Interview: "Gehele Nederlandse fitnessbranche profiteert van groei ClassPass"

ClassPass timmert hard aan de weg in Nederland. Het ‘Netflix van fitness’ haalde begin 2020 nog 285 miljoen dollar binnen om internationaal verder te kunnen groeien, waardoor de sportstart-up nu 1 miljard dollar waard is. Met de nieuwe investering wil ClassPass het aantal aangesloten partners in Nederland het komende jaar meer dan verdubbelen en een breder scala aan activiteiten, lessen en wellness introduceren. "De groei van de fitness- en welnessindustrie is nog lang niet ten einde.”

Het aantal Nederlanders dat fitnest, neemt al jaren toe. In vijftien jaar tijd is dit zelfs verdubbeld, meldde het Mulier Instituut begin vorig jaar. Waar in 2001 nog 12 procent van de Nederlanders wekelijks aan fitness deed, was dat in 2016 - het laatste jaar met beschikbare cijfers - gestegen tot 21 procent. In totaal fitnessen zo'n 3 miljoen Nederlanders tussen de 12 en 79 jaar iedere week, voornamelijk in de sportschool.

Niet gek dus dat ClassPass vorig jaar april als onderdeel van een uitbreiding naar Europa ook in Nederland werd geïntroduceerd. Het Amerikaanse bedrijf, wereldwijd de grootste aanbieder van verschillende sporten en welness in één abonnement, is minder dan een jaar na de introductie marktleider in Nederland. ClassPass heeft inmiddels contracten met 800 gyms en studio’s in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. “De introductie in Nederland vorig jaar heeft onze verwachtingen overtroffen. Het is fantastisch dat zoveel studio’s in de grote steden al bij ons netwerk zijn aangesloten. Voor 2020 is het doel om het aantal partners minimaal te verdubbelen”, zegt Joos Valster, Country Manager ClassPass Nederland.

Wereldwijd zijn er sinds de oprichting in 2013 al 100 miljoen lessen geboekt bij ClassPass. Exacte cijfers over Nederland zijn niet bekend, maar Valster spreekt over duizenden maandelijkse gebruikers die tienduizenden reserveringen maken bij het platform.

“We zijn erg tevreden met het aantal boekingen tot dusver. We zien dat de mensen die lid worden ook daadwerkelijk naar de lessen gaan. ClassPass is er om onze partners te helpen en die boodschap hebben we goed kunnen overbrengen. We helpen studio’s om de lessen die niet geboekt worden, alsnog te verkopen. Dat gat vullen wij op, waardoor de bezettingsgraad van studio’s omhoog gaat.”

Creditsmodel

Het verdienmodel van ClassPass is een combinatie van een lidmaatschap en een marktplaats die alleen voor leden toegankelijk is. Leden van ClassPass kunnen punten (credits) kopen en daarmee betalen als zij een groepsles boeken. ClassPass verdient geld doordat er een commissie in de prijs is inbegrepen. “Zowel wij als de sportscholen zijn gebaat bij een zo hoog mogelijke omzet”, zegt Valster hierover.

Valster schrijft een groot deel van het succes van ClassPass toe aan dit creditsmodel, dat uitgaat van dynamic pricing. “Gyms krijgen toegang tot een boekingssysteem dat hen een aanzienlijke flexibiliteit biedt bij het genereren van inkomsten uit lessen die nog niet zijn geboekt. Onze leden kunnen veel verschillende sporten uitproberen. Studio’s profiteren daar ook weer van, want we zien dat een deel van onze leden die een bepaalde sport heel leuk vindt, uiteindelijk ook lid wordt bij deze studio omdat ze via ons een les hebben gevolgd. Hoe meer mensen er gaan sporten, hoe beter voor zowel ons als voor onze partners.”

Inzetten op welness

In Nederland zijn krachttraining, yoga en spinnen de populairste sporten om te volgen. Dit jaar gaat ClassPass meer inzetten op welness door bijvoorbeeld cryotherapie, fysiotherapie en massages aan te bieden. Valster: “De beautyindustrie is een enorm grote markt en we willen dat leden nog meer aandacht aan zichzelf kunnen geven. Een van de trends voor de komende jaren is dat studio’s hun productaanbod gaan uitbreiden. Je zult steeds meer combinaties zien, bijvoorbeeld boksen en yoga. Of shop-in-shops, zoals een juicebar in een studio. Ook het aanbieden van fitness en fysiotherapie in hetzelfde gebouw is iets wat ik verwacht vaker terug te zien. Het aantal mensen dat aan fitness doet groeit al jaren enorm hard en die groei is nog lang niet ten einde. Zowel in het aantal gebruikers als in het aanbod zit nog enorm veel rek.”

'We kunnen gemeentes of verenigingen helpen de zwembaden en tennis- of padelbanen voller te krijgen'

Joos Valster (ClassPass)

Naamsbekendheid vergroten via mond-tot-mondreclame

Waar ClassPass in 2019 bij de introductie nog een grootschalige marketingstrategie voerde met een influencer campagne, out of home advertising, online advertising en search engine marketing, gaat het in 2020 op een andere manier werken aan de naamsbekendheid. “Ten eerste verwacht ik dat studio’s die succesvol zijn in grote steden gaan uitbreiden met andere locaties. Daardoor zal ons verspreidingsgebied automatisch groeien. Verder willen we via paid acquisitie onze naamsbekendheid vergroten”, aldus Valster. “Maar we zetten vooral in op mond-tot-mondreclame. Dat is zowel qua kosten als efficiëntie de beste optie. We belonen bijvoorbeeld huidige leden die een nieuw lid aandragen. Wanneer mensen uit je eigen kennissenkring een sportklasje aanraden, is dat geloofwaardiger. We zien ook dat leden die via deze manier bij ons binnenkomen, langer lid blijven.”

Samenwerking met sportverenigingen en gemeenten

In 2020 richt ClassPass zich nog vooral op het uitbreiden van het aanbod in de fitness- en wellnessindustie. Voor de toekomst ziet Valster ook andere samenwerkingsmogelijkheden, bijvoorbeeld met sportverenigingen en gemeenten. “Jongeren spenderen veel tijd op hun telefoon. Het is voor hen nu nog lastig een zwemles of tennisbaan via een goedwerkende app te boeken. Wij hebben dat proces geoptimaliseerd. Daarom gaan we graag in gesprek met gemeentes of verenigingen om hen te helpen de zwembaden en tennis- of padelbanen voller te krijgen. Gemeenten hebben namelijk een heel belangrijke taak bij het in beweging krijgen van hun bewoners. Voorlopig focussen we ons op het uitbreiden van het productaanbod en willen we onze positie als marktleider in Nederland behouden.”