Het laatste sportmarketingnieuws: NFL tekent nieuwe mediadeal ter waarde van 105 miljard

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • NFL tekent nieuwe 11-jarige mediadeal ter waarde van 105 miljard
  • KNVB en Volkswagen werken samen aan CO2-neutrale toekomst
  • Simac nieuwe hoofdsponsor Ladies Tour
  • Belgische voetbalclubs unaniem positief over idee BeneLiga
  • Onderzoek Fieldlab bij Nederland-Letland; 5.000 toeschouwers welkom
  • Lay’s introduceert ‘gepersonaliseerde’ video van Messi
  • Zevenheuvelenloop helpt hardlopers met Lente Loopchallenge
  • 31 binnensportbonden vragen kabinet en Tweede Kamer om meer perspectief
  • 'Trots' DPD official partner van Team Jumbo-Visma

NFL tekent nieuwe 11-jarige mediadeal ter waarde van 105 miljard

De NFL heeft haar mediacontracten vernieuwd. CBS, Fox, NBC, ESPN en Amazon betalen vanaf 2023 in totaal 105 miljard dollar om de NFL te mogen uitzenden tot en met 2033. Het is de grootste tv-deal in de sportgeschiedenis. De tv-zenders betalen ruim twee keer zoveel in vergelijking met de vorige deal. De rechten zijn voor het grootste deel hetzelfde verdeeld. Alleen de wedstrijden op donderdagavond verschuiven van Fox naar Amazon. Dat betekent dat Thursday Night Football (vrijwel) exclusief te zien is bij Amazon. Het bedrijf betaalt hier 1,32 miljard dollar per jaar voor.

De NFL is in de VS nog steeds enorm populair. Van de 100 bestbekeken programma’s op televisie in 2020 waren er 71 wedstrijden uit de NFL. De competitie was goed voor bijna 4 miljard dollar aan reclame-inkomsten voor de netwerken. In de VS kijken over het algemeen steeds minder mensen televisie - de zogenaamde cord cutters - , maar de NFL blijft onverminderd populair, waardoor de netwerken in de rij staan om miljarden te betalen voor de rechten.

KNVB en Volkswagen werken samen aan CO2-neutrale toekomst

Volkswagen en de KNVB zijn een nieuwe samenwerking aangegaan tot in elk geval eind 2023. Als gevolg van dit hernieuwde partnership wordt Volkswagen samen met zustermerk Volkswagen Bedrijfswagens de duurzame mobiliteitspartner van de Nederlandse voetbalbond en tevens officieel Trotse supporter van de Oranjefans. Volkswagen en de KNVB streven beide naar een CO2-neutrale toekomst en bundelen de krachten om onder andere het vervoer van sporters en supporters rondom voetbalwedstrijden milieuvriendelijker in te vullen.

Volkswagen en de KNVB werkten al eerder - van 2014 tot 2017 - nauw samen, en hebben nu opnieuw de gelederen gesloten voor een partnership van drie jaar met een optie op nog een extra jaar. Als onderdeel van de samenwerking gaat de KNVB zijn wagenpark verduurzamen met elektrisch aangedreven, geheel emissievrije Volkswagen.

Volkswagen Nederland is verheugd met de hernieuwde samenwerking met de KNVB. “Voetbal zorgt voor verbinding, dat bewijst dit partnership met de KNVB. Daarnaast biedt voetbal een mooi podium om samen met de KNVB onze ‘Way to Zero’ onder de aandacht te brengen en te laten zien welke stappen we onderweg daar naartoe maken,” aldus Rinke van Keimpema, directeur van Volkswagen Nederland.

Simac nieuwe hoofdsponsor Ladies Tour

De internationale etappekoers voor vrouwen Holland Ladies Tour vindt in Simac Techniek NV een nieuwe hoofdsponsor. De wedstrijd wordt van 24 tot en met 29 augustus 2021 dan ook verreden onder de naam Simac Ladies Tour. Er is een optie de overeenkomst met nog eens twee jaar te verlengen.

Thijs Rondhuis van Courage Events wachtte in deze door COVID-19 onzekere tijden de opgave een nieuwe hoofdsponsor te vinden. ‘’De situatie is als gevolg van de pandemie onzeker, ook de afgelasting van de editie 2020 hielp niet mee. Met de hulp van Jos Smulders en Joyce Rommelaar, beiden al jaren actief in de sportmarketing, hebben wij gekeken naar mogelijke partners. Hierbij zijn wij gericht te werk gegaan en hebben bedrijven met een op maat gesneden pakket benaderd. Het mooie is dat het vrouwenwielrennen enorm in de lift zit. In sommige wedstrijden krijgen de vrouwen tegenwoordig meer exposure dan de mannen, het publiek omarmt de aanvallende stijl van rijden. Direct na de eerste contacten met Simac ontstond wederzijds een goed gevoel. Het internationale karakter van Simac, gekoppeld aan de no-nonsens instelling van een goed geleid familiebedrijf, gaf ons het vertrouwen dat dit dé ideale partner voor een verdere groei van de Simac Ladies Tour zou zijn.”

Belgische voetbalclubs unaniem positief over idee BeneLiga

Zou het dan toch? Na jarenlange discussies is de komst van de BeneLiga weer een stapje dichterbij. De Belgische voetbalclubs hebben zich unaniem geschaard achter het idee van een gezamenlijke voetbalcompetitie met Nederland. "Er is een unaniem draagvlak om de mogelijke realisatie van de Beneleague alle kansen te geven. Het management van de Pro League zal vanaf nu hierin een actieve rol opnemen", schrijft de Pro League, de organisatie achter de Jupiler Pro League, dinsdag op de eigen site.

"De Beneleague moet gepaard gaan met de verzekering van de economische stabiliteit voor de overige professionele clubs door middel van de creatie van één nationale topcompetitie op basis van duurzame licentie- en competitieregels."

Een studie naar de haalbaarheid van de BeneLiga is al lange tijd gaande. Deloitte berekende dat met de introductie van een gezamenlijke competitie de totale inkomsten met zo'n 300 miljoen kunnen stijgen, naar 1,3 miljard euro. Namens Nederland zijn Ajax, PSV, AZ, Feyenoord, FC Utrecht en Vitesse betrokken bij de plannen voor de BeneLiga. Er is nog veel onduidelijkheid, bijvoorbeeld over de verdeling van Europese tickets. Bovendien zouden Nederlandse clubs minder enthousiast zijn dan de Belgische over een samenvoeging van de competities.

Onderzoek Fieldlab bij Nederland-Letland; 5.000 toeschouwers welkom

Bij de WK-kwalificatiewedstrijd Nederland-Letland op 27 maart mogen 5.000 toeschouwers aanwezig zijn. Het duel is toegevoegd aan een reeks van Fieldlab evenementen. Het onderzoek is mede van belang voor de slotfase van de lopende betaald voetbalcompetities en richting UEFA EURO 2020.

Net als bij eerdere Fieldlab event wordt tijdens Nederland-Letland gebruik gemaakt van een aantal bubbels. Per bubbel worden mogelijke scenario’s en gedragselementen voor het ontvangen van publiek op tribunes van grootschalige evenementen getest, zonder rekening te houden met anderhalve meter afstand. Te denken valt aan een volledig gevuld vak met families, een vak dat voor de helft is gevuld met groepen van vier vrienden en een vak waar om en om een stoel bezet is.

Daarnaast bevat één van de bubbels het wetenschappelijk onderzoeksproject naar aerosolen en COVID-19 onder leiding van de TU Eindhoven. Onderzocht wordt de opbouw van aerosolenconcentraties in een stadion en de effectiviteit van maatregelen om die aerosolenconcentraties te reduceren.

Fieldlab voert praktijkonderzoeken uit, met als doel kennis en data te verzamelen gericht op de terugkeer van veilige en verantwoorde evenementen met een verhoogde bezoekerscapaciteit. Eerder werd al beperkt publiek toegelaten bij wedstrijden van NEC en Almere City FC.

Lay’s introduceert ‘gepersonaliseerde’ video van Messi

Altijd al gedroomd van een videoboodschap van Lionel Messi? Dankzij Lay’s kun je die droom nu waarmaken. Althans, een soort van. De Messi Message service stelt fans in staat hun eigen bericht te laten inspreken door de superster van FC Barcelona. Nadat een aantal details zijn ingevoerd, wordt middels geavanceerde lipsynchronisatietechniek met behulp van AI een gepersonaliseerde boodschap van Messi gecreëerd. In de uiteindelijke video nodigt de Argentijn, met gesynchroniseerde stem, iemand uit samen een voetbalwedstrijd te kijken. Het resultaat is leuk, maar niet baanbrekend. Voor voetbalfans toch leuk om eens uit te proberen.

Zevenheuvelenloop helpt hardlopers met Lente Loopchallenge

De Zevenheuvelenloop en Omroep Gelderland gaan hardlopers deze lente helpen bij hun training. In 9 weken tijd kun je klaargestoomd worden om op zondag 16 mei een afstand van 5, 10 of 15 kilometer af te leggen. Je loopt die afstand in je eigen omgeving op je eigen parcours. Ter voorbereiding hierop biedt de Zevenheuvelenloop gratis trainingsschema's aan, gemaakt door Mike Foppen en Susan Krumins. Tevens worden er twee webinars georganiseerd.

31 binnensportbonden vragen kabinet en Tweede Kamer om meer perspectief

31 binnensportbonden en belangenorganisaties hebben maandagmiddag gezamenlijk een brief gestuurd naar minister-president Rutte, minister De Jonge, minister Van Ark en de Tweede Kamer om meer perspectief te vragen voor de zes miljoen sporters die zij vertegenwoordigen. Deze zes miljoen binnensporters, de helft van sportend Nederland, staan door de coronamaatregelen buitenspel. Het gaat om al mensen die tot vorig jaar maart bij binnensportclubs, zwembaden, sport- en dansscholen met grote regelmaat actief waren. Van deze zes miljoen mensen die in januari 2020 nog actief hun sport beoefenden was in januari 2021 nog slechts een derde over. Zeker vier miljoen binnensporters missen daardoor de mogelijkheid om met hun sport geluk, plezier en ontspanning te vinden.

Uit de sportdeelname index blijkt dat deze daling onder andere het grootst is onder kinderen en jongeren. En dat terwijl vitaliteit en weerbaarheid juist nu nodig zijn om uit de crisis te komen, betogen de bonden en belangenorganisaties.

Gerard Dielessen, algemeen directeur NOC*NSF: “Zeker driekwart van de kinderen was begin vorig jaar nog actief aan het sporten, nu geldt nog maar voor net iets meer dan de helft. Dit is historisch laag. Een grote groep kinderen sport nu al bijna een jaar helemaal niet meer. Met name de sluiting - ook voor kinderen - van alle binnensportaccommodaties is daar een belangrijke oorzaak van. De gevolgen zijn ernstig en niet alleen bij kinderen. Daar moeten we ons echt grote zorgen over maken. De weerbaarheid, gezondheid en vitaliteit van de samenleving staan op het spel. Daarom is het zo belangrijk dat de binnensporten ook weer aan de gang kunnen.”

'Trots' DPD official partner van Team Jumbo-Visma

DPD mag zich official partner van het schaatsteam en het wielerteam van Team Jumbo-Visma noemen. Afgelopen februari tekende de pakketservice het sponsorcontract met Team Jumbo-Visma. Het contract is aangegaan voor een periode van drie jaar.

DPD komt met het logo op alle voertuigen van Team Jumbo-Visma te staan. Bij de leveranciersingang van het nieuwe pand van Team Jumbo-Visma, zal DPD ook een Pickup parcelshop openen. DPD tekende het contract samen met partner Uniglobe Travel. Uniglobe Travel is een netwerk van reisondernemers die garant staat voor persoonlijke dienstverlening.

Thiemo van Spellen, CCO DPD Nederland: “Zowel bij Team Jumbo-Visma als bij DPD draait het om topprestaties. Ik vergelijk het leveren van onze diensten regelmatig met topsport. We zijn dan ook trots om official partner van het Team Jumbo-Visma te zijn. Tijdens deze bijzondere tijd waar we nu in leven, leveren onze medewerkers weer iedere dag topprestaties met elkaar. Dat zien wij ook terug in Team Jumbo-Visma. De sport, zowel schaatsen als wielrennen, is snel en alleen door ontzettend hard te werken en te pieken op het juiste moment, met een sterk team, pak je een plaats op het podium.”

Headerfoto: Alena Veasey / Shutterstock.com