Augmented… wat?

Terwijl de wereld versnelt, blijft een groot gedeelte van de sportindustrie achter. Alweer.

Het is niet helemaal nieuw. Augmented reality. We zijn er al een tijdje mee aan het spelen. Pokémon GO, Snapchat, en ook Facebook en 'mooiste-buurmeisje-Instagram' weten zich al een tijdje verzekerd van de nodige aandacht dankzij twijfelachtig kopieergedrag. Maar met de launch van Apple’s AR-kit is sinds kort de markt ook officieel geopend voor grote mensen.

En dat is goed nieuws. Of dat zou het moeten zijn. Bijvoorbeeld voor de sportindustrie. En dan specifiek de voetballerij. Een industrie die smacht naar de integratie van vernieuwende technologieën om dat businessmodel weer een beetje houdbaar te maken (en liefst ook schaalbaar). En toegegeven, het gaat nog niet per se heel goed met de industrie en de gekoppelde belangen als uitzendrechten en sponsorgelden. Er wordt grotendeels geleund op het verouderde model waarin fans kaartjes of een t-shirtje kopen en regelmatig wedstrijden kijken via de contentaanbieders die rechten aankopen van overkoepelende organisaties als de FIFA, EPL, en onze eigen Eredivisie.

Maar dat model werkt natuurlijk alleen als de contentaanbieders het gevoel hebben dat die content geconsumeerd wordt, anders hebben ze weer zoveel uit te leggen aan hun adverteerders (die hun budgetten sowieso steeds vaker wegzetten naar meer lucratieve kanalen; lees social), maar dat is een ander verhaal.

ZIE OOK: 3 redenen waarom Apple’s keynote event ook voor de sport belangrijk was

AR dan maar?

Terug naar het belang van een nieuwe technologie als AR. Er wordt door de jeugd steeds minder naar voetbal op televisie gekeken, en ja, ook naar sport in het algemeen wordt minder gekeken. Waar jongeren echter wel heel actief mee zijn, is gaming en eSports (oa. FIFA), eSports volgen via Twitch, beetje Snapchatten, Instagram. Ja, Facebook is ook al weer overgenomen door bejaarden. Dingen gaan snel!

Kortom, als je nog enigszins relevant wil blijven, moet je meebewegen. Versnellen en dynamisch zijn. Geen grootse plannen, maar snel te implementeren 'engaging oplossingen', om zo het bewegende landschap van de kijker/fan te kunnen omarmen. En ondertussen het liefst zoveel mogelijk van je oude zooi zien kwijt te raken, terwijl je 'nieuwe legacy' tot een minimum beperkt. Niemand heeft aandacht voor gortdroge visies en holistische vergezichten. Niet langer vier jaar vooruitdenken, maar vier maanden. En meteen bouwen.

Vooral als het aankomt op interactie met de jeugd. Oudere mensen gaan over het algemeen eerder dood dan jongere mensen. Dat is nu eenmaal een gegeven. Dus van die laatste groep zul je het moeten hebben. En het interesseert ze echt niet waar jij in gelooft of hoe jij je centen graag zou willen verdienen. Bewijs maar dat je relevant bent, door relevante ervaringen te bieden die aansluiting vinden op hun belevingswereld. En AR is daarin een fundamentele technologie. In een artikel op een ander medium heb ik ooit weleens opgemerkt dat we te weinig oog hebben voor de spelende jeugd en daardoor belangrijke trends (zoals AR) volledig missen, totdat ze ineens voor onze neus staan. 

En daar zijn we vervolgens zo ondersteboven van dat ons businessmodel overbodig is, nog voordat we er erg in hebben. En dat is natuurlijk lullig. Voor AR was dit lange tijd grotendeels waar. Dankzij Pokémon GO wat minder. Maar nu is het hier en hebben we nog nauwelijks toepassingen bedacht. Ja de nieuwe aanbieders, die sowieso jongere gebruikers trekken. Zo laat de One Football-app je de wedstrijdselectie 'augmenten' in je directe omgeving. En ook Beyond Sports liet een jaar geleden al een demo zien die een wedstrijd visualiseerde tussen Ajax en PSV, afgespeeld op je eigen keukentafel (door de Hololens). FOX biedt daarnaast, in samenwerking met hetzelfde Beyond Sports, een applicatie aan die de kijker thuis de mogelijkheid biedt om wedstrijd hoogtepunten terug te kijken in VR. Dus dat zijn mooie stappen op de goede weg.

ZIE OOK: Primeur in Eredivisie: hoogtepunten in VR door ogen van spelers met app FOX Sports

Maar als het om engagement gaat missen traditionele partijen de aansluiting met strategische doelgroepen. Want nogmaals, de gemiddelde 16-jarige heeft geen FOX Sports abonnement en kan helemaal niet bij de content achter de betaalwall.

Buiten de voetbalindustrie gebeuren wat mooie dingen, maar ook dat mag nog geen naam hebben. Puma laat je je eigen hardloop parcours augmenten en de NFL schijnt heftig te experimenten met de AR-kit. Maar binnen het voetballandschap blijft het vooralsnog angstvallig stil. En de kids ondertussen maar FIFA spelen. Daar wordt geld aan verdiend, door een aantal stakeholders in de voetbalindustrie (oa. wereldvoetbalbond FIFA), maar dat staat in schril contrast met de benodigde inkomsten die traditionele aanbieders nodig zullen hebben om hun businessmodellen te kunnen continueren in de nabije toekomst (uitzendrechthebbenden etc.).

En nu?

Ik weet het niet. Mijn doel was om aansluitend op de enigszins lengtevolle introductie, een hoopvol scenario te schetsen voor de toekomst. Een scenario waarin technologieën als AR wel een grote rol spelen. Ik zou zeggen neem een voorbeeld aan de NFL. Waardoor de jeugd opnieuw enthousiast lijkt te worden. Door game-elementen bij de kijker thuis te brengen, zoals ze gewend zijn in FIFA. De jeugdige fans onderdeel van het spel maken door ze te laten spelen met opstellingen en mee te laten denken over tactische beslissingen. Wat je vervolgens kunt doen met de unieke data van al die fans die zich met een wedstrijd bemoeien en de inzichten die dat voor bijvoorbeeld adverteerders biedt...

Maar ik heb besloten om dat voor de volgende keer te bewaren. Misschien is er tegen die tijd al veel veranderd. Alles gaat immers steeds sneller. Maar ik denk het niet. De factor verleden en ons nostalgische beeld van 'bord-op-schoot-voor-de-televisie', belemmert ons zicht op heden en nog veel meer op de toekomst. De industrie rijdt stug in z’n achteruit, vooruit. Het is een kwestie van tijd voordat daar ongelukken van komen.