Asics wordt wakker en neemt laatste vrijgezel onder sport apps over: Runkeeper

Doordat Nike, adidas en Under Armour zich de laatste periode steeds nadrukkelijker in de markt van sport apps zijn gaan begeven, dook er eind januari het gerucht op dat Runkeeper met een antwoord zou komen: een eigen kledinglijn. Onze database met gebruikers is zó groot en onze data is zó veel waard, dat we enorme kansen zien in e-commerce, aldus Runkeeper CEO en oprichter Jason Jacobs tegenover Digiday. Het onverwachte nieuws kwam echter vandaag: Runkeeper gaat niet zelf concurreren met de grote jongens, maar wordt door Asics overgenomen dat hiermee de trend van andere sportmerken volgt. De vraag is alleen: what's next? Of: who's next? 

Volgens Gijsbregt Brouwer kunnen we de overname van Runkeeper door Asics als een 'gedwongen huwelijk' zien. Nike is al tien jaar actief in de markt van sport apps met de Nike+ app. Ze hebben het spelletje al lange tijd in de vingers, weten hoe ze de apps kunnen gebruiken om meer schoenen te verkopen, maar moeten nog wel aan de bak doordat de Nike+ app verouderd is. Adidas kwam twee tot drie jaar geleden achter dat ze mee moesten, dus die zijn heel erg veel gaan investeren. Ze introduceerden in 2013 de adidas boost, bouwde verder aan het MiCoach-platform en zijn de laatste jaren steeds meer aan het inlopen. De cijfers voor komend jaar zijn bijgesteld en sinds jaren zijn er weer positieve geluiden bij het Duitse sportmerk te horen. Daarnaast namen ze Runtastic voor zo'n 211 miljoen euro over, waardoor ze ook in de markt van apps niet langer achterblijven.

Under Armour timmert de laatste jaren hard aan de weg, is in de Verenigde Staten zelfs al een van de grotere sportmerken en ging ook het digitale pad op door vorig jaar meerdere apps over te nemen. Voor ongeveer 420 miljoen euro werden MyFitnessPal, MapMyFitness en Endomondo overgenomen, waardoor ze in één klap de beschikking kregen over een enorme database. Asics zat daar een beetje tussenin. Ze hebben weliswaar een enorm aandeel in de Europese sportmarkt en zijn met name in de runningmarkt de absolute marktleider. Maar toch moeten ze de laatste tijd hebben gedacht: f*ck, we kunnen niet achterblijven! Daarom volgden ze het voorbeeld van adidas met de boost, door de Metarun te introduceren. En is het voorbeeld van Under Armour met de apps gevolgd, door nu Runkeeper over te nemen, aldus Brouwer.

Asics betaalt ruim 85 miljoen dollar voor de overname van Runkeeper. Eerder betaalden adidas en Under Armour hoge geldbedragen om sport apps in te lijven. Het is de vraag of de sportmerken dit soort investeringen ook daadwerkelijke weten terug te verdienen. Gijsbregt Brouwer: Denk maar eens na hoeveel shirtjes Under Armour moet verkopen om de investering van 400 miljoen euro terug te verdienen. Van de andere kant: ze doen dit niet voor niets. In de wandelgangen verwacht men daarom dat merken als Nike, adidas en Under Armour dit jaar of in een van de komendere jaren met een nieuw platform komen. Nike heeft er bijvoorbeeld niets aan om dingen te gaan meten. Ze moeten dit dus op een bepaalde manier gaan activeren, maar hoe? Waarschijnlijk aansluitend op onze eerdere behandelde trend: door meet apps te veranderen in coach apps.

Daarnaast was Runkeeper een van de weinige apps die nog 'merkonafhankelijk' was, maar volgens Brouwer gaat dat door de overname misschien stilaan veranderen. “Er zijn verschillende opties. Het zou me niet verbazen als de challenges (uitdagingen, red.) van Runkeeper gekoppeld worden aan Asics. Dus als je een bepaalde challenge haalt, dan krijg je korting op een product van Asics of kun je het gratis winnen. Daarnaast kunnen de trainingsprogramma's in de app gekoppeld worden aan evenementen waar Asics hoofdsponsor is. Zo kun je in Nederland bijvoorbeeld een trainingsprogramma voor de 16 km gaan volgen, waarna je verleid wordt om mee te doen aan de Dam tot Damloop. Ook kan Asics atleten als voorbeelden gaan gebruiken en kunnen we misschien wel kleding met Runkeeper-branding verwachten..

De komende maanden of jaren gaan uitwijzen wat de overname van Runkeeper voor de gebruikers gaat betekenen. Met een database van ruim 50 miljoen gebruikers heeft Asics in ieder geval een goede slag gemaakt en lijkt de laatste 'vrijgezel' onder de sportapps te zijn overgenomen. Enkel Strava is als grote- en 'merkonafhankelijke' sport app over, maar het lijkt een kwestie van tijd voordat ook Strava onder een andere paraplu verder gaat. Wie? Dat is nog niet duidelijk. Feit is dat Asics, Nike, Under Armour en Adidas uitgegroeid zijn tot de grootste spelers in de mobile apps-markt, terwijl merken als Brooks en New Balance voorlopig niets hebben. Zouden Brooks en New Balance al de pijlen op Strava hebben gericht?