoor zorgen dat er buiten de wedstrijddagen om ook veel te beleven valt voor bezoekers. NEC wist met behulp van haar partners Beewan Sports Experience en YveY in een paar jaar tijd de horeca-omzet te verdubbelen én samen met de fans een geliefd supportershome te realiseren.

Nu in het magazine: Sport als katalysator voor maatschappelijke thema’s

Het nieuwe SPORTNEXT Magazine staat in het teken van sport en politiek. We kijken wat de gevolgen zijn van het activisme in de sportwereld voor sportmarketing- en sponsoring. Welke sporters en sponsors spreken zich uit over maatschappelijke thema’s? Hoe kan gaming helpen jongeren stimuleren meer te lezen? En welke rol speelt het IOC bij de moeizame relatie tussen sport en politiek?

Zoveel verdienen (Nederlandse) atleten met een medaille op de Winterspelen

De Olympische Spelen zijn voor de meeste sporters het belangrijkste moment uit hun carrière. Het kost bloed, zweet, tranen én veel geld om je te kwalificeren. Maar bij een olympische medaille vaart voor de meeste atleten niet meteen de zilvervloot binnen. De Nederlanders verdienen in Peking 30.000 euro voor een gouden medaille. Sporters uit Hong Kong en Turkije kunnen bij een plak wél rekenen op een astronomisch bedrag.

Collaborerend zwijgen: het IOC en de internationale politiek

Door de Olympische Winterspelen in Peking en het WK voetbal in Qatar is er wereldwijd aandacht voor de moeizame relatie tussen sport en politiek. Het is al 125 jaar een terugkerend thema, zoals blijkt uit vijf voorbeelden uit de sportgeschiedenis: Athene 1896, Tokio 1940, Melbourne 1956, Argentinië 1978 en Sochi 2014.

Bijna twee derde Nederlanders gaat Olympische Winterspelen volgen

De Olympische Winterspelen gaan vrijdag 4 februari officieel van start. Nederland wordt door 42 sporters in 7 verschillende sporten vertegenwoordigd. Het grootste aantal atleten uit ons land is actief in het schaatsen en shorttrack. Dit zijn dan ook de meest populaire sporten voor Nederlanders om te volgen tijdens de Spelen. Een groot deel van Nederland volgt het nieuws uit Peking op de voet, want bijna twee derde van de Nederlanders is van plan het ruim twee weken durende sportevenement te gaan volgen. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Markteffect in samenwerking met Sponsorreport.

Deze innovaties brengen olympisch goud dichterbij voor Nederlandse schaatsers

De Olympische Winterspelen beginnen op vrijdag 4 februari. Een dag later staan met de 3.000 meter voor de vrouwen en de gemengde aflossing bij het shorttrack al de eerste schaatswedstrijden op het programma. Met behulp van verschillende innovaties hopen de Nederlandse schaatsers een voordeel te hebben ten opzichte van de concurrentie. Hoe een windtunnel met zeepbubbels, een schaatspak met een hybride onderbeen en trainen in een hoogtekamer het verschil kunnen maken in Peking.