Het laatste sportmarketingnieuws met goed en slecht nieuws voor Zandvoort

In de week waarin er in Bilbao een toeschouwersrecord werd verbroken bij een vrouwenvoetbalwedstrijd in Europa, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Geen overheidssubsidie voor Formule 1 in Nederland

De kansen voor Zandvoort op de organisatie van een Grand Prix lijken geslonken. Dinsdag maakte minister Bruno Bruins bekend dat hij een bijdrage aan het sportevenement niet nodig en niet gerechtvaardigd vindt. De organisatoren hadden om een jaarlijkse overheidsbijdrage gevraagd van 5 miljoen euro. Volgens minister Bruins kan de financiering van de race in Zandvoort bij elkaar gebracht worden via sponsoring door bedrijven en de verkoop van tickets. Het missen van de 5 miljoen euro is een streep door de rekening van de organisatie in Zandvoort. Voor 31 maart moet de financiering rond zijn om volgend jaar een plek op de race-kalender te krijgen. Circuit Assen zit op het vinkentouw en de directie van de TT stelt dat de financiering al rond is.

Jumbo Racedagen met Max Verstappen keren terug in Zandvoort

Er was deze week ook goed nieuws voor het circuit van Zandvoort. De 'Jumbo Racedagen, driven by Max Verstappen' komen namelijk terug voor een vierde editie. Jumbo Supermarkten, Circuit Zandvoort, Red Bull Nederland en Verstappen Management slaan opnieuw de handen ineen en organiseren op zaterdag 18 en zondag 19 mei wederom het grootste familie race-evenement van Nederland. Vorig jaar vonden meer dan 110.000 mensen hun weg naar Circuit Zandvoort voor de Jumbo Racedagen. Ieder jaar trekt het racespektakel meer bezoekers en wordt het programma verder uitgebreid met verrassende races, activiteiten en entertainment.

Asito voor tien jaar naamgever stadion en hoofdsponsor Heracles Almelo

Asito en Heracles Almelo sloten deze week een uniek partnership af in het voetbal. De schoonmaakorganisatie wordt per 1 juli aanstaande voor tien jaar naamgever van het stadion van de club en verlengt tegelijkertijd het huidige hoofdsponsorschap voor de duur van die periode. Met de langdurige samenwerking hebben Asito en Heracles Almelo de ambitie om de club, en in het bijzonder het stadion, te laten uitgroeien tot een centrale plek in de regio waar maatschappelijke initiatieven ontstaan en tot wasdom komen. Op 1 juli wordt de nieuwe naam van het stadion bekend gemaakt. De naam van het stadion komt vrij omdat het contract met stadionnaamgever Polman na dit seizoen afloopt.

Kijkcijfers Super Bowl dalen flink, wel meer kijkers voor livestream

Mede vanwege een boycot van American football-fans in New Orleans lag het kijkcijfer voor Super Bowl LIII een stuk lager dan in voorgaande jaren. Iets minder dan honderd miljoen kijkers, 98,2 om precies te zijn, zagen de wedstrijd tussen de New England Patriots en Los Angeles Rams op televisie. Dat is het laagste aantal in de afgelopen tien jaar. Daarentegen keek er wel een recordaantal mensen naar de livestream van CBS. De Super Bowl had een gemiddelde van 2,6 miljoen kijkers per minuut, een stijging van 31% ten opzichte van vorig jaar.

KNVB en SciSports werken samen aan betere en spannendere competitie

De KNVB en SciSports gaan samenwerken om de competities in het amateurvoetbal nog beter, gelijkwaardiger en spannender te maken. Met behulp van de zogenoemde ‘eQuality Index’, ontwikkeld door SciSports, worden data van de digitale wedstrijdformulieren vanuit de Wedstrijdzaken app vertaald naar een index. Deze index wordt vervolgens gebruikt om de kwaliteit van teams in kaart te brengen en zodoende kan de KNVB competities nog beter en gelijkwaardiger indelen. Het huidige seizoen en volgend seizoen zullen worden gebruikt om tot een eerste versie van de ‘eQuality Index’ te komen. Het doel is om deze index vanaf seizoen 2020/2021 in te zetten bij de indelingen van alle competities in het amateurvoetbal. Naast de data uit de index worden ook onder andere competitievoorkeuren van clubs en reisafstanden nog altijd meegenomen bij de indeling.

La Liga hoofdsponsor van Davis Cup

La Liga, organisator van de hoogste voetbalklasse in Spanje, is een samenwerking aangegaan met de Davis Cup. Het tennistoernooi voor landenteams wordt vanaf dit jaar in een geheel nieuwe opzet gespeeld. Om het evenement meer aanzien te geven, heeft de internationale tennisfederatie eerder al een miljardendeal gesloten voor 25 jaar met investeringsgroep Kosmos, waar Barcelona-speler Gerard Pique deel van uitmaakt. La Liga zal de Davis Cup promoten in haar uitzendingen gedurende de maand oktober. Het doel is kruisbestuiving bewerkstelligen tussen voetbal en tennis. La Liga zoekt sowieso veel de connectie met andere sporten, want het heeft ook al een samenwerking met het Formule 1-team van Renault en steunt de 64 sportbonden van Spanje.

Coca-Cola stelt fans centraal in eerste campagne met Premier League

Coca-Cola heeft deze week het partnership met de Premier League afgetrapt met een commercial waarin fancultuur en verbinding centraal staan. Unieke supporters, zoals de mascotte van Crystal Palace en de lokaal bekende en populaire Everton-fan ‘Speedo Mick’ hebben een rol in de video, die zeer positief is ontvangen.

Headerfoto: Jarno Schurgers/Red Bull Content Pool