Het laatste sportmarketingnieuws: Verandert de Eredivisie van naam?

In de week waarin New Balance, shirtsponsor van Liverpool, de club aanklaagt vanwege een op handen zijnde samenwerking met Nike, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Directeur Eredivisie denkt na over naamsverandering competitie

Mattijs Manders, de nieuwe directeur van de Eredivisie CV, sluit niet uit dat de Eredivisie in de toekomst van naam verandert. Volgens hem is de Eredivisie in sommige Aziatische landen niet uit te spreken, dus moet er over de naam van de Nederlandse competitie worden nagedacht. Manders denkt zelf aan Orange League, zo liet hij bij Langs de Lijn en Omstreken op NPO Radio 1 weten. Manders zei verder dat hij de Nederlandse competitie mondiaal meer op de kaart wil zetten. De voormalige directeur van ADO Den Haag ziet daarin ook een rol weggelegd voor Nederlandse boegbeelden als Louis van Gaal en Ruud Gullit.

Opzet Nations League alweer veranderd

De UEFA heeft na het eerste seizoen van de Nations League de opzet alweer licht gewijzigd. De A-divisie van het nieuwe landentoernooi wordt uitgebreid naar 16 landen. Bij de eerste editie bestond deze divisie nog uit 12 landen. Het besluit heeft als gevolg dat onder meer Duitsland, dat als laatste eindigde in een poule met Nederland en Duitsland, toch op het hoogste niveau actief blijft. Door de uitbreiding van het aantal landen in de A-divisie worden er meer wedstrijden op topniveau gespeeld, wat uiteindelijk ook voor meer inkomsten zorgt. De tweede editie van de Nations League gaat in de herfst van 2020 van start.

Dumoulin nog steeds meest aansprekende Nederlandse wielrenner

Tom Dumoulin blijft voor Nederlandse wielervolgers de meest aansprekende wielrenner. Dat blijkt uit onderzoek door Markteffect in samenwerking met Sponsorreport. Hoewel de Limburger dit jaar vanwege blessures niet veel in actie kwam en weinig aansprekende resultaten boekte, vindt 48% van de wielervolgers Dumoulin de meest aansprekende wielrenner. Mathieu van der Poel (22%) en Bauke Mollema (9%) staan op plaats 2 en 3.

Wanneer naar het meest positieve imago en naar de beste wielerploeg wordt gekeken, steekt Team Jumbo-Visma in beide gevallen met kop en schouders boven Team Sunweb uit. 90% van de ondervraagde wielerliefhebbers vindt dat Team Jumbo-Visma het meest positieve imago heeft, 1% meer vindt dat ze ook de beste wielerploeg van de twee zijn.

Boels en Dolmans stoppen als sponsors van succesvol vrouwenwielerteam

Boels-Dolmans, misschien wel het Jumbo-Visma van het vrouwenwielrennen, raakt na komend seizoen beide hoofdsponsors kwijt. Beide bedrijven maakten deze week bij de WK wielrennen bekend dat ze het contract na 2020 niet meer verlengen. Boels Rental en Dolmans Landscaping waren sinds 2012 als hoofdsponsor verbonden aan de wielerploeg, die de afgelopen jaren enorm veel successen boekte. De Limburgse bedrijven geven in een persverklaring aan dankzij de sponsoring van het vrouwenteam hun doelstellingen qua naamsbekendheid en zichtbaarheid ruimschoots te hebben gehaald. Zowel Boels als Dolmans benadrukken dat er voor een in de internationale topsport relatief laag sponsorbedrag enorm veel bereikt is.

Uniek Sporten en Nederlandse Loterij verrassen gehandicaptensport

Meervoudig wereldkampioen Jetze Plat overhandigde op de Aangepast Sportendag tijdens de Nationale Sportweek twee cheques ter waarde van 8.000 euro aan verenigingen in Nieuwegein. Uniek Sporten, onderdeel van Fonds Gehandicaptensport, en Nederlandse Loterij zetten verenigingen die gehandicaptensport mogelijk maken op deze dag extra in het zonnetje.

Uniek Sporten en Nederlandse Loterij zijn dit jaar weer partner van de Nationale Sportweek. Tijdens de Aangepast Sportendag in Nieuwegein, waarbij 175 sporters met een beperking de kans kregen om verschillende sporten uit te proberen, hebben zij twee verenigingen in het zonnetje gezet. Zwemvereniging Aquarijn en Wielervereniging Het Stadion ontvingen een cheque van Jetze Plat ter waarde van 8.000 euro.

Nederlandse Loterij is al vele jaren partner van Fonds Gehandicaptensport, maar is dit jaar ook de eerste partner van Uniek Sporten, een platform waar mensen met een beperking worden geïnspireerd, gefaciliteerd en geactiveerd om te sporten.

Louis Vuitton gaat samenwerken met League of Legends

Een opvallende samenwerking in de gamingwereld; Louis Vuitton heeft een partnership gesloten met League of Legends ontwikkelaar Riot Games. Het luxueuze modehuis gaat items in de stijl van League of Legends voor zowel in de game als in het echt ontwikkelen. Louis Vuitton trapt de samenwerking af door een speciale koffer voor de WK-beker te maken.

Headerfoto: