Big Data driedaagse: fanbeleving verbeteren

In vrouwentennis vond recentelijk een doorbraak plaats. Coaches in de WTA Tour mogen tijdens wisselen van kant informatie/ statistieken delen en bespreken met de speelsters op de baan. Maar statistieken zijn niet alleen relevant voor topsport, ook fans op de bank en in het stadion zijn geïnteresseerd. In deel twee van de Big Data driedaagse, op bezoek bij SAP Nederland, de koppeling tussen data en beleving.

Lees ook: Big Data driedaagse over sportprestaties verbeteren

De sportwereld zit vol met data en om dat te realiseren is het goed om eens terug te gaan in de tijd. Een duik in de archieven van tien jaar geleden. De ranglijsten, doelpuntenmakers en aantal overwinningen op rij. Wie was er lange tijd koploper maar gaf op laatste teveel doelpunten weg? Die enorme berg noemen ze 'dark data'. De NBA heeft vorig jaar, in samenwerking met SAP, alle statistieken van de afgelopen 50 jaar (!) vrijgegeven voor de fans. De overzichten gaan zelfs terug naar de oprichting in 1946. Tienduizenden bezoekers graven dagelijks door de statistieken van oude wedstrijden.

En die mogelijkheid biedt WTA nu real-time aan fans. Tennis is een data-driven sport en biedt mogelijkheden om de beleving te verbeteren. Fans kunnen real-time bij statistieken, thuis op de bank met een iPad. Open tijdens de wedstrijd van Serena Williams in de app en bekijk het aantal services, forehands, dubbele fouten en vergelijk vooral met haar opponent. Zo wordt het niet langer een schouwspel van twee speelsters die een bal heen en weer over een netband slaan maar tactische clash tussen twee speelsters die elkaar zwakke punten proberen bloot te leggen. In de autosport, Formule1, komen prestaties en fanbeleving al jaren samen. In samenwerking met McLaren 1 bouwt SAP aan een real-time platform waar alle gegevens van de auto samenkomen. Fans krijgen niet alles te zien maar het levert een belangrijke bijdrage aan het beeld van de wedstrijd. Hoe houdt de wagen zich staande?

De volgende stap is om ruwe data in context brengen. De NBA heeft een partnership gesloten met SportVU om op basis video tracking real-time gegevens te verzamelen. Zo kunnen bepaalde schoten, blocks of passing gekoppeld worden aan een video. In de nabije toekomst kunnen fans een statistiek aanklikken en verschijnt een video met het betreffende moment en de mogelijkheid om zes verschillende camera's te selecteren. Daarnaast is het mogelijk om basis van real-time statistieken een voorspelling te doen 'predictive analyses' wordt dat genoemd. Bij de Grand Slams verzorgt de IBM's Slamtracker alle data. "Data is a game changer" luidt de slogan. Op basis van 8 jaar aan data (goed voor 41 miljoen data punten) kan het systeem de succesfactoren bepalen die doorslaggevend zijn om een partij te winnen. Interessant voor fans. Zo worden Big Data een belangrijk onderdeel van sportbeleving.

In het volgende deel meer over Big Data voor sportclubs.