Het laatste sportmarketingnieuws: NBA vs China

In de week waarin Ajax twee mediapartnerships in de Verenigde Staten afsloot, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

NBA loopt reputatieschade op in China na tweet

Eén tweet van Daryl Morey, algemeen directeur van de Houston Rockets, heeft de NBA enorm veel schade opgeleverd. Morey betoogde zijn steun aan de opstand in Hongkong en dat viel in verkeerde aarde in China. Chinese partners van de NBA hebben zich massaal teruggetrokken, wedstrijden in China ter voorbereiding op het nieuwe seizoen zijn afgelast en de staatstelevisie en Tencent besloten de duels die wél doorgingen niet uit te zenden. Sinds de doorbraak van Yoa Ming in het begin van dit decennium in de NBA is basketbal razendsnel gegroeid in China. De NBA is zelfs de populairste sportcompetitie in het land. Naar verluidt zijn de sponsorcontracten van de NBA met hun Chinese partners maar liefst $4 miljard waard. Er staat dus enorm veel op het spel. Excuses van de Houston Rockets en NBA hebben vooralsnog geen effect. Er is in de VS zelfs een debat ontstaan over de vrijheid van meningsuiting. To be continued….

Esporter geschorst door game-ontwikkelaar na politieke uitspraken

Ook in de esports-wereld ontstond afgelopen week ophef nadat een professionele gamer zijn steun uitsprak voor de opstand in Hongkong. Game-ontwikkelaar Activision Blizzard schorste Chung Ng Wai en ontnam hem zijn prijzengeld. Ng Wai, afkomstig uit Hongkong, verscheen in een interview na afloop van een wedstrijd van de populaire game Hearthstone met een gasmasker en skibril op voor de camera. Hij uitte daarbij verbaal zijn steun aan de demonstraties in Hongkong. Daarop greep Blizzard direct in. Het beeld ging op zwart en werd offline gehaald. Blizzard kreeg van andere gamers én de Amerikaanse politiek veel kritiek te verduren. Ng Wai liet weten achter zijn beslissing te blijven te staan en de consequenties te accepteren.

Esprit nieuwe partner vrouwenvoetbal UEFA

Modemerk Esprit wordt official partner van UEFA Women’s Football. Het modemerk treedt in de voetsporen van Nike en Visa die al eerder partner zijn geworden van het vrouwenvoetbal van UEFA. "Empowering van vrouwen en stereotypes doorbreken staat centraal in Esprit’s merkwaarden. Daarbij hoort ook het versterken van de rol van vrouwen in sport en leadership, door het vertellen van de succesverhalen van vrouwen binnen voetbal aan een bredere groepen consumenten", aldus het persbericht over de samenwerking.

Als onderdeel van het driejarige partnership, dat loopt van 2019 tot 2021, zal Esprit merkkleding leveren aan UEFA’s staf en vrijwilligers bij de verschillende vrouwencompetities van UEFA zoals de UEFA Women’s Champions League finale en UEFA Women’s EURO 2021.

Buikschuiven op de tribune tijdens Ajax-Feyenoord

Ajax en Ziggo creëren een nieuwe baan tijdens de wedstrijd Ajax-Feyenoord: de Buikschuifbaan. Een premium supportersdeck in de vorm van een diagonale grasmat tussen de tribunes van de Johan Cruijff ArenA. Ajaxfans kunnen hier op een speciale manier de club toejuichen tijdens de Klassieker op 27 oktober. De baan is een ode aan de buikschuiver die Marc Overmars maakte na de gewonnen wedstrijd tegen Juventus vorig seizoen. Fans kunnen een plekje bemachtigen op de Buikschuifbaan tijdens de Klassieker door zich in te schrijven via http://www.ziggo.nl/klassieker (inschrijven kan t/m 23 oktober 12:00 uur).

Formule 1 hoopt jongeren te bereiken via online serie met A$AP Ferg

In een poging meer (Amerikaanse) jongeren te bereiken gaat de Formule 1 een online videoserie maken met rapper A$AP Ferg. ‘The Pit’ is een vijfdelige serie waarin ook huidige coureurs als Carlos Sainz en Daniel Ricciardo voorkomen. Ellie Norman, directeur marketing en communicatie van de Formule 1, over de samenwerking: “We willen de F1 op een andere manier voor het voetlicht brengen, en het unieke perspectief van A$AP Ferg op de sport in combinatie met de coureurs is een perfecte manier om nieuwe fans warm te maken voor de Formule 1."

KOGA official sponsor van de EK baanwielrennen

KOGA is officieel sponsor geworden van de Europese Kampioenschappen Baanwielrennen 2019. Het EK vindt dit jaar plaats van 16 t/m 20 oktober in Omnisport Apeldoorn. Het EK is een belangrijk kwalificatiemoment voor de Olympische Spelen van Tokio. En een belangrijk moment voor KOGA, aangezien de Nederlandse renners de strijd aan gaan op een nieuw ontwikkelde KOGA baanfiets. KOGA ontwikkelt en bouwt handgemaakte, exclusieve en technisch zeer hoogwaardige fietsen.

Tijdens het evenement, op 19 oktober, wordt ook de winnende naam bekend gemaakt van de hypermoderne baanfiets die KOGA speciaal voor het Nederlands team ontwikkeld heeft. De afgelopen weken hebben meer dan 1.500 mensen een naam ingestuurd voor de ‘beste baanfiets ter wereld’ die het Nederlandse team goud moet gaan opleveren in Tokio.

Fury maakt uitstapje naar WWE

Tyson Fury had maandagavond een gastoptreden in Californië tijdens een evenement van de WWE. ‘The Gypsy King’ kreeg ‘ruzie’ met Braun Strowman, waarna een worsteling ontstond in de ring. Fury was vrijdagavond ook al aanwezig bij een event van WWE, waar hij als toeschouwers probeerde de ring te betreden.

Fury, een van de beste zwaargewicht boksers van de afgelopen jaren, won in september op punten van Otto Wallin en moest daarna rust nemen, vanwege de nodige verwondingen in zijn gezicht.